Selecteer een pagina
Nissans nieuwe 1,3-liter benzinemotor maakt zijn debuut in de Qashqai. De nieuwe motor is het nieuwste hoofdstuk in het succesverhaal van de Nissan Qashqai.De bestverkochte Crossover van Europa spreekt met de nieuwe benzinemotor een nog groter publiek aan. Bovendien voldoet de Qashqai hiermee aan de nieuwe uitstootnormen.

De nieuwe benzinemotor, met een vermogen van 103 of 117 kW, verbruikt minder brandstof en stoot minder CO2 uit. De motor is het resultaat van de vruchtbare alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi en is in samenwerking met Daimler ontwikkeld. De nieuwe 1,3-litermotor debuteert in de Nissan Qashqai in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak of de nieuwe zeventraps Dual Clutch Transmission (DCT) en voorwielaandrijving. Het is de eerste keer dat een DCT leverbaar is in een volumemodel van Nissan.

In de Qashqai vervangt de nieuwe 1,3-litermotor de oudere 1,2-liter benzinemotor met 85 kW (met handgeschakelde transmissie en CVT) en de 1,6-liter benzinemotor met 120 kW en handgeschakelde transmissie. De nieuwe aandrijflijnen voldoen aan de laatste Euro6-emissienormen.Er zijn drie aandrijflijnen met de nieuwe 1,3-liter benzinemotor: zowel de versie met 103 kW vermogen en 240 Nm koppel als die met 117 kW (260 Nm) is er in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak; de versie met 117 kW (270 Nm) is gekoppeld aan de zeventraps DCT.

De CO2-emissie van de nieuwe motoren is in veel gevallen lager dan die van de concurrentie. De verbeterde efficiëntie is het resultaat van een ingrijpend vernieuwd motor-ontwerp. Nissan past een benzinepartikelfilter toe en heeft ook het injectiesysteem, de vorm van de verbrandingskamers en de turbo geoptimaliseerd en de inwendige wrijving verlaagd. Dat zorgt voor meer koppel bij lage toerentallen.

In vergelijking met de oude 1,2-litermotoren levert de nieuwe 1,3-litermotor met 103 kW vermogen 18 kW en 50 Nm koppel extra. De QASHQAI met 16- en 17-inchwielen stoot gemiddeld 121 gram CO2 per kilometer uit (NEDC-BT), 8 gram minder dan de 1.2-motor. Ook de acceleratie is verbeterd: vanuit stilstand naar 100 km/uur kost 10,5 seconden (-0,1 s) en de acceleratie van 80 naar 100 km/uur in de vierde versnelling kost 4,5 seconden (was 5,7 s); een verbetering van 21 procent. In de zesde versnelling is de verbetering 35 procent, waarmee de bestuurder kan profiteren van veel meer flexibiliteit van de nieuwe motor.

Vergeleken met de 1.6 benzinemotor met 120 kW en een zesversnellingsbak heeft de nieuwe 1.3-motor van 117 kW bijna 3 kW minder vermogen, maar 20 Nm meer trekkracht. Op 17-inchwielen stoot de QASHQAI 121 gram CO2 per kilometer (NEDC-BT) uit, 13 gram minder (NEDC) dan de 1.6.

De gebruikskosten zijn verlaagd dankzij de lagere onderhoudskosten gedurende de gehele levensduur van de auto. De onderhoudsintervallen zijn bijvoorbeeld verlengd van 20.000 naar 30.000 kilometer. Bovendien zorgt de met 8 g/km verlaagde CO2-emissie van de versies met handmatig bediende transmissie voor een lagere BPM-heffing.