Site pictogram Wensauto.nl

BMW introduceert nieuwe 2-Serie Coupe

BMW introduceert de tweede generatie van de 2-Serie Coupe. De unieke uitstraling, zescilinder-in-lijn benzinemotor in het topmodel, achterwielaandrijving en van de 4-Serie overgenomen onderstelcomponenten onderscheiden de nieuwe 2-Serie Coupé van de 1-Serie. Ten opzichte van de voorganger is het aanbod van bestuurdersassistentiesystemen uitgebreid. De nieuwe 2-Serie Coupé zal op 8 juli 2021 zijn debuut maken op het Goodwood Festival of Speed in Engeland.

Met een lengte van 4.537 mm en een breedte van 1.838 mm groeide de nieuwe BMW 2-Serie Coupé respectievelijk met 105 en 64 mm. Met 1.390 mm is hij echter 28 mm lager. Andere factoren in het verschijningsbeeld zijn de 51 mm langere wielbasis (2.741 mm) en de grote spoorbreedtes: 1.575 mm (+ 54 mm) voor en 1.587 mm (+ 31 mm) achter (M240i xDrive Coupé: + 63 mm voor en + 35 mm achter) zijn bedoeld voor de stabiliteit in bochten.

Driedimensionale vlakken, driehoekige vormen en diagonale lijnen bepalen het markante vooraanzicht van de nieuwe 2-Serie Coupé. Geaccentueerde wielkuipen en een powerdome in de motorkap laten geen misverstand bestaan over zijn dynamische rijkarakter. De BMW nierengrille is horizontaal en beschikt over verticaal geplaatste luchtkleppen in plaats van traditionele spijlen. Deze openen elektrisch wanneer de motor extra behoefte heeft aan koeling. De standaard full-LED koplampen bevinden zich op de uiterste hoeken van de voorzijde en hebben net als de legendarische BMW 02 modellen een enkele ronde unit. Als optie kunnen adaptieve LED koplampen met BMW Selective Beam (antiverblindings-grootlichtassistent) worden besteld. Deze zijn ook leverbaar in optionele M Shadow Line specificatie, met donker uitgevoerde koplampdetails.

Een lange motorkap, korte overhangen en een ver naar achter geplaatst passagierscompartiment domineren het zijaanzicht. Royale vlakken, een dynamisch aflopende daklijn en een korte bagageklep met geprononceerde spoilerlip zijn andere beeldbepalende details van dit model. Aan de achterzijde valt de horizontale lijnvoering op. De achterlichtunits zijn compact en donker uitgevoerd. Driedimensionale lichtarmaturen geven hun oppervlak een onderscheidende vorm. De M240i xDrive Coupé en uitvoeringen in Model M Sport beschikken over specifieke designdetails. Daarnaast is te kiezen uit diverse M Performance Parts uit het portfolio van Originele BMW Accessoires.

Het cockpitdesign met duidelijke centraalstelling van de bestuurder en een overzichtelijk bedieningscluster op de middenconsole accentueert de sportieve ambiance in de nieuwe BMW 2 Serie Coupé. Ook de sportstoelen en het met leder beklede sportstuur dragen hieraan bij. De hoge middenconsole en in elkaar overlopende portierpanelen en dashboard creëren een omsloten gevoel voor bestuurder en voorpassagier.

De nieuwe 2-Serie Coupé heeft standaard bekleding in stof/Sensatec-combinatie. De M240i xDrive Coupé en uitvoeringen in Model M Sport zijn voorzien van bekleding in Alcantara/Sensatec-combinatie, en beschikken daarnaast over een met leder bekleed M Sportstuurwiel en kneepads aan de middenconsole. Optioneel zijn de zitplaatsen bekleed met geperforeerd Sensatec of leder Vernasca. Elektrisch verstelbare sportstoelen (inclusief Memory functie voor bestuurdersstoel), uitgebreid instelbare M Sportstoelen, een Harman Kardon Surround Sound System, stoel- en stuurwielverwarming zijn andere opties. Comfortverhogende standaarduitrustingen voor het interieur zijn het geluiddempende glas van de voorruit en de 3-zone automatische airconditioning. Het transparante oppervlak van het optionele glazen schuif-/kanteldak is bijna 20 procent groter dan bij het uitgaande model.

De bagageruimte heeft een inhoud van 390 liter. De tildrempel is 35 mm verlaagd. Voor aanvullende flexibiliteit zorgt de standaard in de verhouding 40:20:40 gedeeld neerklapbare achterbankleuning. Een trekhaak met afneembare kogel is leverbaar als optie, het toelaatbare aanhangergewicht bedraagt daarmee 1.600 kg.

Bijzonder onderstelcomponenten die oorspronkelijk zijn ontworpen voor de BMW 4-Serie en specifiek voor de nieuwe 2-Serie Coupé werden aangepast, staan garant voor de rijeigenschappen. De dubbelgeleide voorwielophanging en de five-link achteras zijn ontworpen voor minimaal gewicht en maximale stijfheid. De slagafhankelijke demperregeling versterkt volgens BMW zowel de sportieve rijeigenschappen als het rijcomfort. Het systeem omvat extra hydraulische demping op de vooras en een compressiebegrenzing op de achteras. Deze werken traploos en het systeem regelt de afstelling van de dempers progressief, afhankelijk van de rijomstandigheden. Zo worden bewegingen van de carrosserie bij het rijden over lange glooiingen en korte hobbels grotendeels voorkomen, wat voor een rustiger rijgedrag zou zorgen.

Het als optie leverbare M Sportonderstel zorgt voor een straffere vering en demping, en omvat tevens de Variable Sport Steering. Het vormt de basis voor het specifiek afgestemde onderstel van de nieuwe M240i xDrive Coupé. Deze beschikt verder standaard over het M Sportremsysteem en een M Sportdifferentieel aan de achteras. Een exclusieve optie voor dit topmodel is het Adaptieve M Onderstel met elektronisch geregelde dempers.

Standaard staat de nieuwe 2-Serie Coupé op 17 inch lichtmetalen wielen. 18 inch lichtmetalen M wielen (achter breder) behoren tot de uitrusting van Model M Sport. De nieuwe M240i xDrive Coupé verlaat de fabriek standaard op 19 inch lichtmetalen M wielen, ook deze zijn achter breder. De M Performance Parts range biedt keuze uit lichtmetaal in maten tot 20 inch.

Met een zescilinder-in-lijn als topmotorisering beschikt de nieuwe 2-Serie Coupé over de nodige kracht. De BMW M240i xDrive Coupé levert een maximum vermogen van 275 kW / 374 pk hij 25 kW / 34 pk meer dan de zescilinder in de voorganger, het maximum koppel bedraagt 500 Nm. Daarmee accelereert de nieuwe M240i xDrive Coupé in 4,3 seconden van 0 tot 100 km/h.

De 220i Coupé (gemiddeld brandstofverbruik 6,3 – 6,6 l/100 km / gemiddelde CO2 emissie 142 – 149g/km volgens WLTP) wordt aangedreven door een nieuwe viercilinder benzinemotor, waarbij een in de cilinderkop geïntegreerd uitlaatspruitstuk de emissie reduceert. Met een maximum vermogen van 135 kW / 184 pk en een maximum koppel van 300 Nm sprint de nieuwe 220i Coupé in 7,5 seconden van 0 tot 100 km/h. Een 180 k W /245 pk versie van deze nieuwe viercilinder zal in de zomer van 2022 verschijnen in de 230i Coupé (brandstofverbruik en CO2 emissie nog niet bekend).

