Selecteer een pagina

Audi presenteert een nieuwe serie sportieve S-modellen met dieselmotor. De nieuwe S6 sedan en Avant, S7 Sportback en SQ5 maken gebruik van een 3.0 V6 TDI, 48V mild hybride technologie en een elektrische compressor. Het forse vermogen en een koppel van 700 Nm staan garant voor sportieve prestaties. De verbruikscijfers maken daarbij een actieradius van ruim 1.000 kilometer mogelijk. 

Alle nieuwe S TDI-modellen beschikken over een 3.0 V6 TDI met 48V mild-hybrid technologie (MHEV) inclusief een lithium-ion accu, een turbo met variabele geometrie en een elektrische compressor. Deze electric powered compressor (EPC) krijgt zijn energie van het 48V elektrische systeem. Met een reactietijd van 250 milliseconden komt hij in actie voor de turbo. Zo voorkomt hij het traditionele ’turbogat’. In het toerengebied tussen 2.500-3.100 tpm zorgt de combinatie van EPC en turbo voor een koppel van maar liefst 700 Nm. In de S6 sedan en Avant levert de 3.0 V6 TDI een vermogen van 257 kW / 349 pk, voor de Audi SQ5 is dat 255 kW / 347 pk.

Audi

In de praktijk vertaalt die gebundelde technologie zich in sportieve prestaties vanaf lage toerentallen. Zo accelereert de S6 Limousine in 5,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, de S7 Sportback en SQ5 TDI hebben daar 5,1 seconden voor nodig. Bij alle modellen is de topsnelheid elektronisch begrensd op 250 km/u.

De combinatie van TDI, MHEV en EPC staat ook voor efficiency. Het MHEV-systeem maakt het bijvoorbeeld mogelijk dat de auto’s bij snelheden tussen 55 en 160 km/u gedurende maximaal 40 seconden kunnen uitrollen met uitgeschakelde motor. Ook het regeneratieve remsysteem (maximaal vermogen 8 kW) draagt bij aan de efficiency. De samenwerkende systemen zorgen alleen al voor een brandstofbesparing van maximaal 0,4 l/100 km. Het gemiddelde verbruik van de nieuwe S TDI-modellen varieert van 6,3 l/100 km (CO2: 165 g/km) voor de S6 sedan TDI tot 6,8 l/100 km (CO2: 172 g/km) voor de SQ5 TDI. Het verbruik resulteert ook in een actieradius die aansluit bij lange reizen: met een volle tank (73 liter) komt de S6 bijvoorbeeld zo’n 1.170 km ver. Mede dankzij een NOx oxidatiekatalysator, die stikstof opslaat, een dieselpartikelfilter en uitlaatgasrecirculatie voldoen de nieuwe S TDI-modellen aan de Euro 6d temp emissienorm.

S TDI staat niet alleen voor kracht, maar ook voor de optimale manier om die kracht op het wegdek over te brengen: Quattro permanente vierwielaandrijving en een achttraps Tiptronic transmissie zijn altijd inbegrepen. Een sportdifferentieel, dat de aandrijfkracht actief over de achterwielen verdeelt, is optioneel.

De S6- en S7 Sportback-modellen zijn uitgevoerd met het S Sportonderstel met damper control. Als optie zijn ze leverbaar met adaptieve luchtvering. De SQ5 wordt standaard geleverd met sportief afgestemde luchtvering. Progressive steering is standaard op de S6 en S7 Sportback. Snelheidsafhankelijke dynamic steering is standaard op de SQ5 en optioneel beschikbaar voor de overige S TDI-modellen. De S6 en S7 Sportback zijn tevens leverbaar met dynamische vierwielbesturing en met een remsysteem met carbon-keramische remschijven.

De dynamiek van de S TDI modellen komt ook tot uiting in het design, bijvoorbeeld door speciale bumpers met grote luchtinlaten vóór, LED-koplampen, forse dorpels, een diffuser met vier uitlaatpijpen achter, grote lichtmetalen velgen en details in Dark Chrome en aluminium. In het interieur speelt de kleur zwart een hoofdrol. Sportstoelen die zijn bekleed met een combinatie van leer en alcantara, zijn op alle modellen standaard en dat geldt ook voor pedalen van edelstaal en verlichte aluminium dorpellijsten met S-logo. Voor de S6 en S7 Sportback zijn ook MMI navigatie plus, de Audi virtual cockpit en een comfortairconditioning met vier klimaatzones standaard.

De Audi S6 (sedan en Avant) en Audi S7 Sportback zijn vanaf juni in Nederland te bestellen. Prijzen en verdere specificaties worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt. De Audi SQ5 TDI is inmiddels leverbaar, vanaf € 101.320.

Meer autonieuws op www.autozine.nl

Kijk voor meer autonieuws op de website van Autozine. Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen.