Selecteer een pagina

BMW introduceert de M2 CS: een exclusieve, speciale en opvallend sportieve uitvoering van de M2. BMW produceert deze versie in beperkte aantallen. De zeer sportieve nieuwe uitvoering komt in het modellengamma nog boven de BMW M2 Competition en moet het succes van de BMW M3 CS en de BMW M4 CS uitbouwen. De nieuwe BMW M2 CS is ook de basis voor de BMW M2 CS Racing, het model waarmee BMW M Motorsport mikt op klanten met aspiraties in de autosport en speciaal het nieuwe Clubsport-segment. Deze versie is leverbaar vanaf 2020. 

Talrijke designelementen die zijn vervaardigd uit met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP) zorgen ervoor dat de BMW M2 CS scherper oogt dan de M2 Competition. Het zijn onder meer de nieuw vormgegeven motorkap, het dak (voor het eerst op de M2), de nieuwe frontsplitter, de spoilerrand op de bagageklep (de zogenoemde Gurney) en de achterdiffuser. Die is uitgevoerd in ongelakt koolstofvezel. Deze versie is exclusief in de carrosseriekleur Misano Blau metallic leverbaar.

De Twin Turbo 6-cilinder-in-lijn benzinemotor levert een vermogen van 331 kW (450 pk), dat is 29 kW (40 pk) meer dan in de M2 Competition. Het motorvermogen wordt naar de weg of het circuit overgebracht door het Adaptieve M Onderstel, tot nu toe was dat onderstel voorbehouden aan de M4 modellen, en Cup banden. Met het Adaptieve M Onderstel kan de bestuurder de instellingen van de schokdempers aanpassen via drie rijprogramma’s: Comfort, Sport en Sport+. Comfort optimaliseert het rijcomfort voor dagelijks gebruik, Sport zorgt voor een dynamisch weggedrag voor bijvoorbeeld ritten buiten de stad en Sport+ (de hardste van de drie instellingen) minimaliseert bewegingen van de carrosserie en maximaliseert de dynamische scherpte voor de beste prestaties op het circuit.

De kennis en ervaring die BMW M GmbH heeft opgedaan in de autosport komt duidelijk tot uiting in de M Sportremmen met rode remklauwen, die standaard zijn op de M2 CS. De remschijven zijn groter dan die van de M Compound remmen van de M2 Competition (voor: 400 mm in diameter, achter: 380 mm). Ook de remklauwen zijn groter (voor: vaste remklauwen met zes zuigers, achter: vaste remklauwen met vier zuigers). Klanten kunnen ook kiezen voor de optionele M Carbon keramische remmen met remklauwen met zes zuigers voor en vier zuigers achter. Deze remmen zijn lichter, beter bestand tegen bijvoorbeeld gebruik op het circuit en zouden ook langer meegaan.

Het weggedrag van de M2 CS is mede te danken aan de montage van componenten als de speciale veerpootbrug van CFRP, die de stijfheid van de voorzijde van de carrosserie verhoogt, en de extreem precieze Dynamische Stabiliteits Controle (DSC). DSC belooft voldoende tractie onder natte omstandigheden. Ook voorkomt DSC plotseling tractieverlies terwijl de auto ‘driftend’ door een bocht gaat. Daarbij speelt ook het Actieve M Sperdifferentieel een belangrijke rol. Dit elektronisch aangestuurde spermechanisme met meerdere platen zou snel reagen om tractie en stabiliteit te optimaliseren. Het Actieve M Sperdifferentieel acteert in bepaalde situaties zelfs proactief. De M Dynamic Mode (MDM), een subfunctie van DSC, kan een grotere mate van wielslip toestaan en de bestuurder extra vrijheid bieden om de dynamische limiet op te zoeken. Dan is meer over- en onderstuur mogelijk en een bepaalde mate van gecontroleerde vierwieldrifts.

De M2 CS uitgerust met gesmede 19 inch wielen in Y-spaak styling, gelakt in hoogglanzend zwart of optioneel in een mat goudkleurige afwerking. De 9 J x 19 inch voorwielen wegen negen kilogram, de 10 J x 19 inch achterwielen leggen tien kilogram in de schaal. De wielen zijn voorzien van Michelin Pilot Sport Cup 2 banden. De voorbanden, 245/35 ZR 19, zijn speciaal voor de M2 CS ontwikkeld en voldoen aan de hoogste normen als het gaat om (dwars)stabiliteit, stuurgevoel en stuurprecisie. De achterbanden, 265/35 ZR 19, zijn vooral gericht op tractie en (dwars)stabiliteit. Eigenaars die hun M2 CS met name in het dagelijks verkeer gebruiken, kunnen als optie zonder meerprijs kiezen voor Michelin Pilot Super Sport banden. Deze bieden meer grip op nat wegdek dan de Cup banden.

Met de optionele 7-traps M DTC transmissie met dubbele koppeling sprint de BMW M2 CS in 4,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Met de handmatig te bedienen zesversnellingsbak, voor het eerst leverbaar in een BMW CS model, kost deze sprint 4,2 seconden. De topsnelheid van de M2 CS, deze speciale uitvoering is standaard voorzien van het M Driver’s Pack, is elektronisch begrensd op 280 km/h.

Wanneer de M2 CS is voorzien van de zesversnellingsbak, bedraagt het gecombineerde brandstofverbruik 10,2-10,4 l/100 km, met een gecombineerde CO2-emissie van 233-238 g/km. Met de M DCT transmissie zijn die cijfers 9,4-9,6 l/100 km en 214-219 g/km. In bepaalde EU-landen is de BMW M2 CS voorzien van een fijnstoffilter, wat de uitstoot van fijnstof reduceert. Extra bescherming voor het carter, een extra oliespoelpomp en een verfijnd retoursysteem voor de olie bij de turbo zorgen voor een stabiele oliecirculatie; zowel in het dagelijks gebruik op de openbare weg als bij intensief gebruik op het circuit.

Voor de aanvoer van voldoende koellucht naar de motor is onder meer het ontwerp van de motorkap aangepast. De geïntegreerde ventilatieopeningen helpen de hete lucht rond de motor effectief af te voeren. Het uitlaatsysteem, dat zowel optisch als qua geluidsproductie is verbeterd ten opzichte van het systeem van de M2 Competition, bestaat uit twee uitlaattrajecten en eindigt aan weerszijden in dubbele uitlaateindstukken. Twee elektronisch aangestuurde kleppen in het systeem zorgen ervoor dat de uitlaten van de M2 CS een geluid produceren dat past bij het imago van een BMW M model. De bestuurder kan het geluid van zijn M2 CS ook aanpassen met de M Engine Dynamics Control via de keuzeknoppen op de middenconsole in de auto.

Het interieur van de M2 CS combineert een exclusieve uitstraling met het sportieve gevoel van Alcantara-bekleding en een lichtgewicht design. De middenconsole is volledig uit lichtgewicht carbon vervaardigd en CFRP is toegepast voor de deurgrepen en de bekleding. De ultralichte M Sportstoelen uit de BMW M4 CS zijn in de M2 CS voorzien van leder Merino en Alcantara en afgewerkt met rood stiksel.

Het optionele M Sportstuurwiel met exclusieve Alcantara-bekleding en een rode markering voor de rechtuitstand verwijst ook naar de autosport. Alcantara is toegepast voor de bekleding van de armsteun in de middenconsole en de sierstrips op het instrumentenpaneel, waarop een groot en rood CS logo is aangebracht.

Meer autonieuws op www.autozine.nl