Selecteer een pagina

De Taycan, de eerste volledig elektrische sportwagen van Porsche, doorloopt op dit moment de allerlaatste tests voordat hij in productie gaat. In Scandinavië, op slechts een paar kilometer van de Poolcirkel, bewijst hij momenteel zijn rijdynamiek op sneeuw en ijs. Tegelijkertijd worden in het zomerse Zuid-Afrika performancetests gedaan en laat de Taycan in Dubai zien dat hij met extreme hitte kan omgaan. 

De Taycan moet dezelfde tests doorstaan als Porsches met een verbrandingsmotor. Daarbij is het belangrijk dat hij als elektrische auto onder alle weersomstandigheden en temperaturen dagelijks bruikbaar is, snel opgeladen kan worden en de temperatuur in de aandrijflijn en het interieur onder controle kan houden. En als Porsche moet de Taycan natuurlijk ook zijn mannetje staan op het circuit en bij snelle acceleraties.

Feiten en cijfers over het Taycan-testprogramma

  • Totale afstand afgelegd: zo’n 6 miljoen kilometer, waarvan 2 miljoen endurancekilometers.
  • Bezochte landen: 30, waaronder de Verenigde Staten, China, Verenigde Arabische Emiraten en Finland.
  • Temperaturen: van min 35 tot plus 50 graden Celsius.
  • Luchtvochtigheid: van 20 tot 100 procent.
  • Hoogte: van 85 meter onder zeeniveau naar 3.000 meter erboven.
  • Laadcycli: meer dan 100.000, gebruikmakend van verschillende laadtechnologieën wereldwijd.
  • Ontwikkelingsteam: ongeveer 1.000 testrijders, technici en ingenieurs.

Digitale prototypen van de Porsche Taycan hebben in totaal meer dan 10 miljoen kilometer gereden. Door gebruik te maken van simulatoren kon het ontwikkelingsteam al vrij vroeg met virtuele auto’s op de Nordschleife van de Nürburgring rijden, om het energiemanagement van de elektrische aandrijflijn te testen. Dat speelt een belangrijke rol bij het klokken van een rondetijd van minder dan 8 minuten op de 20,6 kilometer lange Nordschleife.

De Porsche Taycan wordt in september onthuld en komt eind dit jaar op de markt. Wereldwijd hebben al meer dan 20.000 potentiële kopers een aanbetaling gedaan en een exemplaar gereserveerd.

De Taycan gaat in minder dan 3,5 seconden van stilstand naar 100 km/u. Gemeten volgens de NEDC-cyclus heeft hij een actieradius van ruim 500 kilometer. Dankzij de 800 Volt-architectuur van de auto kan zijn lithium-ion batterij in 4 minuten worden opgeladen voor een NEDC-bereik van zo’n 100 kilometer.

Kijk voor meer autonieuws op de website van Autozine. Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen.