Selecteer een pagina

De E-Klasse van Mercedes-AMG is vernieuwd voor modeljaar 2021. Dit heeft betrekking op de Limousine, Estate, Coupé en Cabriolet met zes- en achtcilindermotoren met vermogens van 320 kW (435 pk) tot 450 kW (612 pk). De sportieve rijdynamiek van de performancemodellen uit Affalterbach blijft onveranderd en wordt nu gecombineerd met een verhoogd dagelijks gebruiksgemak. De design-update benadrukt met het nieuwe front en de AMG-grille nu meer dat deze modellen tot de AMG-familie behoren. De widescreen cockpit, het nieuwe AMG Performance-stuurwiel en het MBUX infotainmentsysteem met AMG-specifieke functies en aanduidingen bieden een aangepaste vorm van digitalisering.

Het topmodel van de Mercedes-AMG E-Klasse familie is de E63 4MATIC+. Dit model heeft een 4,0 liter biturbomotor in twee vermogensuitvoeringen met 450 kW (612 pk) of 420 kW (571 pk) en is leverbaar als Limousine of Estate. Om een optimale luchtstroom te garanderen, zijn de buitenste inlaten in de ‘jetwing’ van het nieuwe front niet alleen groot, maar ook voorzien van twee dwarslamellen die helpen om de lucht doelgericht te geleiden naar de plaats waar deze nodig is. Designers en aerodynamica-experts hebben tijdens de ontwikkeling nauw samengewerkt. Hun inzichten resulteerden niet alleen in de markante AMG-styling, maar ook in de geoptimaliseerde aerobalans voor dynamische rijeigenschappen op provinciale wegen en een optimale rijstabiliteit op de snelweg. De aerodynamica-experts zijn er ook in geslaagd om de luchtweerstand e verminderen.

Een ander optisch kenmerk van de achtcilindermodellen is een ingevoegde spoilerrand in hoogglanzend zwart, die zich over het gehele voorbumper uitstrekt, tot aan de uiteinden van de jetwing. De frontsplitter is uitgevoerd in carrosseriekleur (basismodel), in silver shadow (S-model), in hoogglanzend zwart (met het optionele AMG-nightpakket) of in carbon (met het optionele AMG-carbonpakket exterieur I). De 27 mm bredere wielkasten bieden ruimte aan de grotere spoorbreedte en de grotere wielen op de vooras.

De E53 4MATIC+, die leverbaar is als Limousine, Estate, Coupé en Cabriolet heeft eveneens een nieuw front waardoor hij krachtiger oogt. De AMG-grille met A-vorm en de smalle koplampen versterken de breedtewerking. Bij de sedans springen de nieuwe, smallere en nu ook tweedelige achterlichten meteen in het oog. Ze lopen door tot in het kofferdeksel, waar ze aan de bovenkant optisch worden verbonden met een sierlijst in hoogglanzend chroom. Bij de Estate loopt deze sierlijst nog verder door, tot aan de buitenste randen van de achterlichten. De vorm is onveranderd, maar heeft een nieuw binnenwerk gekregen in het design van de Limousine. De spoilerrand op het kofferdeksel van de Limousine is uitgevoerd in carrosseriekleur, bij het optionele AMG-carbonpakket exterieur II in carbon. De vernieuwde achterbumper benadrukt de breedtewerking en heeft tegelijkertijd een positief effect op de aerodynamica. Het laatste detail wordt aan de achterzijde gevormd door de eveneens vernieuwde diffusor.

Aerodynamisch geoptimaliseerd en matzwart of hoogglanzend tantalgrijs gelakt: de nieuwe 19 inch (standaard) of 20 inch (optioneel) lichtmetalen velgen zorgen voor frisse accenten. Het E63 S-model is standaard uitgerust met nieuwe 20 inch vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen, eveneens aerodynamisch geoptimaliseerd en met een bredere aerovelgrand, naar keuze matzwart of hoogglanzend tantalgrijs.

Met het optionele AMG-nightpakket kunnen meer individuele accenten worden toegevoegd. De buitenspiegels, ruitframes, inzetstukken in de dorpelverbreders en sierelementen in de voor- en achterskirt zijn in dit geval uitgevoerd in hoogglanzend zwart. Daarnaast maken ook uitlaatsierstukken in zwart chroom deel uit van dit pakket. De AMG-grille is ook leverbaar in een donkere uitvoering. Het AMG-carbonpakket exterieur I, dat exclusief leverbaar is voor de 63- modellen, bestaat uit een frontsplitter, inzetstukken in de dorpelverbreders en een sierelement in de achterskirt van carbon. Het AMG-carbonpakket exterieur II voegt individuele highlights toe met buitenspiegels en een spoilerrand op het kofferdeksel (Limousine) in carbon.

De AMG-sportstoelen beloven zijdelingse ondersteuning en comfort op lange afstanden. Ze zijn voorzien van een AMG-specifiek stoeldessin met een AMG-embleem in de voorste rugleuningen. Kenmerkend voor de E53-modellen is de bekleding in lederlook ARTICO/ microvezel DINAMICA zwart met AMG-dessin, rode contrastsiernaden en AMG- embleem. De achtcilindermodellen zijn standaard voorzien van lederen stoelbekleding, voor alle modellen zijn talrijke ledervarianten optioneel leverbaar. Daarnaast zijn optioneel AMG Performance-stoelen met geïntegreerde hoofdsteun en betere zijdelingse ondersteuning leverbaar. De designers hebben het interieur van het E 63 S-model aangepaste, onder andere met een nappalederen dashboard en kristalgrijze veiligheidsgordels. Nappaleder zwart/titaangrijs pearl met gele contrastsiernaden is als nieuwe AMG-specifieke bekleding in het programma opgenomen. Individueel instelbare sfeerverlichting is eveneens standaard.

Een andere nieuwsfeit is het MBUX infotainmentsysteem met touchscreen en touchpad, de slimme spraakbediening alsmede AMG-specifieke aanduidingen en instellingen. De twee displays voor het combi-instrument en het multimediadisplay gaan optisch samen onder één gemeenschappelijke glazen afdekplaat en vormen zo de widescreen cockpit. In het basismodel hebben de displays een diameter van 10,25 inch, bij het S-model zijn standaard 12,25 inch displays aan boord. Voor de weergave van de klokken kan worden gekozen uit de drie AMG-weergavestijlen ‘Modern Classic’, ‘Sport’ en ‘Supersport’. De ‘Supersport’-modus is bijzonder markant met een centrale, ronde toerenteller en horizontale displays die links en rechts van de toerenteller in perspectief worden gepresenteerd en een ruimtelijke dieptewerking creëren.

Met behulp van het AMG-menu kan de bestuurder verschillende speciale AMG-aanduidingen opvragen, zoals motorgegevens, schakelaanduiding, Warm-up, Set-up, G-Force meter en RACETIMER. Ook het touchscreen-multimediadisplay benadrukt met zijn individuele AMG-aanduidingen de dynamische configuratie van de auto’s. Enkele voorbeelden zijn de visualisatie van de rijprogramma’s en de telemetrische gegevens.

Uiteraard behoort ook de spraakbediening, die met “Hey Mercedes” wordt geactiveerd, tot de standaarduitrusting. Dankzij kunstmatige intelligentie herkent en begrijpt MBUX diverse zinnen op het gebied van infotainment en voertuigbediening, zelfs als ze indirect worden uitgesproken. In veel landen richt MBUX zich nu tot de klant in de ‘jij’-vorm in plaats van de formelere ‘u’-vorm. Het is de bedoeling dat dit de emotionele band tussen de klant en MBUX als persoonlijke assistent helpt te versterken. Nieuw is ook de mogelijkheid om de weersverwachting voor bepaalde regio’s voor te laten lezen.

