Selecteer een pagina

De Kia Stonic wordt vernieuwd voor modeljaar 2020. De compacte crossover krijgt nieuwe veiligheidssystemen, nog meer personaliseringsmogelijkheden en het laatste op het gebied van infotainment en connectiviteit. Hij komt ook met 48V mild-hybridtechnologie in combinatie met een benzinemotor en een zogenaamde ‘clutch-by wire’ handbak. De vernieuwde Stonic arriveert medio september 2020 bij de Nederlandse Kia-dealers.

De vernieuwde Stonic komt met twee belangrijke primeurs. De compacte crossover wordt leverbaar als EcoDynamics+ mild-hybrid en is er daarnaast ook met de ‘clutch-by-wire’ handgeschakelde versnellingsbak. De nieuwe ‘EcoDynamics+’ aandrijflijn koppelt de nieuwe ‘Smartstream’ 1.0 T-GDi benzinemotor (turbocharged gasoline direct injection) aan een 48V MHEV-systeem met elektrische ondersteuning en een regeneratief remsysteem.

De aandrijflijn vult het koppel van de benzinemotor aan met additionele trekkracht, die wordt geleverd door een 48-volt lithium-ion-polymeerbatterij. De Mild-Hybrid Starter-Generator (MHSG) zorgt ervoor dat de benzinemotor zo veel mogelijk wordt ondersteund door elektrische energie. De MHSG is via een riem verbonden met de krukas van de motor en schakelt tussen de ‘motor’ en ‘generator’-modi. In ‘motor’-modus biedt de MHSG tijdens het accelereren elektrische ondersteuning om de motorbelasting en emissies te verlagen. Tijdens het vertragen, heeft de MHSG de mogelijkheid om over te schakelen op de ‘generator’-modus, waarbij energie wordt teruggewonnen om de batterij op te laden.

De nieuwe Smartstream-motor vervangt de 1.0 T-GDi van de ‘Kappa’-generatie en is onder meer uitgerust met Continuously Variable Valve Duration (CVVD). Met CVVD kan de motor schakelen tussen verschillende verbrandingscycli, afhankelijk van de belasting, waardoor de efficiëntie in alle rijsituaties wordt gemaximaliseerd. De Smartstream-motoren produceren hetzelfde vermogen als de vorige Kappa-motorenlijn (100 pk of 120 pk) en bieden een hoger maximumkoppel, afhankelijk van de gekozen transmissie. Zo is het maximumkoppel van de versie met 120 pk en zeventraps automaat met dubbele koppeling (7DCT) nu 200 Nm, 16% hoger dan voorheen.

De nieuwe Stonic EcoDynamics+ is beschikbaar met zowel 100 als 120 pk. Beide 48V-aandrijflijnen worden uitgerust met Drive Mode Select, waarmee bestuurders de keuze hebben uit de modi ‘Eco’, ‘Sport’ en ‘Normaal’.

De Stonic EcoDynamics+ is een van de eerste modellen van Kia die is uitgerust met de nieuwe intelligente handmatige transmissie (iMT) van het merk. De 100 pk motor is hierdoor ook standaard voorzien van een 6 versnellingsbak. Het ‘clutch-by-wire’-systeem draagt bij aan een lager brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot terwijl het de positieve eigenschappen van een dynamische handgeschakelde versnellingsbak zou behouden. De koppeling van de iMT werkt niet mechanisch, maar geheel elektronisch. Het systeem integreert met de MHSG om de motor eerder uit te schakelen bij het uitrollen, voor een verlaagd brandstofverbruik.

Beide transmissies, de 6 versnellingen tellende iMT en de 7DCT, maken uitrollen mogelijk om het brandstofverbruik te verlagen. Deze functie werkt bij snelheden tot 125 km/u en de motor wordt opnieuw geactiveerd wanneer de bestuurder het gas-, rem- of koppelingspedaal indrukt.

