Selecteer een pagina

Mercedes-Benz introduceert de EQS: de eerste volledig elektrische luxe limousine van Mercedes-EQ. De EQS is ook het eerste model dat gebaseerd is op de modulaire architectuur voor elektrische modellen in het luxe- en topsegment. De eerste modellen die op de markt komen, zijn de EQS 450+ met 245 kW / 333 pk en de EQS 580 4MATIC met 385 kW / 524 pk.

Hoewel de EQS nauw verwant is aan de nieuwe S-Klasse, is het model gebouwd op een volledig elektrische architectuur. Dit volledig nieuw concept maakte een consequent doelgericht-design mogelijk: met zijn one-bow-belijning en cab-forward-design onderscheidt de EQS zich al op het eerste gezicht van modellen met een verbrandingsmotor. De designfilosofie van sensuele puurheid, gecombineerd met progressieve luxe, weerspiegelt zich in grote sculpturale oppervlakken, gereduceerde voegen en naadloze overgangen (seamless design).

Het front is samengevat tot een Black Panel-unit. De koplampen zijn via een lichtband met elkaar verbonden en vormen samen met de diepzwarte grille (Black Panel) het kenmerkende gezicht. De exclusieve uitstraling van de Black Panel-grille met geïntegreerde Mercedes-Benz ster kan verder worden versterkt: als optie is deze grille ook leverbaar met een 3D sterpatroon. Dit zogeheten Mercedes-Benz pattern is leverbaar in combinatie met het AMG Line exterieur of Electric Art exterieur. Het design grijpt terug op de oorspronkelijke ster van Daimler-Motorengesellschaft, die in 1911 als handelsmerk werd geregistreerd.

Met een actieradius tot 770 km (WLTP) en een vermogen tot 385 kW / 524 pk is de aandrijflijn van de EQS aan alle standaarden in het segment van de S-Klasse. Een extra snelle versie met een vermogen tot 560 kW/762 pk volgt in een later stadium. Alle EQS-modellen hebben een elektrische aandrijflijn (eATS) op de achteras, terwijl de versies met 4MATIC ook een eATS-unit op de vooras hebben.

De EQS markeert de lancering van een nieuwe accugeneratie met een aanzienlijk hogere energiedichtheid. Het grotere exemplaar van de twee accu’s heeft een bruikbare energie-inhoud van 107,8 kWh. De innovatieve, zelf ontwikkelde accumanagementsoftware maakt over-the-air updates (OTA) mogelijk. Op deze manier blijft het energiemanagement gedurende de gehele levenscyclus up-to-date. Wat de celchemie betreft: het kobaltgehalte van de kathodes is teruggebracht tot 10 procent.

De EQS kan met een vermogen tot 200 kW / 272 pk worden geladen bij snellaadstations met gelijkstroom. Stroom voor nog eens 300 km actieradius (WLTP) kan worden bijgeladen in 15 minuten. Thuis of bij openbare laadstations kan de EQS met de boordlader worden geladen tot 22 kW met wisselstroom. In Japan zal bidirectioneel laden bij de EQS ook mogelijk zijn, oftewel laden in beide richtingen. Bovendien zijn er verschillende laadprogramma’s beschikbaar die automatisch kunnen worden geactiveerd, afhankelijk van de locatie, en functies zoals accubesparend laden.

De navigatie met Electric Intelligence plant de snelste en handigste route, inclusief laadstops, op basis van verschillende factoren en reageert dynamisch op bijvoorbeeld files of een verandering in rijstijl. Nieuw bij de EQS is een visualisatie in het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience), waaruit blijkt of de beschikbare accucapaciteit voldoende is om zonder laden terug te keren naar het beginpunt. Laadstations langs de route die handmatig zijn toegevoegd, krijgen voorrang in de routeberekening. Voorgestelde laadstations kunnen buiten beschouwing worden gelaten. De geschatte laadkosten per laadstop worden berekend.

Mercedes-Benz EQS

De EQS is de eerste Mercedes-Benz die de mogelijkheid biedt om volledig nieuwe voertuigfuncties te activeren via over-the-air updates (OTA). Leverbaar vanaf de introductie zijn twee speciale rijprogramma’s voor jonge bestuurders en servicepersoneel, kleine spelletjes en het demoprogramma ‘The Best or Nothing’. Dit betekent dat na de aankoop en de eerste voertuigconfiguratie sommige uitrustingen van de EQS kunnen worden aangepast op de persoonlijke voorkeuren. Het zal ook mogelijk zijn om de achterasbesturing met de grotere stuurhoek van 10 graden te activeren. Naast de traditionele aanschaf van individuele functies zijn ook abonnementen, tijdelijke activeringen en gratis testfasen gepland.

Als optie beschikt de EQS voor en achter over automatische comfortportieren. Wanneer de bestuurder de auto nadert, worden eerst de portiergrepen uitgeschoven. Bij het dichterbij komen gaat het bestuurdersportier automatisch open. Via MBUX kan de bestuurder ook de achterportieren op afstand openen, bijvoorbeeld om kinderen bij de school in te laten stappen.

Als intelligente auto beschikt de EQS afhankelijk van de uitrusting over maximaal 350 sensoren. Deze registreren afstanden, snelheden en acceleraties, lichtomstandigheden, neerslag en temperaturen, de bezetting van de stoelen, maar ook het knipperen van de ogen van de bestuurder of de taal van de passagiers. Deze schat aan informatie wordt verwerkt door regeleenheden die, aangestuurd door algoritmen, razendsnel beslissingen nemen. Ze zijn dus als het ware het brein van de auto. De nieuwe EQS kan zijn mogelijkheden uitbreiden op basis van nieuwe ervaringen, omdat hij dankzij kunstmatige intelligentie (AI) in zekere mate in staat is te leren.