Het stuurwiel kan naar keuze worden bekleed met leder, microvezel DINAMICA of een combinatie hiervan. Het stuurwiel is optioneel verwarmbaar. In de stuurkrans zit bovendien een aanrakingsgevoelige sensormat. Als deze detecteert dat de bestuurder zijn handen enige tijd niet op het stuurwiel heeft, volgt een waarschuwing. Als de bestuurder daar niet op reageert, wordt uiteindelijk de noodstopassistent geactiveerd.

Nieuw zijn de aanrakingsgevoelige schakelaars die geïntegreerd zijn in de horizontale dubbele spaken van het stuurwiel. De bediening wordt vergemakkelijkt door haptische sensoren bij de symbolen. Via het linker sensorvlak van de bovenste stuurspaak wordt het combi-instrument bediend, via het rechter sensorvlak het mediadisplay. De onderste spaken bevatten de bedieningselementen voor de cruisecontrol/DISTRONIC (links) en de telefoon-/handsfree-installatie/volumeregeling (rechts). Met behulp van de optionele AMG-stuurwieltoetsen (standaard bij het S-model, optioneel voor het E 63 basismodel en de E 53-modellen) kunnen de rijprogramma’s worden ingeschakeld. De individueel definieerbare functies worden nu overzichtelijker weergegeven op ronde displays met een scherper beeld.

Via de gegalvaniseerde schakelpaddles links en rechts achter het stuurwiel kan de automatische transmissie SPEEDSHIFT TCT 9G handmatig worden bediend. Ze zijn iets groter geworden en zitten iets lager, voor nog meer bedieningsgemak.

De middenconsole bevat een AMG-specifieke bedieningselement met extra schakelaars voor het instellen van de rijprogramma’s, het volume van het mediasysteem, het drietraps ESP, de handmatige transmissiemodus, de adaptief verstelbare demping, de optionele AMG Performance-uitlaat, het ECO start-stopsysteem en de achteruitrijcamera. Naast de AMG-sportpedalen in geborsteld rvs met rubbernoppen accentueren instaplijsten en zwarte vloermatten met opschrift ‘AMG’ de sportieve look. Voor een verdere individualisering van het interieur is een breed scala aan hoogwaardige sierdelen leverbaar. Daarbij geven de sierdelen in AMG-carbon het interieur een bijzonder sportief tintje.

De 4,0 liter AMG-V8-biturbomotor in de E 63 S 4MATIC+ (brandstofverbruik gecombineerd: 11,9-11,6 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 273-267 g/km) levert als vanouds 450 kW (612 pk) en een maximumkoppel van 850 Nm. Dit koppel is beschikbaar in een toerentalbereik van 2.500-4.500 t/min. Het E 63 4MATIC+ basismodel (brandstofverbruik gecombineerd: 11,8-11,6 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 270-265 g/km) heeft een vermogen van 420 kW (571 pk) en een koppel van 750 Nm. Het S-model van de sedan voltooit de sprint van 0-100 km/h in 3,4 seconden, in het basismodel vergt dit 3,5 seconden. De waarden voor de Estate zijn respectievelijk 3,5 seconden (S-model) en 3,6 seconden (basismodel).

Voor een optimaal vermogen en een optimale respons van de 4,0 liter AMG-V8-motor zijn de twee uitlaatgasturbo’s voorzien van twin-scroll-technologie. Deze verminderen de uitlaatgastegendruk en optimaliseren de gascyclus. Dankzij de standaard cilinderuitschakeling en andere maatregelen zijn de performancemodellen relatief efficiënt. Wanneer de bestuurder het rijprogramma ‘Comfort’ heeft gekozen, is de cilinderuitschakeling beschikbaar in een toerentalbereik van 1.000-3.250 t/min. Een speciale aanduiding in het combi-instrument geeft aan of de cilinderuitschakeling geactiveerd is en of de motor momenteel in de vier- of achtcilindermodus draait.

