Selecteer een pagina

Het eerste volledig elektrisch aangedreven BMW X model is klaar: de BMW iX3. De technische kennis en ervaring die BMW heeft opgebouwd met de ontwikkeling van de BMW i modellen is nu ingezet voor een volledig elektrisch model uit de X-familie van BMW. De iX3 is leverbaar voor een consumentenadvies prijs vanaf 71.000 euro.

Met de iX3 debuteert de BMW eDrive technologie van de vijfde generatie. De nieuwste versies van de elektromotor, de elektronica, de laadtechnologie en de hoogvoltage-accu claimen een aanzienlijke vooruitgang op het gebied van prestaties, energieverbruik en actieradius. De componenten die ontwikkeld zijn door BMW Group zelf worden vanaf 2021 ook in de BMW i4 en BMW iNEXT gemonteerd.

De elektromotor in de iX3 levert 30% meer kracht in vergelijking met de motoren in bestaande volledig elektrische modellen van BMW Group. Het rendement van de elektromotor loopt op tot 93%, terwijl het rendement van verbrandingsmotoren nog geen 40% bedraagt. Het nieuwe aandrijvingssysteem heeft een vermogen van 210 kW (286 pk) en een koppel van 400 Nm. De iX3 sprint vanuit stilstand in 6,8 seconden naar 100 km/h, wat vergelijkbaar is met de conventioneel aangedreven X3 xDrive30i. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 180 km/h.

De celtechnologie speelt een hoofdrol in de nieuwste ontwikkelingen van hoogvoltage-accu’s. De opslagcapaciteit van de accu is in verhouding tot zijn afmetingen en gewicht, ingrijpend toegenomen. De energiedichtheid van de 188 cellen van de accu in de iX3 is ongeveer 20% groter dan de accu’s die BMW Group tot op heden voor zijn elektrische modellen toepast. Een bruto capaciteit van 80 kWh (waarvan 74 kWh wordt gebruikt) en de efficiency van de aandrijving geven de iX3 een theoretische actieradius van maximaal 459 kilometer in de WLTP testcyclus.

De nieuwe technische vindingen die debuteren onder de vlag van de vijfde generatie van de BMW eDrive technologie zijn onder meer een innovatieve oplader, die energie levert aan zowel de 400-voltaccu voor de aandrijving als de gewone 12-voltaccu. Aan een laadpunt met wisselstroom is zowel eenfase als driefase laden mogelijk met maximaal 11 kW. Aansluiten op een snellader (gelijkstroom) maakt opladen mogelijk met maximaal 150 kW. In 10 minuten kan 100 kilometer rijbereik worden bijgeladen. De hoogvoltage-accu in de iX3 kan in 34 minuten van 0 tot 80% van zijn capaciteit worden opgeladen. Berijders van de BMW iX3 kunnen profiteren van de vaste tarieven van de snelladers van het IONITY netwerk: € 0,29 per kWh. Het basistarief van IONITY en dat voor BMW Charging is voor berijders van de iX3 de eerste drie jaar gratis.

Adaptieve energieterugwinning (Brake Energy Regeneration) verhoogt de efficiency en het comfort tijdens het rijden met de iX3. De mate van regeneratie van de remenergie past zich aan aan de verkeerssituatie op basis van gegevens uit het navigatiesysteem en benut de signalen van de sensors van de bestuurdersassistentiesystemen. Bij nadering van bijvoorbeeld een langzamere voorligger, een kruispunt of een traject waar een lagere snelheidslimiet geldt, wordt de maximale hoeveelheid energie teruggewonnen. De Coasting modus wordt geactiveerd zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat op een weg met weinig ander verkeer. Als alternatief voor adaptieve regeneratie kan de bestuurder in rijmodus D kiezen uit de instellingen Hoog, Middel en Laag voor Brake Energy Regeneration. En met de keuzehendel in de middenconsole in de stand B is de BMW vrijwel met één pedaal te rijden doordat de sterke energieregeneratie de auto krachtig kan vertragen.

De hoogvoltage-accu van de nieuwste generatie is extreem plat. Daardoor is hij geïntegreerd in de flexibele architectuur van de iX3: hij is in de bodem van de auto geplaatst. Daardoor ligt het zwaartepunt van de auto 7,5 cm lager dan dat van de andere X3 modellen. Uiteraard is dat ook in het voordeel van de rijdynamiek van de iX3.

Een van de specifieke elementen van het onderstel van de iX3 is het subframe voor de achterwielophanging. Dat biedt namelijk de benodigde ruimte voor de aandrijfunit. De standaard adaptieve wielophanging is voorzien van elektronisch geregelde schokdempers die zich voortdurend aanpassen aan de ondergrond en de situatie. Daardoor belooft de iX3 steeds optimaal comfort en rijdynamiek. Het optionele Adaptieve M Onderstel is specifiek afgestemd op sportieve demping.

BMW iX3

Behalve de BMW Wallbox Essential is ook de Eneco Wallbox leverbaar voor thuis opladen. Die biedt de mogelijkheid van een gespecificeerd overzicht van laadtransactie en de kosten van thuis opladen; bedoeld voor wie de iX3 zakelijk gebruikt. De standaard BMW Charging Card biedt rijders van de BMW iX3 wereldwijd toegang tot meer dan 450.000 openbare laadstations en alle laadstations in Nederland.

De iX3 is standaard uitgerust met de nieuwste generatie van het besturingssysteem ID7, waarmee ieder regeltje van de softwarecodes in de auto over-the-air kan worden geüpdatet.

De efficiënte aandrijving, de uitgebreide toepassing van secundaire grondstoffen voor de vervaardiging van gegoten aluminium onderdelen en thermoplast, de afwezigheid van zeldzame aardmetalen en het uitgebreide gebruik van groene stroom tijdens de productie, inclusief die van de cellen van de hoogvoltage-accu, dragen bij aan de uiterst gunstige CO2 balans van de BMW iX3. Die biedt daarmee een voordeel van meer dan 30% ten opzichte van de BMW X3 xDrive 20d (met dieselmotor) bij een gemiddeld Europees stroomverbruik tijdens de gehele gebruiksfase van de auto. Als de BMW iX3 altijd wordt geladen met groene elektriciteit, dan is het voordeel ongeveer 60%.

De aerodynamisch gevormde lichtmetalen wielen verbeteren de luchtstroming rond de auto. Ze worden voor het eerst toegepast op de iX3 en verlagen de luchtweerstand met zo’n 5% ten opzichte van een vergelijkbaar model met reguliere lichtmetalen wielen. De winst is bereikt door middel van verfijnde inzetten in het wiel in V-spaak styling, waardoor de lucht veel vloeiender doorstroomt. Het resultaat voor de iX3 is een gemiddeld 10 km grotere actieradius in de WLTP testcyclus. Samen met de aerodynamische aanpassingen aan de achterdiffuser, de wielophanging en de beweegbare kleppen om de luchtstroom te verbeteren, geeft dat de volledig elektrische iX3 een luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van 0,29.

Bescheiden blauwe accenten in het in- en exterieur verwijzen naar de elektrische aandrijving van de nieuwe BMW iX3. Met de helder ingedeelde bedieningselementen, de hoogwaardige materialen en de oppervlakken ontstaat een premium ambiance in het interieur. Een andere kenmerkende kwaliteit van de SUV – veelzijdigheid – is de interieurruimte, die vergelijkbaar is met die in de conventioneel aangedreven versies van de BMW X3. Dankzij de in de verhouding 40:20:40 gedeeld neerklapbare achterbankleuning is de bagageruimte stapsgewijs te vergroten van 510 tot 1.560 liter.

BMW IconicSounds Electric, dat debuteert in de BMW iX3, geeft de rijbeleving in de elektrische auto extra emotionele diepte. Variaties in de belasting van de auto worden weerspiegeld in een eveneens variërend geluid. Energieterugwinning zoals de bestuurder het gaspedaal loslaat en remt, gaat eveneens vergezeld van een variatie in het geluid. Iedere manier van rijden wordt begeleid door een bijpassend geluidsbeeld. Als de start-stopknop wordt ingedrukt, is een korte melodie te horen die de sfeer van de komende elektrische rit weergeeft. Deze voorziening is standaard in de iX3, terwijl de geluiden tijdens het rijden behoren tot de uitvoering High Executive.

BMW iX3

De ‘rijgeluiden’ zijn specifiek gecomponeerd door de sound designers en acoustic engineers van BMW. De melodie bij de start-stopknop is het resultaat van de samenwerking van Hans Zimmer en de sound designer van BMW, Renzo Vitale. Het is een primeur in een productieauto. Soundtracks voor de BMW iX3 voor het rijden die zijn voortgekomen uit de samenwerking met Hans Zimmer zijn later ook voor andere geëlektrificeerde BMW modellen beschikbaar.

De BMW iX3 is leverbaar in twee uitvoeringen, Executive en High Executive. De standaarduitvoering Executive is uitgerust met:

  • Metallic exterieurlak
  • 19 inch lichtmetalen wielen met aerodynamisch design (styling 842) in Bicolor Jet Black
  • Adaptief onderstel
  • Dashboard uitgevoerd in Sensatec
  • Panoramadak
  • Driving Assistant Professional
  • Active Protection
  • Stof/leder combinatie ‘Leatherette’
  • Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM)
  • Scheidingsnet tussen bagageruimte en achterbank
  • Inklapbare buitenspiegels met automatisch dimmende buitenspiegel aan bestuurderszijde
  • Automatisch dimmende binnenspiegel
  • Elektrisch verstelbare voorstoelen
  • Opbergpakket
  • Elektrisch verwarmbare voorstoelen
  • Ambiance verlichting
  • Automatische 3-zone airconditioning
  • LED koplampen met uitgebreide functionaliteit
  • Comfort telefoonvoorbereiding met draadloze oplaadmogelijkheid
  • WiFi hotspot
  • BMW Live Cockpit Professional
  • BMW Connected Pack Professional II

De uitvoering High Executive voegt daaraan toe:

  • Lichtmetalen 20 inch wielen in de nieuwe aerodynamische styling
  • Adaptieve LED koplampen
  • Geluiddempende beglazing in de voorportieren
  • Comfort Access
  • Vernasca lederen bekleding
  • Sportstoelen voorin met lendensteunen
  • BMW Head-Up Display
  • Groot licht assistent
  • Parking Assistant Plus met achteruitrijcamera
  • BMW Gesture Control
  • Harman Kardon Surround Sound system

De BMW iX3 is leverbaar voor een consumentenadvies prijs vanaf € 71.000,- (de fiscale waarde bedraagt € 69.500,-).

Meer autonieuws op www.autozine.nl