Selecteer een pagina

McLaren onthult de Elva, de nieuwste roadster uit de Ultimate Series. Met deze eerste open-cockpit straatauto voegt het merk een nieuwe dimensie toe aan de bestaande topmodellen. Net als eerder de McLaren P1, de Senna en de Speedtail wordt de nieuwe Elva in beperkte aantallen gebouwd. De totale oplage telt slechts 399 exemplaren. De nieuwe Ultimate Series van McLaren kost 1.774,745 euro. De definitieve specificaties zijn afhankelijk van de wensen van de klant. 

De illustere merknaam Elva is historisch nauw verbonden met McLaren. In de jaren zestig was Bruce McLaren verantwoordelijk voor het ontwerp van de M1A en de McLaren-Elva M1A [Mk I], de M1B [Mk II] en de M1C [Mk III]. Deze sportauto’s waren feitelijk ‘klantuitvoeringen’ van de McLaren Group 7 raceauto’s. Met hun baanbrekende vormgeving en vernieuwende bouwwijze zijn deze klassieke Elva sportauto’s spiritueel nauw verwant met de hedendaagse generatie straatauto’s van McLaren.

De nieuwe Elva is een superlatief snelle open-cockpit roadster; een extreme tweezitter met een chassis en carrosserie van handgemaakt koolstofvezel zonder dak, voorruit of zijramen. De 4,0-liter twinturbo McLaren V8 stamt af van de motorenfamilie in de McLaren Senna en de Senna GTR.

De lage neus en de geprononceerde spatbordpunten verenigen visueel spektakel met optimaal zicht vooruit. De grote koolstofvezel spatborden vloeien over in de voorportieren en de achterzijde, terwijl het actieve koprolbeschermsysteem bijdraagt aan een lage taillelijn. Een helm dragen kan, maar is niet noodzakelijk, omdat het inzittendencompartiment de bestuurder en passagier omsluit en beschermt. Een modelvariant met vaste voorruit is op de meeste afzetmarkten beschikbaar als fabrieksoptie.

Verbondenheid met de elementen is een integraal onderdeel van de rijbeleving van de Elva. Dat heeft McLaren er niet van weerhouden om een innovatieve en rijplezierverhogende wereldprimeur te ontwikkelen in de vorm van het Active Air Management System (AAMS). Het systeem geleidt de luchtstroom door de neus van de Elva om deze vervolgens via de voorste clamshell met hoge snelheid over de cockpit te laten stromen. Hierdoor ontstaat buiten de auto een relatief stille ‘luchtbel’ rondom de inzittenden. Het systeem bestaat uit een grote centrale luchtinlaat boven de splitter en een uitstroomopening in de voorste clamshell met een geïntegreerde actieve koolstofvezel winddeflector. In geactiveerde toestand verschuift het AAMS de winddeflector over een afstand van 150 mm in de luchtstroom om een lagedrukzone rondom de uitstroomopening te creëren.

Met behulp van een netwerk van in dwars- en lengterichting geplaatste koolstofvezel windgeleiders wordt de luchtstroom afgebogen onder een radius van 130 graden voor een optimale luchtstroomverdeling voor en langs de cockpit. Bij lagere snelheden is het AAMS niet operationeel. Als de snelheid toeneemt, activeert het AAMS zichzelf automatisch totdat de snelheid weer daalt, waarna de deflector automatisch inschuift. Het systeem kan ook handmatig worden bediend door de bestuurder.

Binnen de ontwerpfilosofie van McLaren zijn esthetisch en technisch design onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het AAMS is een voorbeeld van deze benadering: het is geïntegreerd in de aerodynamica en het koelsysteem van de Elva. In gedeactiveerde toestand is de centrale luchtopening gesloten en wordt de luchtstroom naar de lagetemperatuurradiateurs (LTR’s) geleid voor een efficiënte werking van het koelsysteem. De twee dubbele LTR’s zijn gepositioneerd voor de voorwielen. De radiateurs koelen de inlaatlucht en leveren zo een bijdrage aan het motorvermogen van 815 pk. Ook de olie van de zevenversnellingsbak met dubbele koppeling wordt door de LTR’s gekoeld.

Naast de AAMS zijn diepe contouren in de voorste clamshell aangebracht. Deze contouren leiden de lucht naar een discreet luchtkanaal in de randen van de koolstofvezel portieren; de lichtste ooit door McLaren gemaakt. De lucht stroomt door de kanalen naar de twee voor de achterwielen geplaatste hogetemperatuurradiateurs (HTR’s). Een tweede, lager geplaatst luchtkanaal loopt vanuit de voorste wielkastranden door de carrosserie naar de HTR’s, die aanvullend van koellucht worden voorzien door de zijdelingse luchtinlaten. Separate inlaten achter de cockpit geleiden de luchtstroom naar de zichtbare luchtfilters en het koolstofvezel inlaatspruitstuk.

McLaren

Over de volledige breedte van de achterzijde van de carrosserie is een actieve achterspoiler aangebracht. De achterspoiler optimaliseert de aerodynamische balans en heeft een luchtremfunctie voor verbeterde remprestaties bij hoge snelheden. De achterdiffusor werkt samen met de actieve achterspoiler. De McLaren Elva heeft een volledig vlakke bodemplaat tot aan het beginpunt van de achterdiffusor bij de achteras. De achterdiffusor zorgt voor luchtversnelling en efficiëntere aerodynamica.