Het S-model is voorzien van dynamische motorsteunen. Deze spelen in op tegenstrijdige doelstellingen door een zo zacht mogelijke verbinding met de aandrijflijn te realiseren voor een hoog comfortniveau en een zo stijf mogelijke verbinding voor een optimale rijdynamiek. De dynamische motorsteunen kunnen snel en variabel hun stijfheid aanpassen aan de rijomstandigheden en de vereisten. Deze maatregelen verhogen de precisie bij dynamisch rijden, terwijl de zachte instelling het comfortniveau merkbaar verhoogt.

De 320 kW (435 pk) sterke 3,0 liter zescilinder lijnmotor van de E 53 kenmerkt zich door topprestaties en een vorm van elektrificatie. De EQ Boost startdynamo combineert een startmotor en een dynamo in een elektromotor en is tussen de motor en de transmissie gepositioneerd. Hij wordt niet alleen gebruikt voor het opwekken van stroom, maar neemt ook hybride functies op zich zoals een boost van 16 kW vermogen en 250 Nm koppel, recuperatie van de remenergie, verschuiving van het belastingspunt, een ‘zeil’-functie en het nagenoeg ongemerkt herstarten van de motor bij het ECO start-stopsysteem. In combinatie met de oplading door middel van een extra elektrische compressor en een uitlaatgasturbo, heeft deze technologie de taak om de typische AMG Performance en rijdynamiek te verbeteren, en tegelijkertijd ook het brandstofverbruik en de emissies te reduceren. De startdynamo biedt ondersteuning met een boost bij het wegrijden vanuit stilstand, terwijl de extra elektrische compressor zonder vertraging laaddruk opbouwt voor een hoog acceleratiekoppel totdat de uitlaatgasturbo gaat assisteren.

De AMG SPEEDSHIFT negentraps automatische transmissie is speciaal afgestemd op het karakter van de performancemodellen. De software maakt extreem korte schakeltijden en snel meervoudig terugschakelen mogelijk, terwijl de tussengasfunctie voor een emotionele schakelervaring zorgt. In de E 63 vervangt een natte, meerplaats wegrijkoppeling de koppelomvormer die wordt toegepast in de E 53. Dit bespaart gewicht en optimaliseert de reactie, vooral bij het accelereren of bij het loslaten van het gaspedaal.

Mercedes-Benz E-Klasse

Tot de kenmerken van de transmissie behoren:

  • aanpassing van de schakelkarakteristieken aan het geselecteerde AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma.
  • in de handmatige modus ‘M’ reageert de transmissie direct op handmatige schakelcommando’s van de bestuurder – de aandrijflijn reageert precies en voert de commando’s vrijwel onmiddellijk uit.
  • de tijdelijke ‘M’-modus maakt een onmiddellijke omschakeling naar de handmatige ‘M’-modus mogelijk door simpelweg de schakelpaddles te gebruiken.
  • automatische tussengasfunctie bij het terugschakelen: dit effect is automatisch actief in de rijprogramma’s ‘Sport’, ‘Sport+’ en ‘RACE’ (standaard bij het S-model).
  • het ECO start-stopsysteem is automatisch actief in het rijprogramma ‘Comfort’.
  • de ‘zeil’functie kan worden geactiveerd in het rijprogramma ‘Individual’.

De dynamiek en de hoge bochtsnelheden van de nieuwe modellen zijn ook te danken aan het AMG RIDE CONTROL+-onderstel met volledig ondersteunende meerkamer-luchtvering en adaptief verstelbare demping ADS+. Met de actuele modelvernieuwing zijn de comfortkenmerken van het onderstel dankzij de nieuwe afstelling en de herziene elastokinematica verbeterd. Het pakket aan maatregelen omvat onder meer nieuwe bussen voor de vooras met een nieuwe materiaalsamenstelling en een asymmetrisch draaipunt, de nieuwe afstelling van de dynamische motorsteunen in de E63 S, de nieuwe subframe-drager voor de vering op de achteras en de aangepaste demperhydraulica.

