Selecteer een pagina

Nieuw technologisch vlaggenschip van BMW Group voltooit eerste serie gecombineerde tests van aandrijflijn, onderstel en wielophanging onder extreme omstandigheden in het wintertestcentrum in Arjeplog, Zweden. Het wintertestcentrum van de BMW Group in het Zweedse Arjeplog is het toneel van de tests van de complete auto. In Arjeplog test BMW alle componenten van de aandrijflijn, de wielophanging en het onderstel onder extreme omstandigheden om ze te perfectioneren en optimaal op elkaar af te stemmen. De BMW iNEXT heeft een volledig elektrische aandrijflijn en hij combineert bovendien de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden en intelligente connectiviteit. 

De productieversie van de BMW iNEXT gaat in 2021 in productie in de BMW fabriek in het Duitse Dingolfing. Het nieuwe technologische vlaggenschip van BMW Group verenigt de belangrijkste onderwerpen van toekomstige mobiliteit: autonoom rijden, connectiviteit, elektrificatie en services/diensten (ACES), zoals die zijn omschreven in NUMBER ONE > NEXT, het strategische plan van de BMW Group.

BMW

De technologie in de BMW iNEXT is gericht op de behoeften van zijn inzittenden. Het nieuwe model is een moderne SUV en belichaamt een vooruitstrevende interpretatie van het rijplezier dat BMW kenmerkt met puur elektrische aandrijving, vierwielaandrijving en een speciale wielophanging. Deze componenten ondergaan nu voor het eerst gezamenlijk zware wintertests in de praktijk op de poolcirkel. De tests, die overeenkomen met die voor auto’s met een conventionele aandrijflijn, moeten bewijzen dat de puur elektrische aandrijving die BMW heeft ontwikkeld, volwassen is geworden.

De laatste tests met de gecamoufleerde iNEXT vinden nu plaats op de besneeuwde wegen en bevroren meren in de omgeving van Arjeplog. Bij die tests spelen lage temperaturen en minimale grip een belangrijke rol. De kou vormt een uitdaging voor vooral de elektromotor, de hoogspanningsaccu en het koelsysteem van de iNEXT. De testingenieurs hechten ook bijzonder belang aan het eDrive energiemanagement. Ze analyseren welke effecten de extreem lage temperaturen hebben op het opladen van de batterij, hoe de elektriciteit naar de elektromotor komt, hoe het elektrische systeem voorzien wordt van stroom en hoe de verwarming en de airconditioning reageren op de omstandigheden. Ook de systemen die zorgen voor de vermogensoverdracht en regeling van de wielophanging worden veel zwaarder op de proef gesteld dan in het dagelijks verkeer en onder meer gebruikelijke klimatologische omstandigheden.

Op een afgesloten parcours met een ijzig oppervlak komen de elektronische regelsystemen al bij lage snelheden in actie. Dat betekent voor de ingenieurs dat ze bijvoorbeeld de interactie van de vierwielaandrijving, die speciaal voor elektrische aandrijving is ontwikkeld, met het Dynamic Stabilty Control (DSC) kunnen analyseren. Zo kunnen ze voortdurend de processen optimaliseren onder exact reproduceerbare omstandigheden.

De besturing en de remmen worden ook onder deze omstandigheden geoptimaliseerd. Net als het remvermogen moet de terugwinning van energie tijdens coasting exact worden afgestemd op elke rijsituatie. De paden rond Arjeplog vormen de ideale testomstandigheden voor dergelijke tests. De BMW iNEXT komt in de omgeving van Arjeplog voor alle denkbare uitdagingen te staan met wintertests op onverharde paden, droog asfalt en extreem glad ijs.

Meer autonieuws op www.autozine.nl

Kijk voor meer autonieuws op de website van Autozine. Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen.