Selecteer een pagina

De BMW iX is gereed voor serieproductie en verschijnt vanaf november 2021 op de weg. De BMW iXis vanaf het eerste idee ontworpen als puur elektrisch aangedreven auto en maakt gebruik van een nieuw, toekomstgericht technologiepakket. De BMW iX gaat van start met keuze uit twee modelvarianten. Beide zijn voorzien van een elektrisch vierwielaandrijvingssysteem, met een systeemvermogen van 385 kW (523 pk) in de iX xDrive50 (gemiddeld stroomverbruik volgens WLTP: 20,3 – 21,6 kWh/100 km, CO2 emissie: 0 g/km) en 240 kW (326 pk) in de BMW iX xDrive40 (gemiddeld stroomverbruik volgens WLTP: 19,9 – 21,1 kWh/100 km, CO2 emissie: 0 g/km). De efficiëntie van de aandrijftechnologie zorgt samen met de nieuwste accuceltechnologie voor een volgens WLTP gemeten actieradius van maximaal 630 kilometer voor de iX xDrive50 en 425 kilometer voor de iX xDrive40. De consumentenadviesprijs voor de iX start bij 86.996 euro voor de xDrive40.

De aluminium spaceframe constructie en het gebruik van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) in het dak, de zijkanten en de achterzijde vormen een materiaalmix die de carrosseriestijfheid vergroot en tegelijkertijd het gewicht reduceert. De geoptimaliseerde aerodynamische eigenschappen dragen bij aan de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 en hebben bovendien een positieve invloed op efficiëntie en actieradius. De laag in de autobodem geplaatste hoogvoltage-accu verlaagt het zwaartepunt.

De standaard ondersteltechnologie voor de BMW iX omvat een vooras met dubbele driehoekige draagarmen, een five-link achteras, slagafhankelijke demperregeling en elektrische besturing met Servotronic (snelheidsafhankelijke bekrachtiging) en variabele overbrenging. Als optie zijn het adaptieve onderstel met luchtvering op voor- en achteras en elektronisch geregelde dempers, Integral Active Steering (beide standaard voor de BMW iX xDrive50) en het Sportremsysteem leverbaar.

Standaard staat de BMW iX op 22 inch lichtmetalen Air Performance wielen; de klant kan ook kiezen voor 21 inch wielen. Die kunnen worden voorzien van geluidreducerende banden, die voor extra geluidscomfort voorzien zijn van een schuimlaag aan de binnenzijde.

De tractiecontrole met ARB (Aktornahe Radschlupfbegrenzung) technologie, nu voor het eerst met vierwielaandrijving gecombineerd, claimt verbeterde grip en een stabielere wegligging. Doordat het systeem is geïntegreerd in het motormanagement kan het precieze en bliksemsnelle correcties uitvoeren. De BMW iX xDrive50accelereert van 0 tot 100 km/h in 4,6 seconden, de iX xDrive40 legt deze sprint in 6,1 seconden af.

Beide motoren in de BMW iX werken volgens het principe van een synchroonmotor, waarbij er geen permanente magneten aan te pas komen om de rotor in gang te zetten. Dat gebeurt door de toevoer van elektrische energie. Zodoende is het maximumkoppel direct beschikbaar bij het wegrijden en blijft het constant over een extreem breed toerenbereik. Het maximum systeemkoppel bedraagt 630 Nm in de BMW iX xDrive40 en 765 Nm in de iX xDrive50.

De efficiëntie en de actieradius van de BMW iX worden positief beïnvloed door de adaptieve recuperatie. Het aandrijfmanagement kan de intensiteit van de recuperatie van remenergie tijdens uitrollen en actief remmen aanpassen aan de rijsituatie. Die wordt geregistreerd door het navigatiesysteem en de sensoren van de bestuurdersassistentiesystemen. Wanneer de auto bijvoorbeeld een kruising nadert, kan de mate van recuperatie worden verhoogd om energie naar de hoogvoltage-accu terug te voeren en tegelijkertijd het remmend effect te vergroten. Op wegen buiten de bebouwde kom kan de Coasting functie worden benut, waarbij de auto geheel zonder aandrijfkracht kan doorrollen als de bestuurder het gaspedaal loslaat.

Adaptieve recuperatie is standaard ingesteld in rijprogramma D. Als alternatief kan de bestuurder via het iDrive menu de Brake Energy Regeneration in de standen hoog, gemiddeld of laag instellen, passend bij de rijomstandigheden van dat moment. De hoogste mate van recuperatie is automatisch geactiveerd in rijprogramma B, dat ook het karakteristieke ‘one pedal feeling’ geeft. Informatie over de energiestroom is afleesbaar van het Control Display, ongeacht het geselecteerde rijprogramma. De Efficiency Trainer geeft aanwijzingen voor een efficiënte rijstijl, terwijl de actieradiushorizon helder de invloed van de rijstijl op de laadstatus van de hoogvoltage-accu weergeeft.

De vijfde generatie BMW eDrive technologie omvat tevens een hoogvoltage-accu met accuceltechnologie. De gravimetrische energiedichtheid van de accucellen is circa 40 procent hoger dan die van de hoogvoltage-accuin de BMW i3 van 2020. De BMW iX xDrive50 is voorzien van een hoogvoltage-accu met een netto capaciteit van 105,2 kWh (bruto capaciteit: 111,5 kWh), terwijl de accu van de iX xDrive40 een netto capaciteit biedt van 71 kWh (bruto capaciteit: 76,6 kWh).