Een bijzonder ontwerpelement is de vloeiende overgang van exterieur en interieur. De vormen van de koolstofvezel carrosserie gaan vrijwel ononderbroken over in het minimalistische interieur. In het koolstofvezel paneel tussen de zitplaatsen zijn een armsteun, de startknop en de bedieningselementen van de transmissie (Drive, Neutral en Reverse) aangebracht. De lichtgewicht koolstofvezel stoelen zijn nieuw. De zittingen zijn korter dan gebruikelijk in een McLaren: hierdoor is het voor de bestuurder en de passagier mogelijk om rechtopstaand in- en uit te stappen. Voor circuitgebruik zijn zespunts racegordels beschikbaar.

De dashboard gaat op in het interieur en de beide portieren. De organische vormgeving omhult het instrumentencluster dat met het stuur meebeweegt, zodat de bestuurder altijd optimaal zicht heeft op de getoonde informatie. Voor de eerste keer ooit in een McLaren is de Active Dynamics-bediening onderdeel van het instrumentencluster: de schakelaars zijn aan weerskanten van het instrumentarium gepositioneerd, dichtbij de schakelpaddles, zodat de bestuurder ze kan bedienen zonder de handen van het stuurwiel te halen. Een centraal 8-inch hogeresolutie touchscreen zorgt voor aanvullende functionaliteit. Het Central Infotainment Screen is gemonteerd op een lichtgewicht koolstofvezel arm en heeft een beeldscherm van randloos glas. De splinternieuwe interface werkt zoals een smartphone. Beschikbare functies zijn onder meer navigatie, McLaren Track Telemetry, een achteruitrijcamera en climate control.

Bergruimte is aanwezig onder de lichtgewicht koolstofvezel tonneau, die een verder bijdrage levert aan de gewichtsbesparing. Onder de tonneau is plaats voor twee helmen. Ook de zichtbare luchtfilters bevinden zich in deze ruimte.

Voor het interieur van de Elva zijn uitgebreide personalisatiemogelijkheden beschikbaar, waaronder ‘Enhanced Full Aniline’ leder met een extra beschermlaag en het innovatieve vierlaags synthetische Ultrafabric. Vanuit het oogpunt van gewichtsbesparing is de McLaren Elva standaard niet voorzien van een audiosysteem. Zonder meerprijs is een geluidsinstallatie verkrijgbaar met luidsprekers die zijn ontwikkeld voor gebruik in de open lucht. Andere opties zonder meerprijs zijn vijfspaaks gesmede superlichtgewicht wielen, in plaats van de standaard tienspaaks ultralichtgewicht wielen, en Pirelli P Zero Corsa racebanden in plaats van de standaard Pirelli P Zero banden. Ook een liftsysteem is zonder meerprijs leverbaar.

Het McLaren Special Operations (MSO) maatwerkprogramma biedt de keuze uit verschillende kleuren leder en Ultrafabric en nagenoeg alle mogelijke lakkleuren voor de carrosserie. Maatwerkopties variëren van kleuraccenten op de wielen tot een meerkleurige ‘Contour’ of ‘Velocity’ afwerking over de lengte van de carrosserie. Het lakwerk wordt handmatig aangebracht door de ervaren vakmensen van MSO. Gloss Visual Carbon Fibre Body is een andere optie, waarbij naast de koolstofvezel carrosseriedelen ook de structuur van het composietmateriaal zichtbaar is. Het is mogelijk om de kleur van het koolstofvezel naar eigen smaak te laten aanpassen. Exclusieve accenten zijn er in de vorm van logo’s van 18-karaats witgoud of platinum met Thin-Ply Carbon (TPT) inleg en een MSO 24-karaats gouden hitteschild in de motorruimte.

McLaren

De Elva heeft het meest geavanceerde remsysteem ooit in een straatauto van McLaren. De gesinterde koolstofvezelkeramische remschijven zijn 390 mm groot. De materiaalsterkte en de goede warmtegeleiding maakt de montage van kleinere remschijven mogelijk, voor een zo laag mogelijk onafgeveerd gewicht met behoud van optimale remkracht. Titanium remzuigers verminderen het voertuiggewicht met nog eens 1 kg.

De McLaren Elva wordt aangedreven door een 815 pk en 800 Nm sterke 4,0-liter twinturbo McLaren V8. De V8 stamt af van de motorenfamilie in de McLaren Senna en de Senna GTR en heeft een flat-plane krukas, dry-sump smering en lichtgewicht nokkenassen, drijfstangen en zuigers. Een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling brengt de aandrijfkracht over op de achterwielen.

De standaardacceleratie van 0-100 km/h neemt minder dan drie seconden in beslag en de McLaren Elva accelereert van 0-200 km/h in 6,7 seconden; sneller dan de McLaren Senna. Medeverantwoordelijk voor het toegenomen vermogen zijn het geoptimaliseerde uitlaatsysteem met gereduceerde tegendruk en de verbeterde inlaatluchtkoeling door de voorin gemonteerde LTR’s. Het lichtgewicht uitlaatsysteem is gemaakt van titanium en Inconel. Het unieke titanium eindstuk is gemaakt met behulp van 3D-printing.

De onderstelafstemming van de McLaren Elva is toegespitst op maximale wendbaarheid en stuurgevoel voor een pure rijbeleving. Daarvoor verantwoordelijk zijn de elektrohydraulische stuurinstallatie en de onderling verbonden volledig actieve wielophanging. Adaptive Dynamics Control biedt keuze uit de instellingen Comfort, Sport en Track zodat de bestuurder onderstel en aandrijflijn naar wens kan aanpassen. Zelfs de hoeveelheid wielspin en overstuur binnen Electronic Stability Control (ESC) en Variable Drift Control (VDC) zijn in drie stappen instelbaar.

Meer autonieuws op www.autozine.nl