Het grote nieuws in het interieur van de vernieuwde Stonic is het infotainmentsysteem met 8-inch touchscreen en het ‘Phase II’ UVO Connect dat toegang biedt tot een aantal diensten. Het nieuwe systeem is voorzien van Bluetooth-multi-verbinding, waarbij gebruikers tot twee mobiele apparaten tegelijkertijd kunnen aansluiten: één voor handsfree telefoon- en mediagebruik; de andere alleen voor mediagebruik.

Het nieuwe ‘Phase II’ UVO Connect biedt een arsenaal aan On-Board Services, waaronder live verkeersinformatie, weersvoorspellingen, brandstofprijzen en parkeermogelijkheden – inclusief prijs, locatie en beschikbaarheid. Met online spraakherkenning kunnen gebruikers zoeken naar POI’s, adressen, weersupdates of sms-berichten opnemen en verzenden. Het nieuwe ‘Online Navigation’ maakt gebruik van realtime data uit de cloud en historische verkeersdata om tijdbesparende routes nauwkeuriger dan voorheen te voorspellen.

Kia Stonic

Ook de UVO-app, compatibel met Android- en Apple-smartphones, biedt een reeks nieuwe ‘Phase II’-functies, waaronder Last Mile Navigation. Zo kunnen Stonic-rijders navigeren naar de eindbestemming van hun reis, zelfs nadat ze hebben geparkeerd en de auto hebben achtergelaten. Deze functie helpt bij het navigeren in bijvoorbeeld steden waar parkeergarages vaak op enige afstand van winkels, cafés en restaurants liggen.

De nieuwe ‘User Profile Transfer’-functie stelt gebruikers in staat om een back-up te maken van hun UVO-voorkeuren in de auto via de cloud en instellingen over te dragen van de ene Kia naar de andere. Deze functie is speciaal ontwikkeld voor klanten die vaak wisselen tussen verschillende met UVO Connect uitgeruste (pool)auto’s, of gezinnen met meer dan één Kia in hun huishouden.

Van binnen en van buiten blijft het ontwerp van de vernieuwde Stonic grotendeels ongewijzigd. De nieuwste uitvoering van de compacte crossover van Kia krijgt nieuw ontworpen full-LED-koplampen met een opvallend ontwerp. Eveneens nieuw zijn de gerestylede 16-inch lichtmetalen wielen en twee nieuwe lakkleuren: Perennial Grey en Sporty Blue. De vernieuwde Stonic biedt ook een aantal nieuwe contrastkleuren voor het dak, waaronder Most Yellow. Er is keuze uit 20 twee-kleurige combinaties.

De nieuwe versie van de Stonic heeft een aantal nieuwe assistentiesystemen aan boord, zoals Automatic Emergency Braking (AEB) met voetganger-, voertuig én fietserherkenning, Lane Keeping Assist (LKA), Driver Attention Warning (DAW) en Blind-Spot Collision Warning (BCW). Hij biedt daarboven een aantal nieuwe actieve veiligheidssystemen om de inzittenden beter te beschermen. Voorbeelden zijn Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Intelligent Speed Limit Warning (ISLW), Smart Cruise Control (SCC) en Lane Following Assist (LFA).

Het LFA kan in samenwerking met het SCC zelfstandig accelereren, remmen en sturen terwijl het rekening houdt met voorliggers en wegcondities. Het systeem werkt bij snelheden tot 180 km/u en maakt gebruik van camera’s en radarsensoren die ervoor zorgen dat er een veilige afstand tot voorliggers wordt aangehouden en binnen de lijnen wordt gereden. Ook nieuw: Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) en Rear Occupant Alert (ROA). Dit laatste systeem geeft een waarschuwing als Stonic-rijders bijvoorbeeld per ongeluk een kind of huisdeur in de auto achterlaten.

De vernieuwde Kia Stonic staat vanaf medio september 2020 bij de Nederlandse Kia-dealers. De prijzen en specificaties worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt. Ook deze Kia komt standaard met de garantie van 7 jaar of 150.000 km.

Meer autonieuws op www.autozine.nl