Selecteer een pagina

De Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé is aangepast voor modeljaar 2022. Een exclusieve Edition onderstreept het karakter van de vierdeurs sportwagen. Daarnaast is er een uitgebreidere keuze aan velgen, bekledingen, sierdelen, lakken en een nieuw afgesteld onderstel met een bredere spreiding tussen sportiviteit en comfort. Dankzij een uitgebreide modelupdate vorig jaar zomer beschikt de AMG GT 4-Door Coupé al over de modernste Mercedes-Benz technologie. Nieuw zijn onder andere de bijgewerkte rijassistentiesystemen en de standaard widescreen cockpit inclusief multimediasysteem MBUX met AMG-specifieke displays en functies. De nieuwe uitvoeringen maken hun debuut in de zescilindervarianten, die in augustus 2021 bij de Europese dealers arriveren.

Er zijn drie nieuwe lakken voor alle uitvoeringen leverbaar: spectraalblauw metallic, spectraalblauw magno (matte lak) en kasjmierwit magno (matte lak). In totaal zijn nu vijf matte lakken, vijf metallic-lakken en twee unilakken leverbaar. Het nieuwe AMG-nightpakket II zorgt desgewenst voor een sportiever uiterlijk. De verticale lamellen in de AMG-grille zijn hier in donker chroom uitgevoerd. Aan de achterzijde zorgen het AMG-logo, de Mercedes-Benz ster en de typeaanduiding in zwart voor markante accenten. Hetzelfde geldt voor de badges op de voorspatschermen. Ook nieuw is de combinatie van het nightpakket en het carbonpakket.

Het nieuw afgestemde AMG RIDE CONTROL+-onderstel is nog steeds gebaseerd op een meerkamer-luchtveringsysteem, gecombineerd met een adaptieve, elektronisch geregelde, verstelbare demping. Dit dempingssysteem is volledig nieuw: voor het eerst worden twee zogeheten druk-begrenzende kleppen toegepast. Met deze traploos regelbare kleppen, die zich buiten de demper bevinden, kan de dempingskracht nauwkeuriger aan uiteenlopende rijomstandigheden en rijprogramma’s worden aangepast: de ene klep regelt de uitgaande demping, oftewel de kracht die optreedt wanneer het wiel terugveert, terwijl de andere klep de compressiedemping regelt wanneer het wiel wordt samengedrukt. De rebound- en compressiefasen worden onafhankelijk van elkaar geregeld. Deze technologie maakt het mogelijk om enerzijds het comfort te verhogen, maar anderzijds ook om de rijdynamiek nog sportiever te maken. Hierdoor zijn de passagiers bijna volledig afgeschermd van oneffenheden in het wegdek.

De regeleenheid van het onderstel analyseert gegevens, onder andere van de acceleratie- en wielsensoren, om de dempingskracht voor elk wiel in enkele milliseconden aan de situatie aan te passen. De ontwikkelingsengineers van AMG waren in staat om de spreiding tussen sportiviteit en comfort te vergroten, onder andere door het verschil tussen de minimale en maximale dempingskrachtkarakteristiek te vergroten en door nog meer flexibiliteit in het ontwerp van de mapping te bieden. Door het gebruik van de twee regelkleppen is de demper in staat de dempingskracht over het volledige bereik van wieltrillingen aan te passen. Dankzij het speciale ontwerp van de kleppenreageert de demper snel en gevoelig op veranderde wegoppervlakken en rijomstandigheden.

Via de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s kan de bestuurder de basisafstelling vooraf selecteren: met een druk op de knop verandert het rijgedrag bijvoorbeeld van volledige dynamiek in de stand ‘Sport+’ naar rustig cruisen in de stand ‘Comfort’. Bovendien kan de afstelling onafhankelijk van de rijprogramma’s via een speciale knop in drie stappen worden aangepast.

