Selecteer een pagina

Nissan presenteert de 370Z 50th Anniversary Edition. Het betreft een speciale versie ter ere van de vijftigste verjaardag van het iconische Nissan Z-model. De jubileumeditie debuteert vandaag op de autoshow van New York, dezelfde stad waar de originele Datsun 240Z een halve eeuw geleden debuteerde. De Nissan 370Z 50th Anniversary Edition is een eerbetoon aan de #46 BRE (Brock Racing Enterprises) Datsun 240Z die meerdere SCCA National Championships won met John Morton achter het stuur. 

Voor modeljaar 2020 is de Nissan 370Z beschikbaar in vier uitrustingsniveaus. Behalve de basisversie is er ook de Sport, de Sport Touring en de 370Z NISMO. De uitvoering Sport dient als basis voor de Anniversary Edition. Het exterieur van de Nissan 370Z 50th Anniversary Edition wordt gekenmerkt door dezelfde uitstraling als de originele BRE-raceauto, met keuze uit een rood/witte of zwart/zilveren kleurenschema. Herkenbare elementen zijn de twee strepen over de flanken en de kofferklep, motorkap, buitenspiegelkappen en A-stijlen in de gekozen kleur (rood of zilver).

Nissan 370Z

Over de flanken loopt een dunne lijn die uitstrekt van de koplamp tot aan de achterruit en waarbij een driehoek gevormd wordt dat verwijst naar de C-stijl van de Datsun 240Z. De speciale uitvoering is ook voorzien van speciale 19-inch lichtmetalen wielen met rode accenten en een 50th Anniversary verwijzing op de achterzijde van het voorspatbord.

De Nissan 370Z 50th Anniversary Edition behoudt zijn slanke profiel dat kenmerkend is voor alle Z-modellen uit het verleden, wat extra wordt versterkt door de lage daklijn, hoger ontworpen zijruitje en de sterk aflopende achtersteven. De ‘boemerang-achtige’ koplampunits met bi-xenonverlichting en led-dagrijverlichting zorgen met de grote luchthapper voor een agressieve doch elegante blik. Aan de achterzijde accentueren de boemerang-vormige achterlichten, de achterspoiler en de brede wielkasten de atletische houding van de Nissan 370Z.

Het interieur wordt gekenmerkt door het op de bestuurder georiënteerd dashboard en een hoge middentunnel die de twee stoelen duidelijk van elkaar scheidt. De 50th Anniversary Edition onderscheidt zich met een deels met Alcantara bekleed stuurwiel met een 12-uur markering. De met leder/suède beklede sportstoelen met viervoudige elektrische verstelling en stoelverwarming zijn voorzien van uniek stiksel en een 50th Anniversary-logo in de rugleuning. Verder valt het interieur op door donker verchroomde accenten, waaronder de instaplijsten met Z-logo, en suède bekleding voor de deurpanelen. Voor optimale afleesbaarheid is het instrumentencluster bevestigd aan de stuurkolom, zodat dat meebeweegt als het stuurwiel in hoogte versteld wordt. Het 50th Anniversary-logo op de toerenteller is een extra verwijzing naar het jubileummodel.

Het hart van de 370Z 50th Anniversary Edition wordt gevormd door de bekende 3,7-liter V6-motor met 244 kW (322 pk) en 366 Nm. Het innovatieve VVEL-systeem optimaliseert de bewegingen van de inlaatkleppen, zodat extra lucht naar de verbrandingskamers wordt gestuurd als dat nodig is. Het VVEL-systeem verbetert niet alleen de motorprestaties, maar optimaliseert ook het brandstofverbruik en verlaagt de wrijving van de nokkenas. Emissies worden teruggedrongen dankzij de snellere opwarming van de katalysator door de verbranding te stabiliseren bij een koude motor.

Het jubileummodel is standaard uitgerust met een handbediende zesversnellingsbak met korte overbrengingsverhouding en een synchronisatiesysteem voor terugschakelen, genaamd SynchroRev Match. Dit past het toerental van de motor aan op de snelheid van de gekozen versnelling voor een extra soepel schakelgedrag. Een 7-traps automaat met Downshift Rev Matching, schakelflippers en Adaptive Shift Control is optioneel. Deze transmissie is ontwikkeld om ook handmatig te schakelen met een beoogde schakeltijd van 0,5 seconden.

Verder is de 50th Anniversary Edition voorzien van een minutieus afgestelde dubbel-wishbone voorwielophanging van lichtgewicht gesmede aluminium draagarmen, een holle stabilisatorstang, onafhankelijke multi-link achterwielophanging en een Viscous Limited Slip Differential. Voor extra stopkracht zijn vier geventileerde remschijven (14 inch voor/13,8 inch achter) gemonteerd met remklauwen met vier remzuigers bij de voorwielen en twee bij de achterwielen. De high-performance Bridgestone Potenza S007-banden maken de speciale uitvoering compleet.

Meer autonieuws op www.autozine.nl

Kijk voor meer autonieuws op de website van Autozine. Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen.