Selecteer een pagina
Het is al vaker gezegd: Hyundai dankt zijn succes aan het feit dat het als geen ander luistert naar de wensen van de klant. En op dit moment willen automobilisten twee dingen: ze willen een SUV (Sports Utility Vehicle) en ze willen zo voordelig mogelijk rijden. Daarom komt Hyundai nu met de Kona Electric, een elektrisch aangedreven SUV. Is dit de ideale auto?

Veranderen is prima, zolang we er maar beter van worden. Aanvankelijk wordt de elektrische auto daarom met open armen ontvangen. In de regel zijn elektrische auto’s sneller, stiller en comfortabeler dan auto’s met een verbrandingsmotor en dat wordt als vooruitgang ervaren. Maar elektrische auto’s hebben een groot nadeel: het bereik is beperkt.

Dat komt doordat de accu’s waarin elektriciteit wordt opgeslagen om de elektromotor aan te drijven zwaar en kostbaar zijn. Simpelweg meer batterijen toevoegen maakt de actieradius weliswaar groter, maar maakt een auto ook duur en zwaar. Het is daarom aan de autofabrikant om de balans te vinden tussen prijs, gewicht en bereik. Hyundai lost dit op door de Kona Electric aan te bieden in twee varianten: met een kleine batterij (39 kW) en een grote batterij (64 kW). Met de kleine batterij bedraagt de actieradius 300 km, op de grote accu kan 470 km worden afgelegd (WLTP-norm).

Lees alle ins & outs van de autotest op de website van AutoZine.
U krijgt dan ook alle informatie over uiterlijk, prestaties en het weggedrag van de Kona Electric.

 

Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen. Autozine is een 100% digitaal magazine, beschikbaar via de website, Android app, iPhone app, iPad app en apps voor diverse merken Smart TV. Autozine heeft een bereik van ongeveer 300.000 tot 400.000 lezers per maand.