Selecteer een pagina
 Beste BMW liefhebbers, BMW kondigt de zevende generatie van de 3-Serie aan. De nieuwe generatie van de BMW 3 Serie Sedan doorloopt de laatste, essentiële ontwikkelingsfasen in de opmaat naar serieproductie. Er was maar één locatie denkbaar om de afstemming van het onderstel en de rijdynamiek te optimaliseren: de legendarische Nordschleife van de Nürburgring.

De testen in de ‘Groene Hel’ zijn traditioneel een vuurdoop voor de aandrijflijn en de wielophanging van nieuw ontwikkelde modellen van BMW. BMW heeft een bijzonder uitgebreid testprogramma ontwikkeld voor de (gecamoufleerde) prototypes van de nieuwe 3-Serie sedan. De ingrijpende vernieuwing van de wielophanging, de schokdempers, de stuurinrichting en de remmen bood de ingenieurs van BMW talrijke kansen om het rijcomfort en de dynamiek van de auto te optimaliseren.

Het zwaartepunt van het nieuwe model ligt nu ongeveer 10 mm lager dan dat van zijn voorganger en het gewicht is gelijk verdeeld over beide assen. Daarbij is het totale gewicht, afhankelijk van de uitrusting, tot wel 55 kg lager. Ondertussen is de stijfheid van de carrosseriestructuur en de bevestiging van de wielophanging, essentieel voor de besturing en de rijgeluiden, beduidend verbeterd. De wendbaarheid en de precisie van de besturing profiteren van de veel grotere spoorbreedte, terwijl de grotere wielvlucht (van voren gezien staat de bovenzijde van het wiel hierbij verder naar binnen) grip in bochten biedt.

Een opvallende nieuwkomer in het motorengamma is een grondig herziene viercilinder-in-lijn benzinemotor. Dit is de krachtigste viercilindermotor die BMW tot nu toe in een seriemodel heeft gemonteerd. Toch is het brandstofverbruik ongeveer 5% lager dan dat van zijn voorganger. Een belangrijke bijdrage daaraan levert de verder ontwikkelde 8-traps Steptronic automaat. Verder zorgt een partikelfilter voor een verlaging van de emissies van de motor, zodat die voldoet aan de Euro 6d-TEMP-emissiestandaard.

Niet alleen de carrosserie is lichter en sterker dan die van zijn voorganger, dat geldt ook de voor- en achteras van de nieuwe 3-Serie Sedan. De essentiële factor bij de ontwikkeling van de wielophanging van nieuwe BMW 3 Serie Sedan is het schokdemper-systeem. Voor het eerst voorziet BMW een model van zogenoemde ‘lift-related’ dempers, die continu en progressief functioneren in samenhang met de mate van compressie van de vering. Daardoor zouden vibraties die optreden als de dempers oneffenheden in de weg opvangen en in dynamisch genomen bochten soepel en precies worden geneutraliseerd.

De Nordschleife van de Nürburgring staat van oudsher bekend om zijn zeer gevarieerde wegdek en bochten en was dus de logische locatie om de samenwerking van het nieuwe dempersysteem met de andere componenten van de wielophanging te verfijnen. “We gebruiken het nieuwe dempersysteem als actieve instellingsmogelijkheid, zodat we onder alle omstandigheden verzekerd zijn van een optimaal weggedrag”, verklaart Peter Langen, Head of Driving Dynamics. “In combinatie met korte veerwegen zorgt een gevoelige demperreactie voor een comfortabel rijgedrag. Als een auto over grotere oneffenheden rijdt, worden de bewegingen van de carrosserie beheerst door een krachtigere demping.”

De ‘lift-related’ dempers behoren standaard tot de wielophanging van de nieuwe BMW 3-Serie Sedan. Met een specifieke instelling zijn ze onderdeel van het M-sportonderstel, dat bovendien 10 mm lager is en tevens komt met 18-inch wielen met voor en achter verschillende bandenmaten. De stuggere demping is vooral op de Nordschleife van de Nürburgring goed te voelen: de demping van het M-sportonderstel is zo’n 20% stugger dan die van de standaard wielophanging. “Dat betekent dat het verschil met de standaard wielophanging veel sterker voelbaar is dan voorheen”, zegt Peter Langen. “We hebben ook het M-sportonderstel veel sportiever gemaakt, met stijvere lagers en stabilisatoren, stuggere vering en extra verstevigingen in de carrosserie.”

Om het dynamische karakter van de auto verder aan te scherpen, is het nieuwe M-sportonderstel alleen in combinatie met de Variable Sport Steering leverbaar. Die biedt aanvullend op de snelheidsafhankelijke Servotronic stuurbekrachtiging ook een variabele overbrenging. Ook de Variable Sport Steering is speciaal voor de nieuwe 3-Serie opnieuw gekalibreerd. Het systeem zou met veel grotere precisie op kleine stuurbewegingen reageren zonder dat de besturing nerveus zou worden in de rechtuitpositie. De afstelling van de besturing is niet alleen in lange bochten voelbaar, maar ook bij snel opeenvolgende stuurbewegingen. De lineaire opbouw van stuurkrachten en geoptimaliseerde feedback van de besturing verhogen de precisie van de besturing in dynamisch genomen bochten.

De elektronisch aangestuurde blokkeerfunctie in het achterdifferentieel van de nieuwe 3-Serie is verbonden met de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC), wat de toerentalverschillen tussen de achterwielen minimaliseert en de stabiliteit verder verbetert. Afhankelijk van de situatie op de weg is het daarmee mogelijk om preventief zowel onder- als overstuur te beïnvloeden zonder te remmen. Het sperdifferentieel verdeelt het aandrijfkoppel selectief over de achterwielen. Op die manier voorkomt het eventueel doorslaan van een wiel op een glad oppervlak en zorgt het systeem er tegelijkertijd voor dat het motorvermogen onbeperkt kan worden benut voor sportief rijplezier. “Anders dan conventionele sperdifferentiëlen kan het gereguleerde M-sportdifferentieel veel meer dan alleen de tractie optimaliseren”, zegt Peter Langen. “Behalve de grotere dynamiek in bochten is bijvoorbeeld ook een toegenomen stabiliteit bij lastwisselingen voelbaar. Daardoor laat de nieuwe BMW 3 Serie Sedan zich verrassend zelfverzekerd en gemakkelijk berijden, zelfs wanneer de bestuurder een dynamische rijstijl heeft.” Voor een sportieve rijstijl maakt het actieve sperdifferentieel niet alleen veel grotere dwarsversnellingen mogelijk, maar ook een merkbaar snellere acceleratie uit bochten.