Selecteer een pagina

Er zijn twee trends in de autowereld: SUV’s en elektrische auto’s. Enkele kleinere automerken konden daar snel op inspelen en worden nu beloond met ongekende verkoopcijfers. Grote autofabrikanten hebben altijd iets meer bedenktijd en een iets langer ontwikkeltraject nodig. Maar nu introduceert ook Audi een elektrische SUV: de e-tron. Hoe geeft de eerste grote autofabrikant invulling aan de elektrische SUV?

Audi e-tron

Om maximale winst te kunnen behalen, wordt nieuwe techniek vaak eerst geïntroduceerd in grote en luxe modellen. Op kleinere auto’s zitten lagere marges en dat betekent een langere terugverdientijd. Bovendien: door nieuwe techniek eerst op een topmodel te presenteren wordt het exclusief en dus begeerlijker wanneer het uiteindelijk beschikbaar is voor een grotere doelgroep. Kortom: de eerste elektrische SUV van Audi moest meteen het topmodel zijn. Audi heeft gekozen voor een grote SUV die qua maat ruim boven de Q5 zit, maar omwille van de stroomlijn en de sportiviteit korter en (veel) lager is dan de Q7 en Q8. Bovendien is de e-tron mooi gepositioneerd tussen de belangrijkste concurrenten: hij is kleiner dan de Tesla Model X en groter dan de Jaguar I-PACE.

En als het over de concurrentie gaat: die stralen uit dat ze bijzonder zijn. De Tesla Model X lijkt een voertuig uit de toekomst en de I-PACE is de meest extravagante creatie die het nobele Britse merk in jaren heeft afgeleverd. De e-tron daarentegen oogt net zo strak en zakelijk als iedere andere Audi. En daarmee is de trend gezet: nieuwe modellen van Audi proberen moderne techniek zo gebruikersvriendelijk en elegant mogelijk in te pakken. Daar slaagt de e-tron absoluut in en daarmee onderscheidt de Audi zich duidelijk van de tegenstrevers.

Audi e-tron

Conclusie

Audi introduceert zijn eerste geheel elektrische auto: de e-tron. Bij het merk met het slogan “voorsprong door techniek” wordt juist dan heel veel verwacht. De realiteit kwam tijdens het testrijden niet overeen met de verwachting, maar daarmee is de e-tron niet minder geslaagd. Terwijl de concurrentie kiest voor spektakel in de vorm van uitzinnige prestaties en heel veel nadruk op techniek, is de e-tron juist een heel gewone auto die toevallig elektrisch is aangedreven.

Audi stelt zich tot doel om moderne techniek zo toegankelijk mogelijk te maken en zo elegant mogelijk in te pakken en dat geldt ook voor de e-tron. Op enkele details na zijn de vormgeving van het interieur en het exterieur daarom heel gewoon. Wie dat wil kan inzicht krijgen in de techniek, maar wie daar geen boodschap aan heeft zou bijna vergeten dat dit een bijzondere auto is. Dat is voor liefhebbers van moderne techniek teleurstellend, maar voor praktisch ingestelde automobilisten wel zo prettig.

Net als iedere andere elektrische auto biedt de e-tron meer comfort en souplesse dan een traditionele verbrandingsmotor ooit kan bieden. Daarbij is de uitstoot nul en zijn de kilometerkosten heel veel lager. Audi levert daarbij ook nog eens een uitmuntend onderstel, waardoor het comfort op een nog hoger niveau komt te liggen. Zo gaat Audi met de stroom mee, maar wel in een geheel eigen richting.

Kijk voor meer autonieuws op de website van Autozine. Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen.