Selecteer een pagina

Sinds 14 maart 2019 kunnen geïnteresseerden zich inschrijven voor de volledig elektrische BMW iX3. Via de pre-reserveringtool kunnen zij na een aanbetaling van 1.500 euro als één van de eersten een productieplaats reserveren voor de iX3. De productie start in 2020 bij de joint venture BMW Brilliance Automotive in Shenyang, China. Klanten hebben bovendien de keuze uit diverse overbruggingsaanbiedingen terwijl zij uitkijken naar hun iX3. Zo kunnen zij kiezen uit een BMW X3 xDrive20i, de plug-in hybride BMW 530e of de volledig elektrische BMW i3, alle met een kortlopend operational of private leasecontract.

De BMW Concept iX3 die vorig jaar werd voorgesteld is de realistische voorbode van de uiteindelijke productieversie. De vijfde generatie van de elektromotor die voor de SUV is ontwikkeld, heeft een vermogen van meer dan 200 kW (270 pk). De eveneens voor dit model ontwikkelde hoogspanningsbatterij heeft een nettocapaciteit van meer dan 70 kWh, wat genoeg is om de volledig elektrische SUV een actieradius te geven van meer dan 400 kilometer in de WLTP-testcyclus. Een ander kenmerk van de hoogspanningsbatterij voor de vijfde generatie van de eDrive technologie is zijn geoptimaliseerde laadvermogen. Het energie-opslagsysteem is voorzien van een nieuw ontwikkelde Charging Control Unit en is ontworpen voor snelladers die tot 150 kW genereren. De hoogspanningsbatterij kan in 30 minuten worden opgeladen bij zo’n snellaadstation.

De afgelopen vijf jaar heeft BMW heeft dankzij het submerk “i” een schat aan kennis opgedaan over elektrische ‘eDrive’ aandrijflijnen. Een van de innovaties in de BMW iX3 is de vijfde generatie van de BMW eDrive technologie met als groot voordeel de samenvoeging van elektromotor, transmissie en aandrijfelektronica in één elektrische aandrijvingscomponent. Bovendien omvat de vijfde generatie van het elektrische aandrijfsysteem nieuwe, krachtigere batterijen. Dit nieuwe technologiepakket zorgt voor aanzienlijke vooruitgang op het gebied van prestaties, actieradius, gewicht, indeling en flexibiliteit. Het maakt zijn debuut in de volledig elektrisch aangedreven SUV.

De afzonderlijke componenten van BMW eDrive onderscheiden zich door hun relatief lage gewicht, de schaalbaarheid en de compacte constructie. Daarbij komt dat ze in een flexibele, modulaire designstructuur passen en daardoor op diverse manieren kunnen worden toegepast. De manier waarop BMW verregaand geïntegreerde elektrische aandrijfsystemen benadert, kan in de toekomst ook worden toegepast op een groot aantal uiteenlopende modellen. De X3 waarop de conceptauto is gebaseerd, is een van de eerste modellen met de vereiste flexibele architectuur. Bovendien is de Concept iX3 uitgerust met een speciaal ontwikkeld subframe voor de achteras en specifieke integratie van het onderstel. Een ander opvallend aspect is dat voor de elektromotor geen zeldzame aardmetalen benodigd zijn en dat betekent dat BMW Group niet afhankelijk is van de beperkte beschikbaarheid.

De modulaire benadering van de aandrijflijn is geoptimaliseerd met de ontwikkeling van de volgende generatie hoogspanningsbatterij. Door de toepassing van de kennis en ervaring van BMW i en de deskundigheid op het gebied van celtechnologie en -design zijn de prestaties, de energiedichtheid, het laadvermogen en de duurzaamheid van de batterij verbeterd. Bovendien maakt de fabricage van batterijcelprototypen een volledige analyse en begrip mogelijk van het proces van waardecreatie voor de cellen. Ook bereidt het potentiële leveranciers voor op de productie van de cellen volgens specifieke vereisten.

De conceptversie van de iX3 laat dankzij zijn elektrische basis een onderscheidend design zien Het BMW logo en de nierengrille tonen de banden met het merk BMW i. De gesloten grille, dat vermindert de luchtweerstand en biedt dus aerodynamisch voordeel, met de BMW i-Blue contouren zetten het designthema voort dat werd ingezet door de BMW i Vision Dynamics. Andere kenmerken van de Concept iX3 zijn de BMW i Blue accenten rond het merklogo op de grille en langs de dorpels en een diffuser in carrosseriekleur, geïntegreerd in het paneel onder de achterbumper. Deze stijlelementen contrasteren scherp met de matte carrosseriekleur Moonstone Silver. De conceptauto is verder voorzien van lichtmetalen wielen van een aerodynamisch geoptimaliseerd design.


Meer autonieuws op www.autozine.nl

Kijk voor meer autonieuws op de website van Autozine. Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen.