Selecteer een pagina

Volvo toont de Concept Recharge. De Concept Recharge is trouw aan het erfgoed van Scandinavisch design en zet het mantra van ‘less but better’ centraal. Doordat onder meer de complexiteit van de interne verbrandingsmotor is weggenomen, konden de ontwerpers de proporties van de auto evolueren om op die manier de interieurruimte te vergroten en tegelijkertijd de aerodynamische efficiëntie te verbeteren. Het resultaat is een concept car die oprecht betere oplossingen biedt om een duurzaam gezinsleven te ondersteunen.

Volvo’s eerste generatie elektrische modellen deelt de bodemplaat met modellen die zijn uitgerust met een traditionele verbrandingsmotor. Om zowel een batterijpakket als een interne verbrandingsmotor te kunnen herbergen, is een evenwicht in proporties en ruimte vereist. De volgende generatie van Volvo’s volledig elektrische modellen, waaronder Volvo’s eerste SUV op een volledig nieuw platform, exclusief voor elektrische aandrijving, krijgt een volledig vlakke vloer, zoals de Concept Recharge laat zien.

Door het ontbreken van een verbrandingsmotor en het batterijpakket onder de vlakke vloer te plaatsen, konden de ontwerpers de wielbasis van de auto verlengen en bovendien de wielmaat vergroten. Dat heeft geresulteerd in kortere overhangen en aanzienlijk meer binnenruimte, inclusief een riante bergruimte tussen de voorstoelen.

Dankzij deze verbeteringen konden de ontwerpers bij de Concept Recharge de stoelen herpositioneren, het dakprofiel optimaliseren en de motorkap verlagen. Hierbij wordt het zicht op de weg behouden. Deze designaanpak zorgt voor een efficiëntere aerodynamica in vergelijking met een traditionele SUV, wat de actieradius ten goede komt.

De Concept Recharge introduceert een nieuwe designtaal van Volvo. Voortbordurend op het thema ‘minder maar beter’ zijn daarbij alle overbodige elementen achterwege gelaten. Wat overblijft, is uiterst precies en vlak design. De traditionele grille is vervangen door een schildachtige structuur, kracht bijgezet door een nieuwe interpretatie van Volvo’s Thor’s Hammer koplampontwerp. Dit omvat graphics met de nieuwste HD-technologie die in het donker als het ware opent om de hoofdverlichting te onthullen.

De verticale achterlichten die zo kenmerkend zijn voor de nieuwste Volvo-modellen sluiten aan op het sterke designerfgoed van het merk, maar zijn opnieuw vormgegeven met een set ‘vleugels’ die bij hogere snelheden tevoorschijn komen om de aerodynamica verder te optimaliseren.

Ook binnenin de Concept Recharge neemt de designtaal van Volvo nieuwe vormen aan. De vlakke vloer biedt meer ruimte en een betere zitpositie voor alle inzittenden. De grote, 15-inch rechtopstaande touchscreen vormt het middelpunt van de nieuwe en verbeterde gebruikerservaring van Volvo’s volgende generatie connected infotainmentsysteem. Bij de ontwikkeling van de technologie lag de focus op een logische en intuïtieve bediening, wat ook bijdraagt aan een serene en rustgevende ervaring. De nieuwste infotainmenttechnologie gaat gepaard met de andere kenmerken van Scandinavisch design: strakke lijnen en het veelvuldig gebruik van duurzame en natuurlijke materialen in het interieur.

Tot slot weerspiegelt de Concept Recharge ook de veiligheidsambities van Volvo voor de komende jaren. Op het dak is een LiDAR-sensor geplaatst om gegevens te verzamelen over de omgeving rond de auto. De sensor is ontwikkeld doortechnologiebedrijf Luminar en een cruciaal onderdeel van Volvo’s plan voor toekomstige, veilige, autonome rijtechnologie.

Meer autonieuws op www.autozine.nl