Selecteer een pagina

Honda zal op 5 maart 2021 in Japan beginnen met de leaseverkoop van de Honda Legend EX, uitgerust met Honda SENSING Elite. Eén van de ‘elite’ technologieën is de ‘Traffic Jam Pilot’-functie, een technologie die in aanmerking komt voor level 3 automatisch rijden (voorwaardelijk automatisch rijden in een beperkt gebied), waarvoor Honda een typeaanduiding heeft ontvangen van het Japanse Ministerie van Land, Infrastructuur, Transport en Toerisme (MLIT). Dankzij de Traffic Jam Pilot-technologie kan het geautomatiseerde rijsysteem het voertuig onder bepaalde omstandigheden besturen in plaats van de bestuurder, bijvoorbeeld wanneer het voertuig op de snelweg in de file staat.

Voor de controle over het voertuig bepaalt het systeem de positie en de wegcondities aan de hand van gegevens van de driedimensionale kaarten en het wereldwijd satellietnavigatiesysteem (GNSS), waarmee het de volledige omgeving van het voertuig detecteert met behulp van verschillende externe sensoren. Tegelijkertijd volgt het systeem de toestand van de bestuurder via de controlecamera binnenin het voertuig. De hoofd-ECU maakt op basis van een grote hoeveelheid informatie de juiste herkenningen, voorspellingen en besluiten en past een hoge mate van controle toe op acceleratie-, rem- en stuurinputs om de bestuurder te helpen bij het behalen van kwalitatief hoogstaand en soepel rijgedrag.

Het systeem is ontwikkeld met veiligheid en betrouwbaarheid als de hoogste prioriteit en tijdens de ontwikkeling zijn simulaties gebruikt waar in totaal ongeveer 10 miljoen patronen van mogelijke praktijksituaties werden gesimuleerd. Ook werden er verschillende demonstratietests uitgevoerd tijdens het besturen van testvoertuigen op autowegen voor een totaal van ongeveer 1,3 miljoen kilometer (800.000 mijl). Daarnaast bevat het systeem een redundant-systeemontwerp om de veiligheid en betrouwbaarheid te garanderen in geval van problemen met een van de apparaten.

De exterieuruitrusting is exclusief voor dit geheel nieuwe Legend-model ontworpen, en omvat blauwe accessoireverlichting en een speciaal aluminium wiel. Er zijn verschillende sensoren ingebouwd om ze minder opvallend te maken, zodat het uiterlijk wordt verbeterd, terwijl discreet wordt benadrukt dat het een voertuig is dat is uitgerust met geautomatiseerde rij-uitrusting.

Exclusieve interieuruitrusting voor dit model omvat Honda SENSING Elite-indicatielampjes met geselecteerde respectievelijke posities, maten, kleuren, helderheid en andere details, evenals de 12,3-inch volledig LCD grafische meter. Deze uitrusting werd gebruikt om een intuïtief begrip te garanderen van de status, de huidige situatie en eventuele verzoeken om de besturing over te dragen aan de bestuurder.

