Selecteer een pagina

Maserati introduceert de Ghibli Hybrid. Hiermee betreedt het merk met de drietand de wereld van geëlektrificeerde mobiliteit. De keuze om hybridetechnologie op de Ghibli sportsedan te introduceren, is geen toeval: dit model, waarvan er al meer dan 100.000 werden geproduceerd sinds de introductie van de Ghibli in 2013, belichaamt op eigen wijze het DNA van de fabrikant uit Modena.

De Ghibli Hybrid is direct herkenbaar, mede dankzij de vernieuwde vormgeving van zowel het exterieur als het interieur. De gemeenschappelijke noemer van de restyling is de blauwe kleur, die is ontwikkeld door Centro Stile Maserati om alle auto’s met hybridetechniek en de nieuwe wereld die ze vertegenwoordigen te identificeren. Aan de buitenzijde is de blauwe kleur te vinden op de drie iconische luchtinlaten aan de zijkanten, op de remklauwen en op de bliksemschicht in het ovaal op de achterste dakstijl waarin de drietand is opgenomen. Dezelfde blauwe kleur komt ook terug in het interieur de auto, met name op de geborduurde naden van de stoelen.

De Ghibli Hybrid beschikt ook over nieuwe stijlkenmerken, waaronder de nieuwe grille met dwarsverbindingen in de vorm van een stemvork die ook gelijkenissen vertoont met het Maserati-logo. Er zijn ook belangrijke veranderingen doorgevoerd aan de achterzijde van de auto, waar de lichtclusters volledig zijn gerestyled met een boemerangachtig profiel dat is geïnspireerd op de 3200 GT en het Alfieri studiemodel.

Geheel in lijn met zijn DNA heeft Maserati gekozen voor een hybride-oplossing die in de eerste plaats is gericht op het verbeteren van de prestaties, terwijl tegelijkertijd het brandstofverbruik wordt verlaagd en de emissies worden gereduceerd. De hybride-technologie maakt gebruik van de kinetische energie die de auto tijdens het rijden opwekt. Deze wordt opgevangen en omgezet in elektriciteit tijdens het vertragen en remmen, die vervolgens wordt opgeslagen in een accu.

De aandrijflijn combineert een interne verbrandingsmotor (2,0-liter viercilinder turbomotor) met een 48 volt dynamo en een extra elektrische supercharger (e-Booster), ondersteund door een accu. De accu is achterin de auto gemonteerd, wat bijdraagt aan een betere gewichtsverdeling. Deze hybride-uitvoering van de Ghibli weegt ongeveer 80 kg minder dan de Ghibli Diesel.

Met een maximaal vermogen van 330 pk en een koppel van 450 Nm, dat beschikbaar is vanaf 1.500 tpm, zijn de prestaties van de Ghibli Hybrid als volgt: de topsnelheid bedraagt 255 km/u, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,7 seconden vergt. De inzittenden van de Ghibli Hybrid kunnen nog steeds genieten van het onmiskenbare geluid dat alle Maserati-modellen kenmerkt dankzij de geoptimaliseerde uitlaat, die speciaal ontworpen resonatoren bevat.

De Ghibli Hybrid markeert tevens het debuut van het nieuwe Maserati Connect-programma, dat een constante verbinding met de auto mogelijk maakt. De informatie-uitwisseling wordt voortgezet tijdens het rijden om de bestuurder beter te kunnen ondersteunen. Het systeem zorgt niet alleen voor het updaten van de softwarepakketten, maar voert ook checks uit op de auto en monitort de Safety Security-diensten in noodgevallen.

Het Maserati Intelligent Assistant multimediasysteem is van de nieuwste generatie. Het systeem maakt gebruik van digitale input van Android Automotive, software die een innovatieve gebruikerservaring biedt die volledig kan worden aangepast aan de persoonlijke voorkeuren van de bestuurder. Het HD-scherm van het multimediasysteem heeft nieuwe graphics gekregen, is gebruiksvriendelijker geworden en heeft nu geen omlijsting meer. De diameter is vergroot van 8,4 naar 10,1 inch. Bovendien beschikt de Ghibli Hybrid over een nieuw instrumentenpaneel met digitale features en nieuwe graphics.

De nieuwe Ghibli Hybrid vertegenwoordigt de eerste stap in een plan dat zal leiden tot de elektrificatie van alle nieuwe Maserati-modellen. De eerste volledig elektrische auto’s van het merk zijn de nieuwe GranTurismo en GranCabrio, waarvan de introductie staat gepland voor 2021.

Meer autonieuws op www.autozine.nl