Het onderstel werd in 2020 voorzien van nog meer nieuwe hardwarecomponenten, waaronder nieuwe subframes voor de assen, hoofdlagers, buitenste lagers van de controle-armen alsmede binnenste en buitenste trekstangbussen op de achteras. Dit pakket vermindert specifiek de stijfheid van de lagers. Daar komen nog de nieuwe, asymmetrische trekstangbussen op de vooras bij, met verschillende stijfheidsniveaus in verschillende effectieve bereiken. Deze maatregelmaakt ook meer flexibiliteit in de lengterichting mogelijk zonder verlies van precisie en feedback in de besturing.

Bovendien is er nu een ruimere keuze aan AMG-velgen. Daartoe behoren nieuwe 20 inch tien-dubbelspaaks lichtmetalen velgen of 21 inch vijf-dubbelspaaks gesmede velgen. Optioneel kunnen nu ook rode remklauwenworden besteld voor de zescilindermodellen.

Ook bij de aanpassing van het interieur ligt de nadruk op een grotere mate van persoonlijke keuzevrijheid. Nieuwe kleuren benadrukken de sportieve of juist de luxueuze kant van de AMG GT 4-Door Coupé; bijvoorbeeld de nieuwe combinatie van exclusief nappaleder in titaangrijs pearl/zwart met contrastsiernaden in geel, of nappaleder Exclusief STYLE in tartufo/zwart (ruitpatroon). Naast de populaire tweekleurige stoelbekleding, wordt het interieurportfolio uitgebreid met vijf andere kleuren voor nappaleder Exclusief STYLE: siennabruin, klassiekrood, yachtblauw, diepwit en nevagrijs. De stoelen voor en achter zijn volledig eenkleurig in de betreffende uitrustingskleur, net als de armleuningen in de portieren en de stuurwielrand. Vloermatten met rand in bijpassende lederen kleur en geborduurd AMG-logo ronden het manufaktuurkarakter af.

Ook het nieuw vormgegeven AMG Performance-stuurwiel biedt een meerwaarde, dankzij het kenmerkende dubbelspaaks design en de naadloos geïntegreerde toetsen. De stuurwielrand, die aan de onderzijde is afgevlakt en bekleed is met nappaleder of nappaleder/microvezel DINAMICA, kan optioneel worden verwarmd. Ook inbegrepen is een sensormat om ‘hands-on’ te detecteren. Als de bestuurder zijn handen gedurende een bepaalde tijd niet op het stuurwiel houdt, wordt een waarschuwingscyclus gestart, die uiteindelijk de noodstopassistent activeert als de bestuurder geen actie onderneemt.

Visuele kenmerken zijn de toetsen die naadloos geïntegreerd zijn in de oppervlakken van de horizontale dubbele spaken. Haptische detectiehulpmiddelen in de buurt van de symbolen vergemakkelijken de bediening. Het combi-instrument wordt bediend via het linker sensorvlak op de bovenste stuurwielspaken, het mediadisplay via het rechter sensorvlak. De onderste spaken bevatten de bedieningselementen voor de cruisecontrol/DISTRONIC (links) en telefoon/handsfreesysteem/volumeregeling (rechts).

De standaard AMG-stuurwieltoetsen hebben helderdere displays gekregen met nieuwe pictogrammen, en zijn nu beide rond. Dankzij deze nieuwe uitstraling kunnen belangrijke rijfuncties en de rijprogramma’s als vanouds worden bediend, zonder dat de handen van het stuurwiel hoeven te worden gehaald. De AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie kan met de hand worden bediend via de aluminium schakelpaddles die links en rechts achter de stuurwielrand zijn aangebracht. Voor preciezere schakelcommando’s zijn de paddles nu iets groter en verder naar beneden geplaatst.

Klanten hebben ook een ruime keuze aan sierdelen. De nieuwe optionele sierden in openporig hout antraciet voor het combi-instrument, de portierpanelen en voor de middenconsole, waar het wordt gecombineerd met een rand in silver shadow onderstrepen zowel de sportieve als de luxueuze kant van de vierdeurs sportwagen.

Meer autonieuws op www.autozine.nl