De vooras met vier draagarmen maakt gebruik van gesmede aluminium onderdelen met wishbones, veerpoten en veerstangen. Onafhankelijke wielcontrole en wielophangingselementen zouden een hoge dwarsacceleratie mogelijk met een minimaal torque steer mogelijk maken. De achteras is eveneens onafhankelijk en voorzien van een speciale afstelling.

De stijfheid van de luchtvering kan door het in- of uitschakelen van afzonderlijke luchtkamers over een groot bereik worden ingesteld, waardoor het comfort en de rijeigenschappen zouden verbeteren. Er zijn drie niveaus van veertuning, afhankelijk van het gekozen rijprogramma en de rijsituatie. De vering wordt automatisch straffer afgesteld in geval van plotselinge veranderingen qua belasting, in snelle bochten, bij stevig accelereren of bij hard remmen, waardoor rollen en duwen effectief worden verminderd voor een optimale stabiliteit.

De adaptief verstelbare demping kan in drie stappen worden ingesteld (‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’) voor langeafstandscomfort of sportiviteit. De rebound- en compressieniveaus worden onafhankelijk van elkaar ingesteld en de vrij programmeerbare modi maken een grote spreiding mogelijk tussen de minimale en maximale dempingskracht. Het verschil tussen een comfortabel en een sportief afgesteld onderstel zou duidelijker voelbaar zijn dan voorheen.

Alle varianten zijn standaard voorzien van de vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Dit systeem combineert volgens Mercedes-AMG de voordelen van verschillende aandrijfconcepten: de koppelverdeling op de voor- en achteras, die voor het eerst volledig variabel is, claimt optimale tractie op elke ondergrond. Een elektromechanisch gestuurde koppeling verbindt de permanent aangedreven achteras variabel met de vooras. De best mogelijke koppelverdeling wordt continu berekend. Het performancemodel kan dus op volledig variabele wijze worden aangedreven, van een op maximale tractie gerichte vierwielaandrijving tot volledig achterwielaangedreven. Naast de tractie en de dwarsdynamiek verbetert de vierwielaandrijving ook de langsdynamiek voor een krachtigere acceleratie.

Dankzij de volledig variabele koppelverdeling is het nog steeds mogelijk om te driften. De standaard in de E63 S geïntegreerde driftmodus is hiervoor bedoeld. Deze kan in het rijprogramma ‘RACE’ met de schakelpaddles worden geactiveerd, mits ESP gedeactiveerd is en de transmissie zich in de handmatige modus bevindt. Als de driftmodus geactiveerd is, wordt de E63 S 4MATIC+ een puur achterwielaangedreven auto. De driftmodus blijft ingeschakeld tot de bestuurder deze weer deactiveert.

Voor een betere tractie en rijdynamiek zijn de performancemodellen uitgerust met een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de achteras. Dit vermindert de slip van het binnenste wiel in de bochten, zonder remingrepen. De bestuurder zou sneller en krachtiger uit de bochten kunnen accelereren. De auto zou volgens de fabrikant stabieler blijven bij het remmen vanaf hoge snelheden, het sperdifferentieel verbetert de tractie bij het wegrijden. Het grootste voordeel van het elektronische sperdifferentieel op de achteras is de gevoeligere en pro-actievere regeling, met hogere drempels. Het rijden in het grensbereik wordt vergemakkelijkt. Het drietraps ESP met de instellingen ‘ESP ON’, ‘ESP SPORT Handling Mode’ en ‘ESP OFF’ werkt samen met het sperdifferentieel op de achteras en de vierwielaandrijving en is afgestemd op de hoge dynamiek.

