Selecteer een pagina
In ons bericht van 20 september jl. maakten we al melding over de Kia e-Niro. In dit bericht gaan we wat meer dieper op de e-Niro in. De gloednieuwe Kia e-Niro is de eerste volledig elektrisch aangedreven crossover van Kia. Met een actieradius van 485 kilometer volgens de WLTP-testcyclus combineert de e-Niro bruikbaarheid en het gebruiksgemak van een compacte crossover met emissievrij rijden. De verkoop van de Kia e-Niro start eind 2018. De vanafprijs maakt Kia binnenkort bekend.

De Kia e-Niro is ontworpen in de designcentra van Kia in Californië (Verenigde Staten) en in Namyang (Zuid-Korea). Het design is geïnspireerd op dat van de Niro EV Concept, die begin 2018 werd onthuld op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Het exterieurdesign is gebaseerd op een ‘Clean and High-tech’ designconcept. De aerodynamica van de slanke crossover-carrosserie van de Kia e-Niro is geoptimaliseerd, zonder in te leveren op de herkenbaarheid van het familiegezicht van Kia. Een nieuw ontworpen voorbumper en de gesloten ’tiger-nose’ grille met geïntegreerd oplaadpunt en subtiel Niro-logo geven de Kia e-Niro een geheel eigen gezicht. Niet alleen in het gamma van Kia maar ook in de line-up van de Niro, met de bestaande versies Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid. Nieuw ontworpen luchtinlaten, de nieuwe pijlvormige LED-dagrijverlichting en blauwe sierstrips rond het onderste luchtrooster laten de e-Niro verder opvallen. De blauwe details keren ook terug aan de achterzijde. Opvallende LED-achterlichten geven de e-Niro dezelfde herkenbaarheid als de Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid.De slanke taillelijn, de taps toelopende achterste zijruiten en de stevig aangezette dorpels benadrukken het slanke profiel van de auto en accentueren zijn lengte. Ook laat dit ontwerp meer ruimte voor de aangezette wielkasten toe. De Kia e-Niro is uitgerust met een nieuw design 17-inch lichtmetalen wielen in tweekleurige afwerking. De Kia e-Niro is leverbaar in tien carrosseriekleuren: van gewaagd tot wat meer neutraal. Alle kleuren sluiten mooi aan op de blauwe exterieurdetails.

Het interieur verschilt op een aantal punten van de andere Niro-versies. De grootste wijziging is het design van de middenconsole. Vanwege de volledig elektrische aandrijflijn is de traditionele transmissie met versnellingspook overbodig. Die zijn vervangen door een nieuwe ‘shift-by-wire’-draaiknop, die ergonomisch geplaatst is op de middentunnel, zodat de hand van de bestuurder er direct op valt. De middenconsole is behalve voor de draaiknop ook de plaats van de knoppen voor de elektronische handrem, de stoelverwarming en -ventilatie, de stuurwielverwarming, de drive mode selector, parkeersensoren en de ‘Auto Hold’-functie. Het nieuwe paneel vereist weinig ruimte, zodat de ontwerpers van Kia een groter opbergvak hebben gecreëerd in de middenconsole.

Voor de interieurbekleding is er keuze uit een combinatie van stof/synthetisch leder en lederen bekleding: allemaal in de kleur zwart. De middenconsole en draaiknop van de transmissie worden met nieuwe sfeerverlichting geaccentueerd in een van de zes kleuren wit, grijs, brons, rood, groen en blauw. Nieuwe hoogglans zwarte afwerking siert de portierbekleding van de e-Niro. Het afleggedeelte aan de onderkant van het dashboard heeft een rubberen oppervlak met verhoogde grip, zodat de smartphone van de bestuurder op zijn plaats blijft liggen. Dit gedeelte is optioneel te voorzien van een draadloze smartphone-oplader (inductie).

De 7,0-inch touchscreen HMI (human-machine interface) centraal op het dashboard biedt een aantal EV-specifieke functies. Zo zoekt het systeem naar dichtbijgelegen oplaadpunten en houdt een oogje op de resterende lading en actieradius. Ook laat het systeem de CO2-besparing zien ten opzichte van een gelijkwaardige auto met verbrandingsmotor. De HMI laat eigenaren een geschatte vertrektijd instellen voor hun volgende reis, waardoor de auto het interieur kort voor vertrek al kan opwarmen of koelen. De charge managementfunctie beheert ook intelligent de toevoer van elektriciteit naar de batterij tijdens het opladen, om de levensduur van de batterij te verlengen.

De Kia e-Niro heeft met de 64 kWh lithium-ion-polymeerbatterij een range van 485 kilometer (WLTP) op één batterijlading. In de ‘urban’ WLTP-testcylus (gericht op rijden in de stad) komt de e-Niro tot 615 kilometer ver. In een later stadium kunnen kopers ook kiezen voor een e-Niro met een 39,2 kWh lithium-ion-polymeerbatterij. Die komt volgens de gecombineerde WLTP-testcyclus op een volle acculading tot wel 312 kilometer ver; volledig emissievrij. Via een snellader met een vermogen van 100 kW duurt het 31 minuten om de batterij van 10 tot 60% op te laden.Het kleuren-LCD-instrumentencluster (7 inch) toont relevante auto-, reis- en batterijinformatie. Het systeem controleert ook de rijstijl van de bestuurder en geeft per rit het bereikte percentage ‘zuinig’ rijden weer. Voor bestuurders die liever profiteren van het lage zwaartepunt van de auto en genieten van de felle acceleratie toont de display ook welk percentage van een rit is afgelegd met een ‘dynamische’ rijstijl. Boven op het dashboard is een lampje geïntegreerd met een lichtelement dat aangeeft of de accu wordt opgeladen of volledig is opgeladen als de auto is aangesloten op een oplaadpunt.

De Kia e-Niro 64 kWh is voorzien van een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor met een koppel van 395 Nm. Dat is genoeg power voor een 0-100-sprint in slechts 7,8 seconden. De versie met 39,2 kWh-accupakket is uitgerust met een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor die eveneens 395 Nm koppel levert. Daarmee accelereert de e-Niro in 9,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De Kia e-Niro heeft net als de Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid voorwielaandrijving.

De Kia e-Niro is voorzien van slimme technologie die de energie van het accupakket optimaal benut voor een maximaal bereik. De e-Niro is bijvoorbeeld uitgerust met regeneratieve remmen, die kinetische energie tijdens afremmen of bij ‘gas’ liften omzet in bruikbare elektrische energie voor het accupakket. Het Eco Driving Assistant System (Eco DAS) helpt bestuurders efficiënter te laten rijden. Eco DAS bestaat uit Coasting Guide Control (CGC) en Predictive Energy Control (PEC). Deze technologieën maken het mogelijk om energie terug te winnen en de actieradius van de elektrische crossover te vergroten.

CGC geeft de bestuurder een optisch en een geluidssignaal wanneer het beste moment is om het stroompedaal los te laten, bijvoorbeeld kort voor een kruispunt. Het systeem wint zo energie terug voor het accupakket. Het systeem is bij bepaalde snelheden actief als een adres is ingevoerd in het navigatiesysteem.

Hoewel voor de elektromotor geen transmissie nodig is, is de e-Niro voorzien van metaalkleurige flippers achter het stuur. Deze flippers laten de bestuurder kiezen uit drie programma’s om energie terug te winnen. Hoe hoger het niveau, hoe meer energie wordt teruggewonnen bij afremmen. De Electric Parking Brake (EPB) van de e-Niro is met een druk op de knop op de middenconsole te activeren. De bestuurder kan de handrem zelf activeren. EPB schakelt zich bij wegrijden automatisch uit.

Het verwarmingssysteem voor de batterij is ontworpen om de batterij te isoleren en op te warmen terwijl het voertuig aan de lader hangt. Zodoende worden de nadelige gevolgen van lage temperaturen geminimaliseerd.

