Selecteer een pagina

Peugeot introduceert de Expert met waterstof-brandstofcel. De nieuwe Peugeot e-EXPERT Hydrogen maakt gebruik van een nieuwe ‘mid-power’ plug-in brandstofcelaandrijfsysteem. Deze innovatieve en door Stellantis ontwikkelde technologie bestaat uit een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit om de elektromotor te voeden die de wielen aandrijft en een 10,5 kWh lithium-ion-batterij die kan worden opgeladen bij een laadpunt en onder bepaalde rijsituaties ook de elektromotor voedt.

De e-EXPERT Hydrogen komt eind 2021 op de markt en wordt in eerste instantie aangeboden (direct sales) aan zakelijke klanten in Frankrijk en Duitsland. De bedrijfswagen wordt geproduceerd in het Franse Valenciennes, waarna de brandstofcelaandrijflijn wordt ingebouwd bij het Stellantis Competence Center voor waterstoftechnologie in Rüsselsheim, Duitsland.

De Peugeot e-EXPERT Hydrogen maakt gebruik van een ‘mid-power’ plug-in waterstof-brandstofcelaandrijfsysteem dat de voordelen van waterstof, batterijtechnologie en elektrische aandrijving combineert. De brandstofcel zet de waterstof uit de tanks om in elektriciteit, waarmee de elektromotor wordt gevoed die de wielen aandrijft. Tevens kan de lithium-ion-batterij extra piekvermogen leveren als dat nodig is, bijvoorbeeld bij het wegrijden en accelereren. Bovendien is het gehele aandrijfsysteem op zodanige wijze geïntegreerd, dat het niet ten koste gaat van het laadvolume en laadvermogen.

De volledig elektrisch aangedreven Peugeot e-EXPERT Hydrogen is gebaseerd op het EMP2-platform (Efficient Modular Platform) en combineert twee energiebronnen:

  • Een brandstofcel in de motorruimte voorin, die elektriciteit opwekt door de chemische reactie van waterstof (uit de tanks) en zuurstof (uit de lucht). De enige ‘uitstoot’ van dit proces is waterdamp.
  • Een permanent-magneet elektromotor, met een vermogen van 100 kW (136 pk) en een koppel van 260 Nm, die de voorwielen aandrijft. Daarmee is de aandrijflijn vergelijkbaar met die van de batterij-elektrische Peugeot e-EXPERT, die vooral opvalt door zijn versnellingsbak die is aangepast aan op de zwaardere belasting die hoort bij het gebruik van een bedrijfswagen.
  • Een hoogvoltage lithium-ion-batterij met een capaciteit van 10,5 kWh en een vermogen van 90 kW, geplaatst onder de voorstoelen.
  • Een 3-fase boordlader van 11 kW, geplaatst in de motorruimte voorin.
  • Drie waterstoftanks onder de laadruimte met een totale capaciteit van 4,4 kg en een druk van 700 bar.

De nieuwe Peugeot e-EXPERT Hydrogen heeft een theoretische actieradius van meer dan 400 km volgens de WLTP-cyclus (voorlopige waarden, onder voorbehoud van goedkeuring). Ongeveer de helft daarvan is te danken aan de hoogspanningsbatterij. Het tanken van waterstof is snel en eenvoudig en duurt drie minuten. De tankopening zit op het linker achterspatbord.

De batterij (10,5 kWh) kan worden opgeladen via de laadaansluiting in het linker voorspatbord. De 3-fase 11 kW-boordlader maakt de volgende laadtijden mogelijk:

  • Minder dan een uur via een 11 kW (32A) wallbox of laadpaal.
  • Drie uur via een versterkt stopcontact (16A).
  • Zes uur via een standaard stopcontact (8A).

De verschillende werkingsfasen van het ‘mid-power’ plug-in waterstof-brandstofcelsysteem zijn als volgt:

  • Bij het starten en bij lage snelheden wordt de elektromotor alleen gevoed door de lithium-ion-batterij.
  • Bij een gelijkmatige snelheid wordt de elektromotor gevoed door de brandstofcel.
  • Tijdens krachtig accelereren en bergopwaarts rijden wordt de elektromotor gevoed door zowel de brandstofcel als de lithium-ion-batterij.
  • Tijdens het remmen en vertragen wordt energie teruggewonnen om de lithium-ion-batterij op te laden.

Het maximumkoppel van de elektromotor is direct vanaf stilstand beschikbaar en garandeert een onmiddellijke respons, zonder vibraties, geluiden, geur, CO2-emissie en schakelmomenten. De enige emissie van het brandstofcelsysteem is waterdamp.

Voor de veiligheid van voetgangers klinkt bij snelheden tot 30 km/u een geluidssignaal om aan te geven dat de auto nadert, zowel bij voor- als achteruitrijden. Om de gebruiker volledige gemoedsrust te bieden, wordt de lithium-ion-batterij geleverd met een fabrieksgarantie van 8 jaar/160.000 km voor ten minste 70% van de oorspronkelijke laadcapaciteit.

Meer autonieuws op www.autozine.nl