Met zijn grote aantal versnellingen biedt de negenversnellingsbak een extra efficiëntie: de zeer lage eerste versnellingsverhouding zorgt voor een krachtige lancering, terwijl een hoge topversnelling zorgt voor een laag motortoerental op de snelweg, waardoor het brandstofverbruik en het geluidsniveau afnemen.
De motor levert 120 pk (88 kW) bij 4.000 rpm en een maximumkoppel van 300 Nm bij 2.000 rpm. In combinatie met de automatische versnellingsbak met negen versnellingen brengt hij de Civic in 11 seconden van 0 tot 100 km/u en naar een topsnelheid van 200 km/u. De nieuwe i-DTEC Automatic van Civic met een capaciteit van 1,6 liter heeft in de gecombineerde cyclus van de herziene NEDC-test een CO2-emissie van 108 g/km (vierdeurs) en 109 g/km (vijfdeurs) geregistreerd.
Afhankelijk van het motortoerental en de gasklepapplicatie, kan de transmissie ook versnellingen ‘overslaan’ voor een snelle reactie, bijvoorbeeld door rechtstreeks van de 9e naar de 5e versnelling of van de 7e naar de 4e versnelling te schakelen, naast een terugschakeling van één en twee versnellingen.
Honda’s nieuwste 1,6-liter i-DTEC-motor is voorzien van gesmede stalen zuigers voor het verminderen van koelverlies en ‘super plateau-honen’, waardoor het wrijvingsniveau tussen de zuigers en de cilinderboringen wordt verlaagd om soepele zuigerbeweging mogelijk te maken en de langetermijnslijtage-eigenschappen van de motor te verbeteren.
De winst is is ook behaald met een zeer efficiënt ontworpen variabele spuitmond en de rotatiesnelheid daarvan wordt nauwkeurig gecontroleerd door de elektronica van de auto, waarmee turbo lag wordt geminimaliseerd en een optimale combinatie van lage- tot gemiddelde trekkracht en hoge-snelheidsprestatie wordt gerealiseerd. Energieverlies van het systeem is lager dan bij de voorgaande i-DTEC, dankzij een nieuw ontwerp van de compressor in de turbocompressor. Al deze aanpassingen dragen bij aan een verbetering van het brandstofverbruik in vergelijking met de vorige generatie i-DTEC-unit.
Honda’s nieuwe 1,6 i-DTEC is een van de eerste motoren die officieel getest worden volgens de Real Driving Emission (RDE) procedure om de waarden van NOx en deeltjesuitstoot te valideren. De diesel aandrijflijn heeft een nieuw NOx opslagomvormer-systeem (NSC) met een hogere verwerkingsceldichtheid, die een snellere conversie en een verlaging van uitstoot mogelijk maakt. Een zilveren, dun gecoat deeltjesfilter verbetert verder de verbrandingsefficiëntie van fijnstof, waardoor de duurzaamheid van de uitlaatcomponent wordt verlengd, als gevolg van de kortere warmteproductie in het specifieke filter.