Ooit waren terreinwagens doelgerichte en onoverwinnelijke machines. Het draaide niet om luxe of ruimte, maar puur om functionaliteit. Met de komst van de SUV, de Sports Utility Vehicle, werd die functionaliteit gecombineerd met de luxe van een personenauto. Op die manier kon iedereen op avontuur, maar dan in alle luxe en comfort.

Al snel bleek dat de luxe en het comfort op prijs werden gesteld, maar de auto’s werden nauwelijks gebruikt om terrein te rijden. Het avontuur werd beperkt tot een avontuurlijke uitstraling; om indruk te maken op de buren. Autofabrikanten leggen daarom steeds meer de nadruk op het comfort, ten koste van de mogelijkheden in het terrein.

En dat geldt ook voor de derde generatie van de Touareg! De Touareg 2018 oogt meer als een uit zijn krachten gegroeide stationcar dan als een terreinauto. In- en uitloophoeken of bodemvrijheid stonden niet langer centraal bij het ontwerp van de Touareg. En in plaats van een stoere aanblik heeft de Touareg nu de strakke, tijdloze uitstraling die kenmerkend is voor de huidige generatie Volkswagens. Het is de enorme omvang die de Touareg een onverzettelijke en zelfverzekerde uitstraling geeft.

De derde generatie van de Volkswagen Touareg legt nog meer dan voorheen de nadruk op luxe en comfort. De mogelijkheden in het terrein zijn niet vergeten, maar omdat het accent ligt op het gebruik op de openbare weg, leent de auto zich (nog) beter dan voorheen voor het afleggen van lange afstanden. Dat is ook waarom Volkswagen juist de Touareg kiest om nieuwe technieken te introduceren. De “Innovision Cockpit” is de volgende stap van Volkswagen om de auto te digitaliseren. Vrijwel alle functies worden via twee grote beeldschermen bediend en dat werkt in de praktijk heel prettig.

Lees verder alle ins & outs van de autotest op de website van AutoZine.
U krijgt dan ook alle informatie over uiterlijk, prestaties en het rijgedrag van de Touareg.

 

Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen. Autozine is een 100% digitaal magazine, beschikbaar via de website, Android app, iPhone app, iPad app en apps voor diverse merken Smart TV. Autozine heeft een bereik van ongeveer 300.000 tot 400.000 lezers per maand.