De standaard achterasbesturing met een stuuruitslag tot 4,5 graden draagt bij aan de handzame en dynamische indruk van de EQS. Als alternatief kan achterasbesturing met een stuuruitslag tot 10 graden worden besteld of achteraf worden geactiveerd via een over-the-air upgrade (OTA). Dit maakt een draaicirkel van 10,9 meter mogelijk voor de EQS, die meer dan 5 meter lang is. Dit komt overeen met de draaicirkel van veel modellen in de compacte klasse. De achterashoeken en trajecten worden weergegeven in het rijprogramma-menu in het centrale display.

Dankzij sensoren die de omgeving van de auto in de gaten houden, kunnen de parkeersystemen de bestuurder in veel situaties bij het manoeuvreren ondersteunen. De bestuurder kan de auto in- en uitparkeren via de smartphone met de remote parkeerassistent. Met de voorbereiding INTELLIGENT PARK PILOT is de EQS voorbereid op Automated Valet Parking (AVP, SAE-niveau 4). Indien uitgerust met de vereiste optionele uitrusting en de bijbehorende Mercedes me connect-service (landafhankelijk), heeft de auto de technologie aan boord om volautomatisch en bestuurderloos in en uit te parkeren in parkeergarages die met AVP-infrastructuur zijn uitgerust, op voorwaarde dat dit is toegestaan volgens de plaatselijke wetgeving.

Mercedes-Benz EQS

De koplamptechnologie DIGITAL LIGHT (standaard vanaf uitrustingsniveau Advanced Plus) kan hulplijnen of waarschuwingssymbolen op de weg projecteren. Nieuw zijn de twee assistentiefuncties die het begin van de rijstrookwissel weergeven en een waarschuwing/richtingsinstructie geven indien de spoorassistent of de dodehoekassistent een gevaarlijke situatie detecteren. DIGITAL LIGHT beschikt over een lichtmodule met drie extreem krachtige leds in elke koplamp, waarvan het licht wordt gebroken en gericht door 1,3 miljoen microspiegels. De resolutie bedraagt zodoende meer dan 2,6 miljoen pixels per auto.

Met de optionele DRIVE PILOT zal de EQS bij een hoge verkeersdichtheid of in files op geschikte snelwegtrajecten, in eerste instantie in Duitsland, tot een snelheid van 60 km/h hooggeautomatiseerd kunnen rijden. Dat ontlast de bestuurder en stelt hem of haar in staat andere activiteiten te ondernemen, zoals surfen op het internet of In-Car Office e-mails afhandelen, om zo tijd winnen.

Het MBUX Hyperscreen is de absolute blikvanger in het interieur. Deze grote, gebogen display-unit strekt zich bijna uit van A-stijl tot A-stijl. Drie displays zitten onder één afdekglas en lijken samen te smelten tot één scherm. Het 12,3 inch oled-voorpassagiersdisplay geeft de voorpassagier een eigen display en bedieningsgedeelte. De entertainmentfuncties zijn daar alleen beschikbaar zolang de auto wordt bestuurd in overeenstemming met de landspecifieke wettelijke voorschriften. Mercedes-EQ maakt gebruik van een intelligente, op camera’s gebaseerde vergrendelingslogica: als de camera detecteert dat de bestuurder naar het voorpassagiersdisplay kijkt, wordt het automatisch gedimd.

Met adaptieve software past MBUX zich volledig aan de gebruiker aan en doet het gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Met de zogeheten zero-layer worden de belangrijkste toepassingen altijd aangeboden op het hoogste niveau binnen het gezichtsveld, afhankelijk van de situatie en de context.

De nieuwste generatie rijassistentiesystemen omvat tal van functies ter ondersteuning van de bestuurder. Nieuw is bijvoorbeeld de extra microslaapwaarschuwing van ATTENTION ASSIST. Dit systeem analyseert het knipperen van de ogen van de bestuurder via een camera op het bestuurdersdisplay (alleen in combinatie met MBUX Hyperscreen). De assistentieweergave in het bestuurdersdisplay toont de werking van de rijassistentiesystemen in een begrijpelijke, schermvullende weergave.

Mercedes-Benz EQS

De principes van integrale veiligheid, in het bijzonder ongevallenveiligheid, gelden onafhankelijk van het platform. Net als alle andere modellen van Mercedes-Benz beschikt de EQS daarom over een stijf passagierscompartiment, speciale vervormingszones en moderne veiligheidssystemen. PRE-SAFE is standaard. Het feit dat de EQS gebaseerd is op een volledig elektrische architectuur bood ook nieuwe ontwerpmogelijkheden met betrekking tot het veiligheidsconcept. Het betekende bijvoorbeeld dat een gunstige plek kon worden gekozen voor de accu, in een afgeschermde ruimte in de bodemplaat. En omdat er geen groot motorblok aan boord is, kan het vervormingsgedrag bij een frontale botsing nog beter worden gemodelleerd. Naast de standaard crashtests werden in het Technologiezentrum Fahrzeugsicherheit (TFS) extra belastingstests en uitgebreide componententests uitgevoerd.

Meer autonieuws op www.autozine.nl