Ford presenteert de nieuwe E-Transit. De nieuwe E-Transit, die in het voorjaar van 2022 in de Europese showrooms arriveert, maakt deel uit van Fords wereldwijde investering in elektrificatie, waarmee tot 2022 ruim 11,5 miljard dollar gemoeid is. De geheel nieuwe, volledig elektrische Ford Mustang Mach-E wordt vanaf begin volgend jaar geleverd in Europa, terwijl de elektrische Ford F-150 medio 2022 bij de Noord-Amerikaanse dealers arriveert.
Met een bruikbare batterijcapaciteit van 67 kWh, biedt de Ford E-Transit een voorlopige actieradius van 350 km volgens de gecombineerde WLTP-testcyclus. Dit maakt de E-Transit geschikt voor stedelijk gebied, vaste rijroutes en leveringen in emissievrije rijzones, zonder dat extra betaald hoeft te worden voor overtollige batterijcapaciteit die niet nodig is.
De rijmodi van de Ford E-Transit zijn specifiek afgestemd op de elektrische aandrijflijn. Volgens data van Ford realiseert de eco-modus een energiebesparing van acht tot tien procent als de Ford E-Transit onbeladen is en krachtig accelereert of op de snelweg rijdt. De eco-modus beperkt de topsnelheid en acceleratie en past de werking van de klimaatregeling aan om de actieradius te maximaliseren.
Het voertuig ondersteunt ook Scheduled Pre-Conditioning, waarmee de klimaatregeling is te programmeren om de cabine alvast op de gewenste temperatuur te brengen als de E-Transit nog aan de lader staat. Hiermee hoeft de klimaatregeling minder hard te werken bij vertrek, wat energie bespaart en het bereik vergroot.
Behalve het feit dat de Ford E-Transit helpt om de CO2-voetafdruk van bedrijven te verlagen, belooft de elektrische bedrijfswagen ook andere voordelen, zoals circa veertig procent lagere onderhoudskosten ten opzichte van modellen met een verbrandingsmotor. Klanten profiteren van een best-in-class onderhoudsinterval van één jaar met onbeperkte kilometrage, evenals acht jaar/160.000 km garantie op de batterij en hoogspanningscomponenten. Ford zal ook een verscheidenheid aan laadoplossingen aanbieden om aan de behoeften van het wagenpark en de chauffeur te voldoen, zowel thuis, op het werk als onderweg.
De Ford E-Transit is geschikt voor zowel AC- (wisselstroom) als DC-laden (gelijkstroom). De E-Transit is uitgerust met een 11,3 kW-boordlader, waarmee een lege batterij in iets meer dan acht uur volledig is opgeladen. Tevens kan de batterij bij een DC-snellader worden opgeladen met een vermogen van maximaal 115 kW. Hiermee kan de batterij in theorie binnen 34 minuten van vijftien tot tachtig procent worden opgeladen. Met de optionele Pro Power Onboard, fungeert de Ford E-Transit ook als mobiele stroombron voor het opladen van gereedschappen en apparatuur op werklocaties, met een vermogen van maximaal 2,3 kW. Dit is een primeur in Europese LCV-segment.
Met het SYNC 4-infotainmentsysteem biedt de Ford E-Transit een 12-inch touchscreen, verbeterde spraakherkenning en ‘cloud’-navigatie. Dankzij ‘over-the-air’ software-updates van het SYNC-systeem zijn gebruikers altijd verzekerd van de nieuwste functies en kwaliteitsverbeteringen. Met ingeschakelde navigatie profiteren gebruikers van geavanceerde rijhulpsystemen, waaronder Traffic Sign Recognition7 en Intelligent Speed Assist, die samen snelheidslimieten signaleren en waarmee wagenparkbeheerders de snelheidslimiet per voertuig kunnen instellen.
De Ford E-Transit biedt ook een scala aan beschikbare technologieën die zijn ontworpen om wagenparkbeheerders te helpen bij het verminderen van schadeclaims door bestuurders. Hiertoe behoren onder meer Pre-Collision Assist, Blind Spot Information System met Lane Change Warning & Aid en een 360°-camera met Reverse Brake Assist. Samen met de Intelligent Adaptive Cruise Control kunnen deze functies helpen de veiligheidsnormen van de vloot te handhaven en het risico op ongevallen te verminderen.
De batterij van de Ford E-Transit is gemonteerd onder de carrosserie. Dit resulteert in een laadvolume tot 15,1 kubieke meter, wat gelijk is aan dat van de achterwielaangedreven Transit met dieselmotor. De aandrijflijn en de achterwielophanging van de Ford E-Transit zijn herzien om de laadruimte te optimaliseren, terwijl de wielophanging met schuingeplaatste heavy-duty wieldraagarmen zorgt voor een verbeterde stuurprecisie, een extra zelfverzekerd rijgedrag en een verbeterde tractie in zowel beladen als onbeladen toestand.
Klanten kunnen rekenen op een (voorlopig) laadvermogen tot 1.616 kg voor de gesloten bedrijfswagen tot 1.967 kg voor de E-Transit chassis-cabine8. De elektromotor levert een piekvermogen van 198 kW (269 pk) en een koppel van 430 Nm. Verder wordt de Ford E-Transit leverbaar met keuze uit 25 configuratiemogelijkheden, van een gesloten bedrijfswagen via een dubbele cabine tot een chassis-cabine, in meerdere lengte- en hoogtevarianten en met een GVW tot 4,25 ton.
Recente reacties