Hyundai heeft de KONA N onthuld, de allereerste SUV van Hyundai met het sportieve N-label. Net als alle andere N-modellen van Hyundai is ook de KONA N uitgerust met talrijke sportieve voorzieningen, zoals Launch Control voor een snelle acceleratie, en onderscheidt hij zich door zijn N-specifieke rijeigenschappen. Het is nog niet bekend of de KONA N in Nederland gevoerd gaat worden.
De Hyundai KONA N wordt aangedreven door een 205,8 kW (280 pk) sterke viercilinder 2,0-liter turbobenzinemotor die is gekoppeld aan een 8-traps N DCT-transmissie met dubbele koppeling. Diverse op de autosport geïnspireerde designelementen dragen verder bij aan de rijervaring, zoals exclusieve 19-inch lichtmetalen velgen, rode accenten in onder meer de dorpels en speciale sportstoelen.
Wat vooral opvalt aan de KONA N is zijn brede, lage postuur. Aan de voorzijde springen de grote, sportieve luchtinlaten in het oog. De nieuwe lichtsignatuur geeft Hyundai’s nieuwste model een agressieve, krachtige uitstraling. De brede grille aan de onderzijde van het front loopt helemaal door tot aan de zijkant van de auto en accentueert de aerodynamica en snelheid van de auto. Een N-logo op de bovenste grille maakt de sportieve uitstraling compleet.
Voor een betere wegligging is de KONA N uitgerust met Electronic Limited Slip Differential (e-LSD). Indien nodig wordt het binnenste wiel afgeremd, waardoor onderstuur wordt tegengegaan en de KONA N scherper instuurt. e-LSD verhoogt de maximale bochtensnelheid. Electronic Stability Control (ESC) zorgt te allen tijde voor optimale stabiliteit in bochten, maar is naar wens ook volledig uit te schakelen.
Met het N Grin Control System kan de bestuurder de instellingen van zijn KONA N verregaand aanpassen aan zijn smaak en stemming. Er zijn vijf rijmodi: Normal, Eco, Sport, N en N Custom. Daarmee zijn de instellingen van de motor,de besturing, de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) én het geluid van de uitlaat aan te passen aan de wensen van de bestuurder en aan de rijomstandigheden.
De N-SUV is voorzien van talrijke veiligheidssystemen, zoals actieve rijbaanassistentie (LKA), autonome rijbaanassistentie (LFA), noodremassistent (FCA) met voetganger- en fietserherkenning en voor kruisend verkeer, vermoeidheidsherkenning (DAW), grootlichtassistent (HBA) en Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA).
Recente reacties