Site pictogram Wensauto.nl

Mercedes-Benz toont ESF 2019

Elektrische aandrijflijnen en volledig autonoom rijden zijn belangrijke technologieën voor de mobiliteit van de toekomst. Hierdoor worden er andere eisen gesteld aan de veiligheidstechnologie in auto’s: ten eerste vereist de veel flexibelere zitpositie in het interieur van dergelijke auto’s een andere vorm van inzittendenbescherming. En ten tweede zijn empathie en vertrouwen cruciale factoren voor de acceptatie van zelfrijdende auto’s. Andere weggebruikers moeten intuïtief kunnen inschatten wat een volledig autonoom rijdende auto gaat doen, aangezien er in veel situaties geen bestuurder is om mee te communiceren. Met het nieuwe Experimental Safety Vehicle ESF 2019 geeft Mercedes-Benz inzicht in de ideeën waaraan de veiligheidsexperts van de onderneming werken en waar ze onderzoek naar doen. Van de vele innovaties nadert een deel het productiestadium, een ander deel is gericht op de toekomst. 

Het ESF 2019 is gebaseerd op de nieuwe Mercedes-Benz GLE. Het model kan in veel situaties volledig autonoom rijden en heeft een plug-in hybrid aandrijflijn. In juni 2019 wordt het ESF 2019 getoond aan experts tijdens de ESV-conferentie (Enhanced Safety of Vehicles) in Eindhoven. Vervolgens maakt hij zijn publieke debuut in september 2019 tijdens de IAA in Frankfurt. In sommige opzichten vormt het ESF 2019 een voorproefje van wat er komen gaat, in andere opzichten is het een visie of een hulpmiddel om de verkeersveiligheid te verbeteren, in lijn met de traditie van Mercedes-Benz.

Een overzicht van de belangrijkste zaken die het ESF 2019 kenmerken:

Bij het ontwikkelen van veiligheidssystemen maakt Mercedes-Benz gebruik van de kennis die bij echte aanrijdingen is vergaard om alle weggebruikers te beschermen. Deze Real Life Safety-filosofie omvat niet alleen simulaties en botsproeven, wettelijke vereisten en gepubliceerde beoordelingen. Op basis van wat er daadwerkelijk gebeurt bij aanrijdingen, zijn er strenge interne veiligheidsnormen ontwikkeld die in veel gevallen veel verder gaan dan de wettelijke vereisten of beoordelingsvereisten.

Als basis dient het ongevalsonderzoek: al vijftig jaar lang doen interne experts onderzoek naar zware aanrijdingen waarbij actuele modellen van Mercedes-Benz zijn betrokken. Het doel is om hiervan te leren en de bevindingen toe te passen bij het ontwikkelen van nieuwe modellen.

Nieuwe ideeën en veiligheidsconcepten zoals die werden getoond in het ESF 2019, kunnen worden getest en gevalideerd in bijvoorbeeld het Technologiezentrum Fahrzeugsicherheit (TFS). Dit centrum werd geopend in november 2016, maakt deel uit van het ontwikkelingscentrum in Sindelfingen en is een van de modernste crashttestcentra ter wereld. Mercedes-Benz beschikt over een breed scala aan testmogelijkheden in het TFS, om voorop te kunnen blijven lopen op het gebied van voertuigveiligheid.

Met het ESF 2019 zet Mercedes-Benz een lange traditie voort: voor de ESV-veiligheidsconferenties die plaatsvonden van 1971 tot 1975, bouwden de veiligheidsexperts meer dan dertig studiemodellen waarmee botsproeven werden uitgevoerd, zodat ze voldeden aan de visionaire veiligheidsdoelen van Mercedes-Benz. Vier van deze modellen, ESF 5, ESF 13 (beide gebaseerd op het middenklassemodel W 114/’Strich 8′), ESF 22 en ESF 24 (beide gebaseerd op de S-Klasse W 116), werden aan het grote publiek getoond.

Het eerste ESF-model sinds vele jaren en de directe voorganger van het ESF 2019, was het ESF 2009. Dit studiemodel beleefde zijn debuut op 15 juni 2009 tijdens de 21ste ESV-conferentie in Stuttgart. Inmiddels hebben tal van innovaties die werden toegepast in het ESF 2009 het productiestadium bereikt. Hiertoe behoren bijvoorbeeld de beltbag die leverbaar is voor de S-Klasse, PRE-SAFE Impulse Side voor de E-Klasse, CLS en GLE, en de actieve grootlichtassistent plus die leverbaar is voor tal van modelseries.

Meer autonieuws op www.autozine.nl

Kijk voor meer autonieuws op de website van Autozine. Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen.

Mobiele versie afsluiten