Selecteer een pagina

Abarth presenteert twee speciale uitvoeringen: de Abarth 595 Scorpioneoro en de Abarth 595 Monster Energy Yamaha. Van beide gelimiteerde versies worden er 2.000 gemaakt. Op dit moment is het nog niet bekend of daar ook een paar van naar Nederland komen.

De exclusieve Abarth 595 Scorpioneoro is ontworpen voor diegenen die verfijnde details en prestaties willen en is een eerbetoon aan de exclusieve A112 Abarth “Gold Ring” uit 1979, beter bekend als de A112 Abarth “Targa Oro”. Deze werd gekenmerkt door zijn zwarte kleurstelling, decoratieve gouden carrosseriedetails en de glanzend goudgelakte lichtmetalen velgen.

De speciale Abarth 595 Scorpioneoro-serie wordt geproduceerd in een beperkte oplage en voorzien van een genummerd plaatje in de cockpit. De nieuwe speciale serie heeft exclusieve details. Van buitenaf is hij herkenbaar aan zijn zwarte schorpioen-kleurstelling – op aanvraag verkrijgbaar in Podium Blue, Racing White en Record Grey – en het matzwarte schaakborddak past perfect bij de afwerking van de handgrepen en spiegelkappen. Om zijn coolheid te benadrukken, bevat deze nieuwe speciale serie gouden details, zoals de schorpioen op de motorkap, de striping en de 17 inch ‘gouden’ lichtmetalen velgen of, op verzoek, 17 inch’ ‘zwarte’ lichtmetalen velgen met de gouden schorpioen op de wieldop.

Onder de motorkap huist 165 pk, goed voor een vermogen-gewichtsverhouding van 6,5 kg/pk en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 7,3 seconden. Zijn 1.4 T-jet-motor met Euro6D TEMP-homologatie is gekoppeld aan een mechanische transmissie, maar hij kan desgewenst worden uitgerust met een Abarth gerobotiseerde sequentiële transmissie met schakelpaddles.

In het interieur, de nieuwe Abarth “Scorpionflage” sportstoelen met zwart lederen bekleding. Op de hoofdsteunen van de voorstoelen staat ‘Scorpioneoro’-opschrift naast de Italiaanse vlag en Abarth-borduursel. Het Scorpion Black-dashboard met matzwarte details, de gouden plaat op de middentunnel en gepersonaliseerde matten maken de look compleet. Als klap op de vuurpijl biedt de Abarth 595 Scorpioneoro het beste infotainment dat momenteel beschikbaar is: het 7 inch HD UconnectTM-systeem uitgerust met Apple CarPlay en Google Android Auto, GPS en digitale DAB-radio en een BeatsAudio-systeem met een totaalsvermogen van 480 W.

De nieuwe Abarth 595 Monster Energy Yamaha is ontworpen voor jonge klanten en motorsportfans. Geproduceerd in een gelimiteerde oplage van 2.000 stuks, viert de nieuwe speciale serie de samenwerking die de twee merken hebben sinds 2015.

Esthetisch geïnspireerd op de kleurstelling van de 2020 Monster Energy Yamaha MotoGP’s YZR-M1, heeft de buitenkant van de nieuwe speciale serie een tweekleurige blauwe en zwarte kleurstelling – op verzoek ook verkrijgbaar in volledig zwart, met het ‘Monster Energy Yamaha MotoGP’-logo op de onderkant, net boven het “595” -logo. De speciale serie wordt afgewerkt met de Monster “klauw” op de motorkap, een teken van de nieuwe samenwerking tussen Abarth en het bekende energiedrankje. De donkere kleuren staan in contrast met de grijze afwerkingen van onder andere de deurgrepen.

Aan de binnenkant is het model voorzien van een zwart dashboard en de speciale nieuwe Abarth-sportstoelen met blauwe afwerking en het “Monster Energy Yamaha MotoGP” -logo op de hoofdsteunen. Het genummerde plaatje is op de centrale tunnel geplaatst.

De Abarth 595 Monster Energy Yamaha is uitgerust met een 165 pk sterke 1.4 T-jet-motor met Euro6D TEMP-homologatie en met handgeschakelde versnellingsbak. Desgewenst kan hij worden van een Abarth gerobotiseerde sequentiële transmissie met schakelpaddles.

Standaard is de auto voorzien van een raceauto-geïnspireerd stuurwiel met platte onderkant en een centreerstreep op het bovenste deel van de stuurwielrand. De “Sport” -knop regelt de maximale koppelafgifte, de kalibratie van het stuurbekrachtigingssysteem en de gasrespons, last but not least gevolgd door het gerommel van de Record Monza uitlaat met actieve klep. Het remsysteem claimt maximale veiligheid bij het vertragen via de 284 mm voorste en 240 mm achterste ventilatieschijven. Ook standaard is de Koni-achtervering, met Frequency Selective Damping (FSD) -technologie om de wegligging, het rijgedrag en de stabiliteit te verbeteren.

Wil je meer autonieuws lezen? Ga dan naar Autozine.nl