Selecteer een pagina

Audi presenteert op de autosalon van Genève 2019 een realistisch voorproefje van een nieuw elektrisch aangedreven model: de Q4 e-tron concept. De Q4 e-tron concept blikt vooruit op het productiemodel dat eind 2020 wordt verwacht. De concept car is een vierdeurs SUV met een lengte van 4,59 m, een breedte van 1,90 m en een hoogte van 1.61 m. Zijn technische basis is het flexibele MEB-platform van de Volkswagen Group. Hij beschikt over twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 225 kW / 306 pk. Mede dankzij Quattro vierwielaandrijving duurt de acceleratie van 0-100 km/u 6,3 seconden. De elektromotoren worden gevoed door een batterij met een capaciteit van 82 kWh. Daarmee is een actieradius van ruim 450 km volgens de WLTP-norm mogelijk.

De Q4 e-tron concept heeft geen traditionele middentunnel, want die neemt relatief veel plaats in. De wielbasis bedraagt 2,77 m. Het ruimtelijke karakter wordt benadrukt door lichte kleuren. De bestuurder heeft de beschikking over een virtual cockpit en een head-up display met een nieuwe augmented reality-functie. In het stuur zijn touch-elementen voor de bediening van veel gebruikte functies geïntegreerd en boven de middenconsole bevindt zich een 12,3-inch touchscreen voor de bediening van infotainment- en voertuigfuncties.

Audi

Doordat hij designelementen met de e-tron deelt, laat de Q4 e-tron concept direct zien een elektrisch aangedreven Audi te zijn. Punten van overeenkomst zijn onder meer de gesloten grille, de uitgesproken Quattro-wielkasten en het duidelijk geaccentueerde plaatwerk rond de dorpels, dat duidt op de aanwezigheid van een batterij. De Audi Q4 e-tron concept heeft dankzij de licht aflopende daklijn een zeer dynamisch silhouet en 22-inch wielen versterken de sportiviteit van het ontwerp. De achterlichten zijn door middel van een lichtband met elkaar verbonden. Nieuw is de Solar Sky-lak van het studiemodel: het reflecteert bepaalde golflengtes van zonlicht op effectieve wijze en draagt zo bij aan het verminderen van de opwarming van het interieur. Dit is comfortabel voor de inzittenden en draagt uiteindelijk bij aan minder energieverbruik van de airconditioning.

Het MEB-platform biedt volop mogelijkheden op het gebied van aandrijfvarianten en vermogens. De Q4 e-tron concept maakt gebruik van de performance-versie, waarbij zowel de voor- als achteras wordt aangedreven door een eigen elektromotor. Het studiemodel is dan ook een echte Quattro. Een aansturingsunit verdeelt de aandrijfkracht optimaal op basis van de (rij)omstandigheden. Voor maximale efficiency gebruikt de Q4 e-tron concept in de meeste gevallen alleen de 150 kW / 204 pk sterke elektromotor achter. Als de bestuurder meer vermogen vraagt of als het gripniveau vermindert kunnen ook de voorwielen bijgeschakeld worden. Andere elementen die bijdragen aan de mate van efficiency zijn de gunstige luchtweerstand (CW: 0,28), het energie-terugwinsysteem en het warmtemanagement met onder meer een CO2-warmtepomp.

De Audi Q4 e-tron concept valt op door zijn sportieve weggedrag. De sleutelfactor daarbij is de lage en centrale plaatsing onder het passagierscompartiment tussen voor- en achteras van het batterijpakket, dat 510 kg weegt. Ook de 50/50-gewichtsverdeling draagt bij aan het rijplezier.

Meer autonieuws op www.autozine.nl

Kijk voor meer autonieuws op de website van Autozine. Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen.