Selecteer een pagina

Voor wie een conventionele Estate te weinig terreinvaardig vindt, maar een SUV te hoog, biedt Mercedes-Benz nu ook in het C-Klasse segment een allrounder als alternatief aan: de C-Klasse All-Terrain. Na de introductie van het All-Terrain concept met de E-Klasse in het voorjaar van 2017, is er nu met de C-Klasse een tweede multitalent met een unieke vormgeving en veelzijdige capaciteiten.

Met circa 40 mm meer bodemvrijheid dan de conventionele C-Klasse Estate, standaard vierwielaandrijving 4MATIC en twee offroad-rijprogramma’s vindt de C-Klasse All-Terrain met zijn grotere wielen makkelijk zijn weg in licht terrein zoals onverharde paden. Tot de offroad-designelementen behoren de kenmerkende grille, de speciale bumpers, de optische bodembeschermingsplaat voor en achter en de claddings (wielkastbekleding) in mat donkergrijs. Bovendien beschikt het crossover-model over veel kenmerken van de onlangs geïntroduceerde nieuwe C-klasse. Daartoe behoren de viercilindermotoren met 48V-techniek, het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) en rijassistentiesystemen van de nieuwste generatie. DIGITAL LIGHT (optie) omvat een speciaal offroad-licht. De C-Klasse All-Terrain beleeft in september 2021 zijn wereldpremière op de IAA in München en arriveert nog dat jaar bij de Europese dealers

n vergelijking met de conventionele C-Klasse Estate heeft de All-Terrain iets ruimere afmetingen. Hij is 4 mm langer en meet in totaal 4.755 mm. Door de claddings is de breedte met 21 mm toegenomen tot 1.841 mm. Door de circa 40 mm grotere bodemvrijheid is ook de voertuighoogte toegenomen, tot 1.494 mm. De standaard bandenmaat is 225/55 R17 op 7,5 J x 17 H2 ET 44,5-velgen, optioneel zijn leverbaar 245/45 R18-banden op 8 J x 18 H2 ET 41-velgen en 245/40 R19-banden op 8 J x 19 H2-velgen met een offset van 41 mm.

De inhoud en variatie van de bagageruimte blijven gelijk: de achterzijde herbergt een laadcapaciteit van 490 tot 1.510 liter. De achterbankleuning van de Estate is in de verhouding 40:20:40 in delen neerklapbaar. De standaard EASY PACK-achterklep kan comfortabel met een druk op de knop worden geopend of gesloten: via de knop op de contactsleutel, de schakelaar in het bestuurdersportier of de ontgrendelingshendel op de achterklep.

De grille met één enkele lamel, verchroomde sierelementen en geïntegreerde ster kenmerkt het front. De verticale spijlen in de grille benadrukken de uitstraling door hun hoogglanzend zwarte uitstraling. De kenmerkende voorbumper is deels van donkergrijze, generfde kunststof, wat het robuuste karakter van het model benadrukt. Daaronder bevindt zich een optische bodembeschermingsplaat in hoogglanzend chroom.

Deze C-Klasse variant beschikt over claddings in mat donkergrijs op de voorspatschermen en op de achterste zijwand. De modelspecifieke dorpelverbreders contrasteren in deze kleur en uitvoering optisch met de lak van de carrosserie. Een extra chromen sierlijst is geïntegreerd in de dorpelbekleding. Voor de All-Terrain zijn exclusieve velgdesigns in de maten 17 tot 19 inch leverbaar. Aan de achterzijde onderstrepen de nieuw ontworpen meerdelige bumper, de modelspecifieke verchroomde laaddrempelbescherming en de optische bodembeschermingsplaat het bijzondere karakter van dit model.

Aangezien de All-Terrain modellen zijn gebaseerd op het AVANTGARDE exterieur, zijn de sierlijst op de bovenkant van de portieren, de sierlijst op de ruitframes en de dakreling uitgevoerd in gepolijst aluminium. De B-stijlen en de achterzijruitspijlen zijn uitgevoerd in hoogglanzend zwart. Indien er is gekozen voor het nightpakket zijn andere elementen (bijvoorbeeld de E-line, de bovenkant van de portieren en de buitenspiegels) en sierelementen voor en achter (optische bodembeschermingsplaat voor en achter, alsmede laaddrempelbescherming) in hoogglanzend zwart uitgevoerd.

Het AVANTGARDE interieur is eveneens standaard bij de All-Terrain. Met zwart, macchiatobeige/zwart en siennabruin/zwart zijn er drie kleurconcepten waaruit gekozen kan worden. Het dashboard is voorzien van een band in zilverchroom en een sierpaneel in matte diamantzeefdruk (andere uitvoeringen zijn leverbaar). Het grote sierpaneel loopt vloeiend, zonder onderbreking, over van de middenconsole naar het dashboard.

Het dashboard is licht naar de bestuurder gedraaid, onder een hoek van 6°. Het standaard 12,3 inch (31,2 cm) lcd-bestuurdersdisplay met hoge resolutie staat vrij en lijkt te zweven voor het vleugelprofiel en het sierpaneel. Dit onderscheidt het bestuurdersdisplay van de traditionele cockpit met klassieke ronde instrumenten. Voor de All-Terrain werd een nieuwe ‘offroad’-context ontworpen. Deze bevat specifieke informatie zoals de hellingshoek en de stuurhoek. Ook de geografische coördinaten en een kompas worden weergegeven.

De All-Terrain heeft circa 40 mm meer bodemvrijheid dan de conventionele C-Klasse Estate, en de wielen hebben een grotere diameter: dat maakt de All-Terrain geschikt voor rijden over een oneffen ondergrond. De vier draagarmen aan de voorzijde zijn voorzien van iets grotere fusees. Aan de achterzijde is de multilink-as gemonteerd op een subframe.

Voor een evenwichtig rijcomfort en een hoge rijstabiliteit is het comfortonderstel met passief dempingssysteem standaard bij deze modelvariant: de demping wordt aangepast aan het wegdek, afhankelijk van de amplitude. Bij kleinere hobbels wordt het afrolcomfort verhoogd door de demping te verminderen, bij grotere hobbels zorgt de volledige demping voor meer stabiliteit.

Naast ECO, COMFORT, SPORT en INDIVIDUAL beschikt de All-Terrain over nog twee DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s voor offroad-rijden: OFFROAD is ontworpen voor licht terrein, zoals onverharde wegen, grind of zand; OFFROAD+ met DSR (Downhill Speed Regulation) wordt aanbevolen voor wat zwaarder en steiler terrein. DYNAMIC SELECT past de karakteristieken van de motor, transmissie, besturing, ESP(R) en 4MATIC aan. De bestuurder kan tussen de rijprogramma’s schakelen via het touchscreen onder het centrale display.

De C-Klasse is standaard uitgerust met LED-koplampen. Als optie kan het van de nieuwe S-Klasse bekende DIGITAL LIGHT gekozen worden. Bij de All-Terrain omvat het een speciaal offroad-licht. Bij het rijden in licht terrein zorgt de brede lichtbundel ervoor dat de bestuurder obstakels eerder ziet, ook in bochten. Zodra het OFFROAD-rijprogramma wordt geactiveerd, wordt het offroad-licht ingeschakeld. De functie is actief tot 50 km/h en wordt boven deze snelheid automatisch uitgeschakeld. DIGITAL LIGHT heeft in elke koplamp een lichtmodule met drie krachtige leds, waarvan het licht wordt gebroken en gericht door 1,3 miljoen microspiegels. De resolutie bedraagt dus in totaal meer dan 2,6 miljoen pixels per auto.

Met standaard vierwielaandrijving en een maximaal aanhangwagengewicht tot 1.800 kg is de All-Terrain uitgerust voor het trekken van een aanhangwagen. Als optie is een gedeeltelijk elektrische trekhaak met zwenkbare kogelkop en ESP(R)-aanhangwagenstabilisatie leverbaar. Een knop in de bagageruimte ontgrendelt de trekhaak. Vervolgens kan deze worden uitgeklapt. Het controlelampje gaat uit wanneer de trekhaak correct is vergrendeld.

Vanaf een snelheid van 65 km/h kan de ESP(R)-aanhangwagenstabilisatie automatisch ingrijpen in kritieke situaties. Wanneer ongewenste slingerbewegingen worden gedetecteerd, worden ze gedempt met behulp van wisselende remingrepen op afzonderlijke wielen. Dit is meestal voldoende om gevaarlijke slingerbewegingen te beperken. Indien nodig vermindert het systeem ook de snelheid van de auto: dit gebeurt door het motorkoppel te verlagen en de auto op alle vier de wielen af te remmen.

Mercedes-Benz C-Klasse Estate

Een aanhangwagenassistent is leverbaar in combinatie met deze optie en met het parkeerpakket met 360°-camera. Deze maakt het manoeuvreren met de aanhangwagen gemakkelijker. De aanhangwagenassistent regelt automatisch de stuurhoek van het trekkende voertuig tot een snelheid van 5 km/h en tot een hellingshoek van 15 procent. Het systeem wordt bij stilstand geactiveerd door de achteruitversnelling te selecteren en door op de parkeertoets links van het touchpad in de middenconsole te drukken.

De aanhangwagenassistent kan worden bediend met MBUX: via het centrale display of het touchpad in de middenconsole hoeft de bestuurder alleen maar de gewenste manoeuvre aan te geven. Zo de knikhoek worden gekozen waaronder de combinatie achteruitrijdt. Voor het eerst zijn zo vrij instelbare bochten tot 90° mogelijk. De besturing wordt automatisch zo aangestuurd dat de hoek behouden blijft. De bestuurder kan ook kiezen voor de functie ‘rechtdoor trekken’ wanneer de aanhangwagen de juiste richting heeft bereikt en rechtdoor achteruit moet blijven rijden. Het manoeuvreerproces kan vanuit verschillende cameraperspectieven worden gevolgd. Dynamische hulplijnen tonen het traject, de voertuigbreedte en de afstand tot herkende objecten.

Meer tractie en rijstabiliteit, ook op een moeilijke ondergrond, worden geboden door de vierwielaandrijving 4MATIC, die standaard is bij de All-Terrain. Tot 45 procent van het motorvermogen wordt naar de vooras geleid, tot 55 procent naar de achteras. De wens naar nog meer efficiëntie en de negentraps automatische transmissie maakten een doorontwikkeling van de 4MATIC-aandrijving noodzakelijk.

Met de nieuwe voorwielaandrijving kan een hoger koppel worden overgebracht met een ideale aslastverdeling voor de rijdynamiek. Bovendien levert dit een aanzienlijk gewichtsvoordeel op ten opzichte van het systeem van de vorige generatie; dit levert een bijdrage aan de CO2-reductie. De technici zijn er ook in geslaagd om de wrijvingsverliezen in de nieuwe tussenbak te beperken. Bovendien beschikt deze over een gesloten oliecircuit en zijn er geen extra koelmaatregelen nodig.

De All-Terrain is leverbaar met een benzine- of een dieselmotor. De nieuwe viercilinder benzinemotor (M 254) heeft een geïntegreerde startdynamo van de tweede generatie (ISG). Gedurende korte tijd kan het vermogen elektrisch met maximaal 15 kW worden verhoogd.

Dankzij recuperatie en de mogelijkheid om met uitgeschakelde motor te ‘zeilen’, is de benzinemotor relatief efficiënt. In de M254 heeft Mercedes-Benz voor het eerst alle innovaties van de modulaire motorenfamilie van vier- en zescilinder benzine- en dieselmotoren in één motor samengebracht. Daartoe behoren de NANOSLIDE(R) cilindercoating, de CONICSHAPE(R)-technologie (‘conisch honen’) en de direct bij de motor geplaatste uitlaatgasnabehandeling. Nieuw is de gesegmenteerde lader met gebundelde stroming, een doorontwikkeling van de Twin Scroll-technologie, voor een directere laadrespons.

De dieselvariant beschikt eveneens over een mild-hybrid aandrijving. Zijn viercilinder dieselmotor (OM654 M) heeft een geïntegreerde startdynamo van de tweede generatie en een gedeeltelijk 48V-boordnet. De dieselvariant kan ook met uitgeschakelde motor recupereren en zeilen. De elektrificatie maakt het gebruik van een elektrische koelcompressor voor de airconditioning mogelijk.

Meer autonieuws op www.autozine.nl