Selecteer een pagina

De Mustang Mach 1, die in beperkte oplage wordt gebouwd, komt voor het eerst beschikbaar voor klanten in Europa en is nu ook in Nederland te bestellen. De Mustang Mach 1 is de snelste in serie geproduceerde Mustang die ooit op de Europese markt is aangeboden. Let op dat het hier de oude Mustang met benzinemotor betreft, niet het nieuwe elektrische model. Deze conventionele Mustang heeft een speciaal afgestelde 460 pk sterke 5.0-liter V8-motor met opgewaardeerde koeling. De versie met tientrapsautomaat sprint in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u terwijl de handgeschakelde versie voor dezelfde sprint 4,8 seconden nodig heeft.

De Mach 1 is ook de eerste in serie geproduceerde Mustang in Europa die met een handgeschakelde ‘high-performance’ TREMEC-zesversnellingsbak wordt geleverd. Met rev-matching voor naadloos terugschakelen en een verbeterd oliekoelersysteem. Klanten kunnen ook kiezen voor de tientraps automatische transmissie, met aangepaste software voor geoptimaliseerde prestaties.

De unieke wielophanging met speciaal afgestelde MagneRide2-schokbrekers, aangepaste vering, stabilisatorstangen en rubber bussen claimen een betere controle en respons bij snel genomen bochten. De opnieuw afgestelde software van de elektrische stuurbekrachtiging zou er voor zorgen dat de Mach 1 de nauwkeurigste besturing biedt van alle Mustangs in Europa.

In aanvulling op de technische aanpassingen heeft de Mustang Mach 1 een exterieurontwerp dat de iconische Mach 1 Mustangs van de jaren 1960 en 1970 doet herleven. Met strepen op de motorkap en de flanken, speciale spoilers en unieke 19 inch lichtmetalen velgen. Het speciale model is verkrijgbaar in acht unieke combinaties van carrosseriekleur, strepen en contrastlijnen, die het kenmerkende ontwerp van de oorspronkelijke auto weerspiegelen. Elke Mustang Mach 1 heeft een opvallend plaatje met een uniek nummer op basis van de volgorde van productie.

De Mustang Mach 1 heeft een 460 pk sterke versie van de 5.0-liter V8 motor geheel van aluminium. Met een open luchtinlaatsysteem, een inlaatspruitstuk en gasklephuizen van 87 mm (identiek aan de Mustang Shelby GT350) wordt de vrije toestroom van lucht in de motor vergroot. De verbeterde luchttoevoer zorgt samen met opnieuw ingestelde motorsoftware voor een ‘hoe meer toeren hoe beter’-karakter. Het maximumvermogen wordt geleverd bij 7.500 rpm.

Een extra motoroliekoeler, ook gedeeld met de Shelby GT350, zorgt samen met een nieuw motoroliefilter voor een optimale oliestroom en consistent prestatievermogen bij hoge belasting. De uniek afgestelde Active Valve Performance Exhaust van de Mach 1 heeft vier uitlaat eindstukken, waarmee het geluid van de V8 van Ford beter tot zijn recht komt.

De TREMEC 3160 handgeschakelde zesversnellingsbak gebruikt een dubbele koppeling om comfortabel om te kunnen gaan met agressieve schakelacties bij hoge toerentallen op het circuit en biedt een korte schakelweg. De tientrapsautomaat van Ford heeft een verbeterde koppelomvormer en een voor de Mustang Mach 1 unieke afstelling, waarbij het te leveren koppel, de schakelkarakteristiek en het algehele prestatievermogen worden geoptimaliseerd. De Mustang Mach 1 is standaard uitgerust met een sperdifferentieel, wat zowel bij rechtuit accelereren als bij het uit bochten komen de grip verbetert.

De Mustang Mach 1 profiteert van een reeks aerodynamische wijzigingen die zowel prestatiewinst opleveren als een opvallend uiterlijk, dat een hommage is aan de styling van de oorspronkelijke Mach 1 modellen. Het unieke design aan de voorzijde omvat een nieuwe tweedelige bovengrille, een nieuwe benedengrille en splitter, plus nieuwe zijroosters. Deze dragen allemaal bij aan de verbeterde aerodynamica en het hogere koelvermogen.

De Mustang Mach 1 genereert 22 procent meer neerwaartse kracht dan de Mustang GT. Dit is het resultaat van de achterdiffuser die hij deelt met het Mustang-model Shelby GT500, plus een langere bodemplaat met speciale vinnen die koellucht naar de remmen leiden. Door zijn vorm levert de voorsplitter meer neerwaartse kracht voor een betere grip op het circuit, terwijl de speciale enkele achterspoiler zo is afgestemd op de aerodynamica aan de voorzijde, dat van voor naar achter een perfecte balans wordt verkregen.

De Mustang Mach 1 heeft ook een sterkere rembekrachtiging gekregen met een snellere responstijd, wat zorgt voor snelle en consistente remprestaties, zelfs bij hoge belastingen. Unieke 19 inch lichtmetalen velgen die zowel voor als achter 1,3 centimeter breder zijn, zijn voorzien van Michelin Pilot Sport 4-banden.

Standaard comfort voorzieningen zijn verwarmde en gekoelde voorstoelen, het geavanceerde SYNC 3-connectiviteitssysteem van Ford3, een B&O audiosysteem met twaalf luidsprekers en een FordPass Connect-modem4 voor betere connectiviteit. Ook beschikt de Mach 1 over een digitaal instrumentencluster van 30 cm met unieke graphics.

De Mach 1 is nu in Nederland te bestellen voor € 113.615 voor de versie met 10-traps automaat. De Mach 1 met de TREMEC 3160 handgeschakelde zesversnellingsbak kost € 115.470.

Meer autonieuws op www.autozine.nl