De e-Niro is tevens uitgerust met een warmtepomp, die zijn warmte-energie haalt uit de airconditioning en de elektrische systemen. In plaats van volledig afhankelijk te zijn van batterijvermogen om de cabine te verwarmen, hergebruikt de warmtepomp deze warmte-energie om de efficiëntie van het verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsysteem (HVAC) van de auto te verhogen. Het systeem bestaat uit een compressor, een verdamper en een condensor, die samen zorgen voor nog efficiëntere opwarming van het interieur, wat het energieverbruik uit de accu’s beperkt.

De e-Niro is verder uitgerust met een Drive Mode Select-systeem. Bestuurders kunnen kiezen uit de modi Normal, Eco en Sport. Elke modus heeft invloed op het stuurgedrag van de e-Niro en verandert subtiel de karakteristiek van de aandrijflijn. In de Eco-modus staat efficiency voorop en beperkt het systeem het koppel en het vermogen van de elektromotor. De gas- en stuurrespons wordt wat gedempt. De Normal-modus is het meest geschikt voor alledaags gebruik, waarbij de efficiency en performance van de aandrijflijn hand in hand gaan met een direct stuurgedrag en directe acceleratie. In de Sport-modus staan alle systemen op scherp en reageert de e-Niro zeer alert op het stroompedaal. De besturing wordt zwaarder voor meer stuurgevoel.

De e-Niro heeft een nog lagere luchtweerstandscoëfficiënt (Cw-waarde) dan de Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid: 0,29 versus 0,30. Dankzij de aerodynamische vorm wordt windgeruis zo veel mogelijk onderdrukt. Dit effect wordt versterk door de gelamineerde voorruit, de kap over de wissers van de voorruit, de speciaal geprofileerde spiegelkappen en de afgedekte gaten in de dakrails; die direct op de carrosserie liggen. Weggeluid wordt verder geminimaliseerd door toepassing van sterk isolerende stijve bussen in het voorste subframe, hoogwaardig staal in de achterste wielkasten om hoogfrequente trillingen in de achterkant van de auto te beperken, en extra geluidsisolatiemateriaal in de A- en B-stijlen.

Andere actieve veiligheidssystemen in de e-Niro zijn Forward Collision Warning met Forward Collision-Avoidance Assist, Smart Cruise Control met Stop & Go, High Beam Assist, Driver Attention Warning en Lane Following Assist. Laatstgenoemde is een ‘Level 2’ autonoom rijhulpsysteem dat voertuigen vóór de auto volgt en markeringen op de snelweg detecteert om de e-Niro in zijn rijstrook te houden. Het systeem regelt, afhankelijk van de voorliggers, de acceleratie, het remmen en sturen met behulp van externe sensoren om een veilige afstand te bewaren. Lane Following Assist is actief bij snelheden van 0 tot 130 km/u.In lijn met het vooruitstrevende karakter van zijn aandrijflijn is de e-Niro ook voorzien van de nieuwste veiligheidssystemen, kortweg ADAS ofwel Advanced Driver Assistance Systems. De systemen ondersteunen de bestuurder tijdens het rijden en beperken de kans op botsingen. De e-Niro is standaard uitgerust met Vehicle Stability Management (VSM) voor maximale stabiliteit tijdens remmen en in bochten. Als VSM tractieverlies detecteert, stuurt het systeem het Electronic Stability Control (ESC) en de elektrisch bekrachtigde stuurkolom aan, zodat de bestuurder controle houdt over het voertuig.

De nieuwe Kia e-Niro is sinds het tweede kwartaal van 2018 in productie in de Hwasung-productiefaciliteit in Zuid-Korea. De verkoop voor de Europese markt start eind 2018. Zoals elke andere Kia wordt ook de Kia e-Niro geleverd met 7 jaar of 150.000 kilometer garantie. De garantie geldt ook voor het accupakket en de elektromotor.