De elektromechanische parameterstuurbekrachtiging heeft een variabele verhouding. De stuurbekrachtiging wordt bij hoge snelheden gereduceerd en bij lagere snelheden continu verhoogd. Dit betekent dat bij lage snelheden relatief weinig stuurkracht nodig is, terwijl bij hoge snelheden een optimale controle over de auto mogelijk zou zijn. De stuurassistentie is afhankelijk van de AMG DYNAMICS-niveaus. Een comfortabele besturing is ingesteld in ‘Basic’. In ‘Advanced’ en ‘Pro/Master’ krijgt de bestuurder dankzij een sportievere stuurafstelling stapsgewijs meer feedback over de rijstatus.

Aan de hand van de zes DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘Individual’ en ‘RACE’ (standaard bij het S-model) kunnen de rijeigenschappen van de nieuwe modellen met één vingerbeweging worden aangepast. De mogelijkheden lopen daarbij uiteen van efficiënt en comfortabel tot zeer sportief. Er worden belangrijke parameters aangepast, zoals de reacties van de motor, de transmissie, het onderstel en de besturing. Los van de DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s kan de bestuurder direct naar de handmatige modus overschakelen, door de stuurschakelpaddles te gebruiken. Ook de verschillende set-ups van het onderstel kunnen afzonderlijk worden geselecteerd.

De rijdynamiekregeling AMG DYNAMICS is geïntegreerd in de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s. In de programma’s ‘Basic’, ‘Advanced’, ‘Pro’ en ‘Master’ (standaard bij het S-model) worden onder meer de reacties van het ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma) en de vierwielaandrijving beïnvloed. Aan de hand van de rijstijl van de bestuurder en de verzamelde data van sensoren brengt het regelsysteem het gewenste voertuiggedrag tot stand. Hierbij lopen de mogelijkheden uiteen van zeer stabiel tot zeer dynamisch, voor een rijervaring die meer op comfort is gericht of op maximale sportiviteit. Via de AMG-stuurwieltoetsen kunnen de AMG DYNAMICS-functies ook individueel worden geselecteerd.

De voor het rijden relevante parameters, zoals de reactie van de motor en het onderstel, de regeling van de vierwielaandrijving en de controledrempels van het ESP, worden al naargelang het rijprogramma intelligent aangepast. Het spectrum reikt van veiligheidsgericht tot zeer dynamisch. De in het rijprogramma ‘RACE’ opgeslagen ‘Master’-modus belooft optimale wendbaarheid en laat het grote rijdynamische potentieel optimaal tot zijn recht komen; bijvoorbeeld met een hogere giersnelheid en een snellere reactie van het gaspedaal, de transmissie, de elektronisch gestuurde sperdifferentieel op de achteras of de remkrachtverdeling van de vierwielaandrijving.

De E63 beschikt over 360 x 36 mm inwendig geventileerde en geperforeerde composietremschijven met vaste zes zuiger-remklauwen aan de voorzijde en 360 x 26 mm remschijven met zwevende remklauwen met één zuiger op de achteras. Het S-model beschikt over nog grotere 390 x 36 mm composietremschijven op de vooras. Daarnaast is er als optie een high-performance keramisch AMG-remsysteem beschikbaar, met 402 x 39 mm remschijven op de vooras en 360 x 32 mm op de achteras.

Ook bij de E53 is het remsysteem afgestemd op het vermogen en de prestaties: de vooras is voorzien van 370 x 36 mm geperforeerde en inwendig geventileerde remschijven met vaste remklauwen met vier zuigers en opschrift ‘AMG’; de achteras is voorzien van 360 x 26 mm inwendig geventileerde remschijven met zwevende remklauwen met één zuiger.

Het nieuwe AMG DYNAMIC PLUS-pakket is optioneel leverbaar voor de E53 en de E63. Dit claimt zowel een merkbare als een zichtbare verbetering op het gebied van sportiviteit. Het pakket omvat het composietremsysteem van het S-model met rode remklauwen en zwart opschrift ‘AMG’, het AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma ‘RACE’ met driftmodus en het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder, microvezel DINAMICA of nappaleder/microvezel DINAMICA, in alle gevallen met AMG-stuurwieltoetsen.

Meer autonieuws op www.autozine.nl