Belangrijkste functionaliteiten van Honda SENSING Elite

  • ‘Hands-off’-functionaliteit: Wanneer er wordt gereden met Adaptive Cruise Control (ACC) met Low-Speed Follow en Lane Keeping Assist System (LKAS) – en wanneer op een snelweg aan bepaalde voorwaarden is voldaan – dan helpt het systeem met de rijhandelingen, zelfs als de bestuurder de handen van het stuur heeft.
  • Adaptive in Lane Driving: Het systeem ondersteunt het rijden en het volgen van een voorligger binnen een rijstrook. Het systeem houdt het voertuig tussen de lijnen en behoudt de vooraf ingestelde snelheid. Als het voertuig achter een andere auto rijdt, helpt het systeem bij het volgen met behoud van een goede volgafstand.
  • Active Lane Change Assist met Hands-off Function: Wanneer tijdens het rijden Adaptive in Lane Driving wordt gebruikt, ondersteunt het systeem het accelereren/afremmen en sturen bij het wisselen van rijstrook wanneer de bestuurder de veilige omgeving bevestigt en de richtingaanwijzer aan zet.
  • Active Lane Change met Hands-off Function: Wanneer er wordt gereden met Adaptive in Lane Driving, en wanneer de bestuurder de Active Lane Change met Hands-off-functie inschakelt, beoordeelt het systeem de situatie en helpt het onder bepaalde omstandigheden bij het wisselen van rijstrook en/of het passeren van het andere voertuig. Wanneer het systeem detecteert dat er een voorligger met lagere snelheid rijdt, waarschuwt het systeem de bestuurder en helpt het vervolgens bij het passeren en terugkeren naar de oorspronkelijke rijstrook.
  • Traffic Jam Pilot: Wanneer er wordt gereden met Adaptive in Lane Driving, en wanneer het voertuig onder bepaalde omstandigheden in de file komt te staan, regelt het systeem het accelereren, afremmen en sturen en houdt het namens de bestuurder de omgeving van het voertuig in de gaten. Het systeem rijdt, stopt en rijdt verder binnen dezelfde rijstrook, terwijl het de juiste volgafstand aanhoudt in overeenstemming met de snelheid van de voorligger. Wanneer het systeem controle heeft over het voertuig, kan de bestuurder televisie/dvd’s kijken op het navigatiescherm of het navigatiesysteem bedienen om naar een bestemmingsadres te zoeken, wat de vermoeidheid en stress van de bestuurder tijdens het rijden in een file helpt verminderen.
  • Emergency Stop Assist: Wanneer de bestuurder niet reageert op de verzoeken van het systeem om een overdracht (overdracht van de controle aan de bestuurder), ondersteunt het systeem het afremmen en stoppen van het voertuig door van rijstrook te wisselen naar de buitenste rijstrook of de vluchtstrook van de autoweg. Om specifieker te zijn: in het geval dat de bestuurder niet reageert op de overdrachtsverzoeken van het systeem omdat de Traffic Jam Pilot/Hands-off-functie wordt uitgeschakeld, herinnert het systeem de bestuurder verder om op het overdrachtsverzoek te reageren met behulp van visuele, auditieve en tactiele waarschuwingen, inclusief escalerende alarmgeluiden en trillingen op de veiligheidsgordel van de bestuurder. Als de bestuurder niet reageert, helpt het systeem het voertuig af te remmen en te stoppen, terwijl andere voertuigen in de buurt worden gewaarschuwd met behulp van alarmlichten en de claxon. Als er een berm is, ondersteunt het systeem het afremmen en het wisselen van rijstrook totdat het voertuig de vluchtstrook van de weg bereikt voor een veilige stop.
  • Human-Machine Interface (HMI): De interface stelt de bestuurder in staat om onmiddellijk de status van het systeem, de rijsituatie en de overdrachtsverzoeken van het systeem te herkennen. Honda SENSING Elite-indicatielampjes bevinden zich op het stuur, het bovenste deel van het navigatiescherm en het dashboardkastje. Als de Hands-off-functie is geactiveerd, gaat het indicatielampje op het stuur branden en als de Traffic Jam Pilot is geactiveerd gaan ook andere indicatielampjes branden met een blauw lampje. Wanneer het systeem om de overdracht vraagt, veranderen alle indicatielampjes van kleur naar oranje en zullen ze knipperen om een gemakkelijk te begrijpen bericht naar de bestuurder te sturen. De grote 12,3-inch, volledig LCD grafische meter geeft ook de status van het systeem, de rijsituatie en de overdrachtsverzoeken op een eenvoudige maar expressieve manier weer.

Beperkte leaseverkoop van de Honda Legend Hybrid EX begint op 5 maart in Japan.

Meer autonieuws op www.autozine.nl