Selecteer een pagina

BMW breidt het aanbod plug-in hybride modellen uit met de X2 xDrive25e. De nieuwe X2 xDrive25e (gecombineerd brandstofverbruik 1,9 l/100 km; gecombineerd elektrisch energieverbruik 13,7 kWh/100 km; gecombineerde CO2 uitstoot: 43 g/km) stelt de gebruiker in staat om lokaal emissievrij te rijden dankzij de slimme hybride aandrijving met onder meer een elektromotor en een lithium-ion-accu. De nieuwe X2 xDrive25e kan op een volle accu tot 57 kilometer puur elektrisch rijden. De elektromotor op de achteras en de verbrandingsmotor op de vooras leveren samen 162 kW (220 pk) en bieden een hybride vorm van vierwielaandrijving voor maximale grip onder uiteenlopende omstandigheden. De introductie vindt plaats in juli 2020.

De BMW X2 xDrive25e wordt geleverd met een eDrive Edition-pakket. De eDrive Edition (bestaande uit de High Executive uitvoering) wordt aangeboden voor € 2.000,-. In de eDrive Edition zitten de volgende voorzieningen inbegrepen:

  • Geperforeerd leder ‘Dakota’
  • Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM)
  • Elektrisch verwarmde voorstoelen
  • Park Distance Control voor/achter (PDC)
  • Real Time Traffic Information
  • Navigatiesysteem Plus
  • BMW Head-up Display

BMW introduceert met de nieuwe xDrive25e een aantal nieuwe designaccenten en aantrekkelijke kenmerken die het ook voor de andere varianten van de X2 doorvoert. De grootste aanpassing is het herziene design van het front, dat vooral in combinatie met de X2 Model M Sport en 2 Model M Sport X een sportieve uitstraling heeft. De ronde mistlampen in de bumper zijn verdwenen, omdat BMW in het vervolg de verlichting voor weeromstandigheden met beperkt zicht in de standaard aanwezige LED koplampen verwerkt. Zelfs het front van de standaarduitvoering heeft een krachtige uitstraling dankzij toepassing van diverse designelementen in hoogglans zwart. Ook de onderste luchtinlaten zijn afgewerkt met een hoogglans zwarte omlijsting.

De samenwerking tussen de 3-cilinder benzinemotor en de elektromotor in de nieuwe X2 xDrive25e verzekert efficiency, maar claimt ook het rijplezier dat BMW typeert. De nieuwe X2 xDrive25e is uitgerust met de nieuwste (inmiddels vierde) generatie van BMW eDrive technologie, speciaal ontwikkeld voor plug-in hybride modellen. Niet alleen de synchrone elektromotor maar ook de hoogvoltage-accu behoort tot de BMW eDrive technologie. De elektromotor levert een vermogen van 70 kW (95 pk) en 165 Nm koppel en brengt die over op de achterwielen. De 1,5-liter 3-cilinder benzinemotor levert maximaal 92 kW (125 pk) vermogen en 220 Nm koppel. Tezamen zorgt dat voor een hybride vorm van vierwielaandrijving. De krachtoverbrenging naar de voor- en achterwielen wordt afgestemd op elke rijsituatie.

De 3-cilinder turbobenzinemotor die de voorwielen aandrijft en de elektromotor die de achterwielen aandrijft, leveren een systeemvermogen van 162 kW (220 pk) en een maximumkoppel van 385 Nm. De X2 xDrive25e sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in 6,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 195 km/h.

Elektrische energie wordt opgeslagen in een hoog-voltage lithium-ion-accu. Het accupakket heeft een bruto energiecapaciteit van 10,0 kWh, goed voor een elektrische actieradius tot 57 kilometer. De optionele BMW i Wallbox maakt het mogelijk om de X2 xDrive25e thuis op te laden. De BMW Charging Card biedt toegang tot meer dan 320.000 publieke laadpunten wereldwijd. Het volledig opladen van het accupakket duurt met een huishoudelijk stopcontact ongeveer vijf uur, 80% van de totale capaciteit is al 3,8 uur bereikt. Met een BMW i Wallbox duurt het volledig opladen van een lege accu ongeveer 3,2 uur, opladen tot 80% van de totale capaciteit duurt 2,4 uur.

Dankzij aansturing van de plug-in hybride aandrijflijn is optimale samenwerking tussen de verbrandings- en elektromotor gegarandeerd. Het systeem gebruikt ook navigatiegegevens om de beste rijmodus te selecteren om het percentage elektrisch en dus lokaal emissievrij rijden binnen de bebouwde kom te vergroten. De bestuurder kan ook handmatig de rijmodus selecteren via de eDrive knop op de middenconsole. Elektrisch rijden in de nieuwe X2 xDrive25e kan in drie rijmodi. In AUTO eDRIVE (de basisrijmodus) zorgt de aandrijflijn in alle rijsituaties voor een interactie tussen de verbrandings- en elektromotor. In de MAX eDrive-modus gebruikt het systeem alleen elektrische energie tot een snelheid van 135 km/h. In de SAVE BATTERY-modus wordt batterijcapaciteit bewaard voor later gebruik, bijvoorbeeld om de laatste kilometers van de reis in een stadscentrum puur elektrisch te kunnen afleggen.

BMW X2

De koper van een X2 xDrive25 profiteert in Nederland van een korting op de wegenbelasting. Voor plug-in hybrides geldt namelijk tot en met 2024 een halftarief van de motorrijtuigenbelasting (MRB). In 2025 bedraagt de korting 25% en vanaf 2026 vervalt de korting.

De hoog-voltage lithium-ion-accu is geplaatst onder de achterbank, zodat nauwelijks kostbare bagageruimte verloren gaat. De reguliere bagageruimte van de plug-in hybride variant (met de rugleuning van de tweede zitrij in de normale positie) is met 410 liter gelijk aan die van conventioneel aangedreven versies van de X2. Gebruiksgemak blijft behouden dankzij de gedeeld (40:20:40) neerklapbare rugleuning. Met neergeklapte rugleuning van de tweede zitrij groeit de bagageruimte van 410 naar 1.290 liter.

De carrosseriestructuur en het onderstel zijn speciaal afgestemd op de aandrijflijn en de gewichtsverdeling van de nieuwe X2 xDrive25e. Om de aerodynamica te optimaliseren is de wielophanging met 10 millimeter verlaagd ten opzichte van conventioneel aangedreven varianten.

Zaken zoals akoestische waarschuwing voor voetgangers, 17 inch lichtmetalen wielen, automatische twee zone airconditioning, elektrisch te openen en te sluiten achterklep, Park Distance Control achter en Cruise Control zijn standaard. Het interieur is naar wens via de BMW Connected App op een smartphone vooraf te koelen en te verwarmen. Op het Control Display is informatie over de plug-in hybride aandrijving af te lezen, zoals de energiestromen, het huidige en vorige energieverbruik en het aantal afgelegde kilometers op de benzine- en de elektromotor. De xDrive25e is te bestellen in diverse uitvoeringen; naast de standaarduitvoering onder meer het Model M Sport en het Model M Sport X.

Meer autonieuws op www.autozine.nl