Standaard is de iX voorzien van een geïntegreerd verwarmings- en koelingssysteem voor interieur en hoogvoltage-accu en een aandrijfsysteem dat gebruikmaakt van een efficiënte warmtepompfunctie. Dankzij anticiperend thermisch management kan de temperatuur van de hoogvoltage-accu voorafgaand aan een geplande stop bij een snellaadstation worden geoptimaliseerd voor efficiënt opladen.

De Combined Charging Unit (CCU) in de BMW iX is ontworpen voor een hoge flexibiliteit bij het opladen. Gelijkstroom (DC) kan worden geladen met tot 200 kW (iX xDrive50) of 150 kW (iX xDrive40). Zo kan de accu in de iX xDrive50 in circa 35 minuten worden bijgeladen van 10 tot 80 procent en die van de iX xDrive40 in 31 minuten. Bovendien kan de actieradius aan een DC snellaadstation in 10 minuten worden vergroot met tot 150 kilometer voor de iX xDrive50 en meer dan 95 kilometer voor de iX xDrive40, uitgaande van een acculaadstatus van 10 procent. De iX wordt standaard geleverd met de Charging Card en een publieke laadkabel voor opladen aan openbare laadstations. Met de via BMW Charging aangeboden abonnementen kan de iX tegen speciale tarieven worden opgeladen aan openbare en high power charging stations.

In de BMW iX maakt de nieuwste generatie van het iDrive weergave- en bedieningssysteem zijn opwachting. Het breidt de interactie tussen bestuurder en auto zodanig uit dat die het niveau van een natuurlijke dialoog zou benaderen. Het systeem is gebaseerd op het nieuwe BMW Operating System 8 en is ontwikkeld met een duidelijke focus op de touchscreenbediening van het Curved Display en op verbale communicatie met de Intelligent Personal Assistant, die ook profiteert van een uitgebreide upgrade. Het Curved Display is een combinatie van twee volledig digitale displays: een 12,3 inch instrumentenpaneel en een Control Display met een schermdiagonaal van 14,9 inch. Beide zijn achter een naar de bestuurder gebogen glazen oppervlak geplaatst. De digitale Intelligent Personal Assistant biedt meer functies en maakt gebruik van een nieuwe afbeelding wanneer hij met de inzittenden van de auto communiceert.

De nieuwe technologie in de BMW iX biedt veel potentieel om de ontwikkeling van geautomatiseerd rijden en parkeren te versnellen, met het vooruitzicht van Level 3 functionaliteiten op middellange termijn. Een nieuwe generatie sensoren, nieuwe softwarecomponenten en een boordcomputer met hoge rekenkracht vormen de basis voor buitengewone kunstmatige intelligentie. Vijf camera’s, vijf radarsensoren en twaalf ultrasone sensoren worden gebruikt om de omgeving van de auto in de gaten te houden.

De Approach Control Warning detecteert tegemoetkomend verkeer wanneer de bestuurder links afslaat (in landen waar rechts wordt gereden) en detecteert fietsers en voetgangers bij het rechts afslaan. De inzetbaarheid van de optionele Steering & Lane Control Assistant is uitgebreid, terwijl de optionele Active Cruise Control met Stop & Go functie in meer rijsituaties de afstand tot de voorligger reguleert. De waarschuwingsfunctie bij uitstappen, die attendeert op de aanwezigheid van fietsers of voetgangers in de directe omgeving van de auto voordat de deuren worden geopend, en de Remote Theft Recorder zijn nieuwe voorzieningen. Tot de standaarduitrusting van de iX behoren de Driving Assistant en de Parking Assistant inclusief ReversingAssist Camera en Reversing Assistant.

In aanvulling op de akoestische voetgangersbescherming heeft de BMW iX ook een speciaal gecomponeerd rijgeluid, dat de rijbeleving versterkt doordat het voorziet in authentieke feedback op bewegingen van het ‘gaspedaal’ en verandering van snelheid. De standaard aanwezige BMW IconicSounds Electric functie maakt tevens nieuwe geluidsvarianten beschikbaar, die zijn ontstaan in samenwerking met filmmuziekcomponist Hans Zimmer.

Productie in BMW Group fabriek Dingolfing met gebruik van duurzaam opgewekte energie, gecontroleerde winning van grondstoffen en een hoog aandeel natuurlijk en gerecycled materiaal. De BMW iX wordt gebouwd in de BMW Group productiefaciliteit Dingolfing. Zowel auto als accucellen worden geproduceerd met gebruikmaking van duurzaam opgewekte energie. BMW Group betrekt het voor de hoogvoltage-accu benodigde kobalt en lithium van gecontroleerde bronnen in Australië en Marokko en levert het aan de producenten van de accucellen. Het constructieprincipe van de elektromotoren maakt het gebruik van schaarse aardmetalen voor de rotors overbodig. Bovendien wordt aluminium toegepast dat is geproduceerd met elektriciteit uit zonneparken.

Het aandeel van secundair aluminium en hergebruikt plastic draagt eveneens bij aan de hulpbronnenbesparende productie van de BMW iX. Voor het interieur wordt gebruikgemaakt van FSC-gecertificeerd hout, met olijfbladextract gelooid leder en andere natuurlijke materialen. De grondstof voor de vloerbedekking en vloermatten bestaat onder meer uit gerecyclede visnetten.

Meer autonieuws op www.autozine.nl