Tweetraps turbodrukvulling en 48V Mild Hybrid technologie maken de viercilinder dieselmotor in de nieuwe BMW 220d Coupé (gemiddeld brandstofverbruik 4,6 – 4.9 l/100 km / gemiddelde CO2 emissie 120 – 127 g/km volgens WLTP) relatief efficiënt. Kernwaarden van deze 2,0-liter krachtbron: een maximum vermogen van 140 kW/190 pk en een maximum koppel van 400 Nm. De nieuwe 220d Coupé sprint vanuit stilstand in 6,9 seconden naar 100 km/h.

Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan de 8-traps automatische Steptronic transmissie. De optionele 8-traps Steptronic Sport transmissie (standaard voor de M240i xDrive Coupé) wisselt sneller van verzet. Dat kan bovendien met schakelpaddles aan het stuurwiel. De 8-traps Steptronic Sport transmissie beschikt verder over Launch Control en Sprint functie. Deze komt bijvoorbeeld van pas als de bestuurder een snelle inhaalmanoeuvre wil uitvoeren. De 8-traps Steptronic Sport transmissie maakt ook deel uit van het optionele M Sport Plus Pack. Dit pakket is beschikbaar voor uitvoeringen in Model M Sport en omvat tevens 19 inch lichtmetalen M wielen, het M Sportremsysteem, een spoilerlip voor en een M achterspoiler.

De nieuwe 2-Serie Coupé vergroot de veiligheid en het comfort met een ten opzichte van het huidige model uitgebreide selectie van bestuurdersassistentiesystemen. Standaard zijn Approach Control Warning, Speed Limit Info, Lane Departure Warning, Park Distance Control en Cruise Control met remfunctie aan boord. Tot de opties behoren de Driving Assistant met Lane Change Warning, Rear Collision Warning en Crossing-traffic Warning achter, Active Cruise Control met Stop & Go functie (inclusief handmatige Speed Limit Assist), Reversing Assistant, achteruitrijcamera, Surround View en Remote 3D View. Nieuw voor de 2-Serie Coupé zijn het Head-Up Display en de Drive Recorder.

Bestuurder en passagiers profiteren van de mogelijkheden die het Operating System 7 standaard biedt in de nieuwe 2-Serie Coupé. De bestuurder heeft diverse bedieningsmogelijkheden ter beschikking: Touch Control Display, de beproefde BMW Controller, toetsen op het multifunctionele stuurwiel of spraaksturing. De nieuwe 2-Serie Coupé verschaft de inzittenden bovendien toegang tot een reeks digitale diensten, waaronder de BMW Intelligent Personal Assistant, BMW Digital Key, Connected Music en Remote Software Upgrade.

De standaard Live Cockpit omvat het iDrive bedieningssysteem een 8,8 inch Control Display en een 5,1 inch kleurendisplay in het analoge instrumentenpaneel. De optionele BMW Live Cockpit Professional biedt een volledig digitale weergavencombinatie. De uitrusting omvat een hoge-resolutie instrumentenpaneel achter het stuurwiel met een diagonaal van 12,3 inch en een 10,25 inch Touch Control Display boven de middenconsole.

De optionele Live Cockpit Plus (standaard voor de M240i xDrive Coupé) en Live Cockpit Professional omvatten ook BMW Maps. Zo kan met een willekeurig woord worden gezocht naar een bestemming. Met de optionele Smartphone Integratie kunnen Apple CarPlay en Android Auto via het bedieningssysteem van de BMW worden gebruikt. En dankzij de Remote Software Upgrade functie kunnen verbeterde autofuncties en aanvullende digitale diensten ‘over the air’ in de auto gedownload worden.

De prijzen van de nieuwe 2-Serie Coupé zijn inmiddels ook bekend. Het is mogelijk om vanaf €47.645,- (consumentenadviesprijs) een nieuwe 2-Serie Coupé te configureren. De prijzen:

Meer autonieuws op www.autozine.nl

Mobiele versie afsluiten