Ten opzichte van de Ceed hatchback is de stationcar 29 cm langer en 2 cm hoger. De extra lengte wordt niet bereikt door een langere wielbasis, maar puur door een langere overhang achter de achterwielen. Daarmee wordt iets afbreuk gedaan aan de harmonieuze verhoudingen van de vijfdeurs. De verchroomde lijst rondom de zijruiten, de achterspoiler en de haaievin-antenne maken weer het nodige goed. De luchtgeleiding op de hoek van de achterbumper is functioneel én breekt heel slim het grote oppervlak en voorkomt dat de Stationwagon er “lomp” uitziet.
Bij iedere Ceed ligt de nadruk op bruikbaarheid en veiligheid tegen een nette prijs. Kia speelt niet in op de emotie en dat is vooral een heel verstandige keuze. De meeste uitvoeringen zijn niet overdadig en bieden precies dat wat mag worden verwacht van een moderne auto. Alleen de “Executive“-versie gaat een stap verder en concurreert zelfs met auto’s uit een hoger segment.
Ook de rijeigenschappen zijn weinig uitgesproken en spreken steeds de grootst mogelijke doelgroep aan. De motoren zijn modern, maar niet vooruitstrevend. De prestaties zijn daarom goed en het verbruik is gemiddeld voor een auto van deze omvang met deze prestaties. Het weggedrag is veilig en biedt de juiste balans tussen comfort en veiligheid. De Ceed is absoluut geen opmerkelijke auto, maar tijdens de testperiode is nooit verlangd naar meer of anders. Kortom: de Kia Ceed was al een keurige auto en met de Stationwagon is de Ceed ook nog eens heel functioneel.
Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen. Autozine is een 100% digitaal magazine, beschikbaar via de website, Android app, iPhone app, iPad app en apps voor diverse merken Smart TV. Autozine heeft een bereik van ongeveer 300.000 tot 400.000 lezers per maand.
Recente reacties