Selecteer een pagina
Veel Kia liefhebbers hebben inmiddels de Ceed ontdekt. Autozine heeft de auto getest en bijgaand lees je een samenvatting van deze test.
Het uiterlijk van deze Kia zet de toon. De derde generatie van de Kia Ceed Stationwagon (“SW”) ziet er goed uit, maar valt op geen enkele manier op. De SW is niet uitgesproken sportief, elegant of stoer, maar wél modern en gestroomlijnd. De moderne lijnen zorgen voor een tijdloos uiterlijk en daarmee een hoge restwaarde. De stroomlijn zorgt voor comfort en efficiëncy. Kortom: Kia maakt vooral werk van zaken die er echt toe doen.

Ten opzichte van de Ceed hatchback is de stationcar 29 cm langer en 2 cm hoger. De extra lengte wordt niet bereikt door een langere wielbasis, maar puur door een langere overhang achter de achterwielen. Daarmee wordt iets afbreuk gedaan aan de harmonieuze verhoudingen van de vijfdeurs. De verchroomde lijst rondom de zijruiten, de achterspoiler en de haaievin-antenne maken weer het nodige goed. De luchtgeleiding op de hoek van de achterbumper is functioneel én breekt heel slim het grote oppervlak en voorkomt dat de Stationwagon er “lomp” uitziet.

Bij iedere Ceed ligt de nadruk op bruikbaarheid en veiligheid tegen een nette prijs. Kia speelt niet in op de emotie en dat is vooral een heel verstandige keuze. De meeste uitvoeringen zijn niet overdadig en bieden precies dat wat mag worden verwacht van een moderne auto. Alleen de “Executive“-versie gaat een stap verder en concurreert zelfs met auto’s uit een hoger segment.

Ook de rijeigenschappen zijn weinig uitgesproken en spreken steeds de grootst mogelijke doelgroep aan. De motoren zijn modern, maar niet vooruitstrevend. De prestaties zijn daarom goed en het verbruik is gemiddeld voor een auto van deze omvang met deze prestaties. Het weggedrag is veilig en biedt de juiste balans tussen comfort en veiligheid. De Ceed is absoluut geen opmerkelijke auto, maar tijdens de testperiode is nooit verlangd naar meer of anders. Kortom: de Kia Ceed was al een keurige auto en met de Stationwagon is de Ceed ook nog eens heel functioneel.

Lees meer over deze autotest en heel veel interessant autonieuws op de website van AutoZine.

 

Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen. Autozine is een 100% digitaal magazine, beschikbaar via de website, Android app, iPhone app, iPad app en apps voor diverse merken Smart TV. Autozine heeft een bereik van ongeveer 300.000 tot 400.000 lezers per maand.