Selecteer een pagina
Groot nieuws! Of eigenlijk: klein nieuws. Volkswagen introduceert een nieuwe SUV en wel het kleinste model tot nu toe. De “T-Cross” wordt de kleinste en daarmee ook meest betaalbare SUV van Volkswagen. De compacte SUV werd gepresenteerd tijdens een groots evenement in Amsterdam.

Auto’s worden in de regel in twee stappen aan de wereld gepresenteerd. Het begint met alleen een onthulling. Enkele weken of maanden later volgen de daadwerkelijke proefritten. Voor de onthulling kwam de wereldpers naar Amsterdam, alwaar de T-Cross tijdens een spectaculaire show werd onthuld.

Uiterlijk

De show is deels om indruk te maken, maar maakt ook duidelijk waar het bij de T-Cross allemaal om gaat: pret maken. Daarom wordt de auto getoond in frisse kleuren. De basisvorm is gelijk aan die van de grotere Tiguan, maar behalve dat de T-Cross kleiner is, zorgt het lijnenspel voor een ander karakter. De grote SUV’s van Volkswagen hebben een stoere en onverzettelijke uitstraling, terwijl de T-Cross vrolijk en uitnodigend is. Bovendien: zoals de naam al aangeeft is de “T-Cross” strik genomen geen SUV, maar een crossover. De T-Cross is daarom meer personenauto en minder terreinwagen.

Het verschil met de andere kleine Volkswagen, de Polo, is ook overduidelijk. De T-Cross is 10 cm hoger dan de Polo en biedt bovendien een eenvoudigere instap en een hogere zit (597 mm boven de weg). De bestuurder kijkt uit over de motorkap en dat geeft een machtig gevoel (binnen de grenzen van een compacte auto) én een handig oriëntatiepunt.

Het dashboard is in de basis strak en sober, maar originele accenten (kleuren, patronen) geven ook het interieur iets vrolijks. De ruimte voorin is prima. De achterbank staat iets hoger dan de voorstoelen (652 mm boven de weg) om ook kinderen goed zicht te geven. Omdat de achterbank op rails staat, kan deze 14 cm worden verschoven en varieert de beenruimte achterin van voldoende tot minimaal (maar dan is de bagageruimte juist maximaal). Ook handig: voor het vervoer van zeer lange spullen kan de rechter voorstoel worden opgeklapt.

Uitrusting

Bij de T-Cross draait het vooral om uiterlijk en uitstraling, de techniek is behoudend. Zowel de motoren als de uitrusting zijn rechtstreeks overgenomen uit de andere compacte Volkswagens. Verwacht daarom geen vernieuwende aandrijving (geen elektrische versie, geen hybride) of andere innovaties.

Wel is de T-Cross de eerste Volkswagen met een nieuwe generatie van het digitale dashboard. Achter het stuurwiel is een groot beeldscherm te vinden, waarop de informatie voor de bestuurder wordt getoond zoals hij/zij het wil hebben. Een Beat-audiosysteemi (300 Watt, 8 kanaals) zorgt voor de nodige pret. Voor het aansluiten en opladen van de mobiele telefoon zijn tot vier USB-poorten beschikbaar en telefoons die de Qi standaard ondersteunen kunnen draadloos worden opgeladen. Daarbij is de T-Cross voorzien van alle gangbare semi-zelfrijdende functies en kan de auto automatisch remmen voor gevaar. Ook Lane Assist (waarschuwing bij onbedoeld verlaten van rijstrook), Hill Start Assist (voorkomt achteruit rollen bij wegrijden op een helling), Blind Spot Detection (waarschuwing voor objecten in de dodehoek) en een parkeerhulp zijn standaard. Voor adaptieve cruise-control (automatisch afstand houden) en een volautomatische parkeerfunctie moet worden bijbetaald.

Rijden

Volkswagen werkt al jaren met standaard componenten waaruit relatief eenvoudig verschillende auto’s kunnen worden opgebouwd. Op die manier vragen nieuwe modellen minder grote investeringen en kan snel op de vraag uit de markt worden ingespeeld; de T-Cross is daarvan een perfect voorbeeld.

De T-Cross wordt gebouwd in dezelfde fabriek als de Polo en maakt grotendeels gebruik van dezelfde bouwblokken als de Polo. Het onderstel heeft dezelfde opzet en de motoren worden gedeeld. Wanneer de T-Cross in 2019 op de markt verschijnt, zijn een 1.0 liter en een 1.5 liter benzinemotor beschikbaar. De 1.0 TSI levert afhankelijk van de uitvoering 95 of 115 pk, de 1.5 TSI is goed voor 150 pk. Als alternatief is een 1.6 liter dieselmotor beschikbaar met 95 pk. Vierwielaandrijving behoort niet tot de mogelijkheden, de T-Cross is geen immers geen werkauto maar een echte pretauto.

Conclusie

Volkswagen organiseerde een feestje voor de nieuwe T-Cross. Een eerste kennismaking met deze kleine SUV (of eigenlijk: crossover) van Volkswagen leert dat zo’n uitbundige presentatie niet onterecht is. Terwijl de grote SUV’s stoer en gespierd zijn, is de T-Cross juist speels en uitnodigend. Dat zit niet zozeer in de techniek, maar vooral in het uiterlijk en de aankleding.

Tegelijkertijd is de T-Cross functioneel met heel veel ruimte en doordachte ergonomie. De uitrusting is modern, met veel aandacht voor infotainment en veiligheid. Mechanisch is de T-Cross grotendeels gelijk aan de Volkswagen Polo. Maar, om echt te weten hoe de T-Cross rijdt meldt Autozine zich hierbij voor de eerst mogelijke proefrit, want dit feestje smaakte naar meer!

Lees verder heel veel interessant autonieuws op de website van AutoZine.

 

Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen. Autozine is een 100% digitaal magazine, beschikbaar via de website, Android app, iPhone app, iPad app en apps voor diverse merken Smart TV. Autozine heeft een bereik van ongeveer 300.000 tot 400.000 lezers per maand.